Innkjøring med salmiakk? (side 2)

nå er jeg veldig usikker på dette :-S
ser at du skriver om NH3,å jeg har en pakke med NH4, er det to forskjellige ting eller?
530
Jeg er enig i at nitrittoppen kommer etter ca. 14 dager, uansett hvordan man velger å gjøre dette. Når du imidlertid først skal anbefale en annen metode for innkjøring av filter, som må skje enten man kaller det det ene eller det andre, bør du ta med begynnelsen. Ammoniakk som skilles ut av fiskene både gjennom gjeller og urin/avføring, kommer før nitritt og er, ved pH over 7, giftigere enn nitritt. Trolig har nybegynnere mistet flere fisk grunnet ammoniakk enn nitritt. Ditt råd er i så måte lite hjelpsomt for disse. Innkjøring med salmiakk (altså egentlig ammoniakk) er ikke mer unaturlig enn å la såkalt innkjøringsfisk produsere den samme amoniakken, men betydelig mer skånsom for fiskene. Dessuten kan det ta kortere tid fordi man slipper å tynne ut ammoniakk og deretter nitritt hele tiden for at fiskene ikke skal dø av sitt eget avfall.


Poenget mitt er at så lenge du skifter vann ofte i begynnelsen, slipper man disse høye skadlige nivåene. Det og skulle bruke salmiakk/ammoniakk for en nybegynner virker veldig kompliserende enn bare det og skifte vann.

At salmiakk metoden fungerer er det vel ikke tvil om, men det er fort gjort og gjøre ting feil med det.
1. Hvis man begynner å bytte vann etter to - tre dager så ok, men "om man skifter ofte i begynnelsen" blir for upresist og jeg mistenker at de færreste vil tro at det er nødvendig å begynne så fort.

2. Mulig det er lett å gjøre feil med salmiakk metoden, men de har i så fall ingen kostbare eller lidelsesfulle konsekvenser, utover å bytte vann og starte på nytt. Har sett flere som har brukt dette, og hittill har ingen rapportert om at den ikke vireker eller at de ikke får det til, sselv om det har vært litt "humper i veien" for noen.

Ellers må selvsagt enhver bruke den metoden hun eller han finner best for seg. Jeg har beskrevet min og veiledet noen av dem som har valg på samme måte. Det betyr ikke at jeg opphøyer dette til noen religion.
Eg må si meg enig med, Roy Fredrik.

Også av den grunn at salmiakkmetoden egentlig er lite relavant i det store og hele, etter min mening. Førstegangsakvarister starter "aldri" karene sine ved hjelp av salmiakk, og vi andre har allerede filterbakterier i bøtter og spann.

Men; det er selvsagt flere måter å gjøre ting på.
syns det virker som en super måte å gjøre det på,å det har jo gått greit med de andre som har gjort dette før meg
så får jo satse på at det ordner seg for meg også
Men er NH3 og NH4,samme sak?
Ja og nei. Når det dreier seg om å teste, er det det. Det vil si at JBL dråpetest tester for NH3 (ammoniakk) og NH4 (ammonium), uten at man kan skille de to fra hverandre. De to vil veklse mellom hverandre. Har akvarievannet pH lavere enn 7, vil en stadig større andel være NH4 som er tilnærmet uskadelig for fisk, ved pH 7 er det like store deler NH3 og NH4, og ved pH 7 og over vil det være en økende andel NH3 som altså er svært giftig.

Testen for NH3/4 vil altså ikke gi svar på hvilket av de to stoffene du har i karet, men ved å se på pH vil du også se om det er NH3 eller NH4.
Donald
Eg må si meg enig med, Roy Fredrik. Også av den grunn at salmiakkmetoden egentlig er lite relavant i det store og hele, etter min mening. Førstegangsakvarister starter "aldri" karene sine ved hjelp av salmiakk, og vi andre har allerede filterbakterier i bøtter og spann. Men; det er selvsagt flere måter å gjøre ting på.


Førstegangsakvarister startet aldri med denne metoden fordi den var lite kjent i Norge, og ikke egentlig godt beskrevet. Det har jeg gjort noe med. Nå foreligger det en oppskrift som for de fleste er grei å følge og som fører til et godt resultat uten at man mister fisk underveis. Dessuten har jeg forklart hva som skjer med et filter de første ukene og hvorfor det er essensielt å være klar over dette. Da ser jeg dette som et tilbud om en god innkjøringsmetode, som man kan velge å bruke eller velge å la være. Det legger jeg meg ikke opp i.

Alle som har kar gående vil selvsagt bruke filtergrums fra dem om de skal starte nye. Problemet er at nybegynnere ikke vet hvordan de skal gå fram og mange har selvsagt ikke tilgang til filtergrums.

Hva som gjør at noen må betrakte metoden som unødvendig, irrelevant og kompliserende, vet jeg ikke, og jeg er egentlig bedøvende likeglad.
530 takker for svar
skal ta en pause noen dager,så får jeg se om det skjer noe!
I begynnelsen hadde jeg PH på 7,5,tror du at det, at den har steget til 8 kan ha noe å si?
bør jeg få PH ned litt igjen kanskje?
Svaret er nei på begge spørsmål. Bakteriene øker raskere ved pH ca 8.
Nå ser det ut som, om det begynner å skje noe i karet!

Forrige måling:NH4 over 5
NO2 0,025
NO3 0,5
PH 8
GH 3
KH 6


Dagens måling: NH4 5 men betraktelig lysere blå i dag enn for 3 dager siden.
NO2 0,3
NO3 1
PH8
GH4
KH6

Gode nyheter, nå hadde jeg sluppet opp for ideer, så det er fint at noe er på gang. Når verdiene endrer seg, så må det nødvendigvis komme av noe, og det noe er høyst sannsynlig bakterier som øker i antall. NH4 synker og NO2 øker, det er nettopp det i er på jakt etter.

Pass på ammoniakkverdiene framover så de ikke synker helt til null. Du kan godt ligge mellom 4 og 5 slik at du lettere ser hvor du er. Når nitritt kommer, fortsetter du bare å gi Salmi. Når du etterhvert ser at mesteparten av den daglige dosen forsvinner i løpet av et døgn, har du den ene bakteriekolonien nesten i boks. Når alt er borte og når også nitritt blir null dagen etter en dose Salmi, er karet innkjørt.

Når du ser at ammoniakk begynner å bli brutt ned i løpet av et døgn, kan du også oppleve at pH synker. Går den ned mot 6, kan du tilsette pH+ eller litt natron. Prøv deg fram i en bøtte for å finne riktig mengde. Går pH for langt ned, sinkes prosessen.

Lykke til videre.
Å tusen takk (HOPPENDE GLAD) KLEMZ
Det er veldig lærerikt å lese.
Hva skulle vi nybegynnere gjort uten erfarne folk, all honnør til 530.

Nå starter snart vår tur, kjøpte akvariet i dag, med diverse tilbehør.
Har snakket om det lenge, men har null peiling.
Har ikkje kjøpt planter og pynt enda...og selvfølgelig ikke fisk.
Så denne nattevakta ble brukt til å registrere meg her,
lese, lese og lese litt til...om akvarie.
Gratulerer med nytt akvarie
Er ny innpå her jeg også,å jeg har lest og lest,blir liksom aldri tom for lesestoff her du
Ja det var kjempe gøy nå når det begynte å skje noe med vannet
Nå må jeg si det begynner å bli spennende

Forrige måling: NH4 5 men betraktelig lysere blå i dag enn for 3 dager siden.
NO2 0,3
NO3 1
PH8
GH4
KH6

Dagens måling :
NH4 5+
NO2 1,0 +++ mye mer mot rød enn mot rosa
NO3 10 eller 15 (er 3 linjer på skalaen,men vet ikke hvilke jeg skal følge,tror det er den midterste :-S )
PH 8
GH 3
KH 5
Har ikke hatt salmi i siden 8 april.
Fint, du er ordentlig i gang med innkjøringen! Jeg vet ikke hvorfor det tok så lang tid, men trolig har det sammenheng med aktivt kullfilter og at konsentrasjonen av ammoniakk bygget seg opp til å bli for høy. Desto morsommere at det nå går som det skal.

Det skal stå på fargekartet hvilken rad som er for ferskvann og hvilken som gjelder saltvann. I JBL er det to linjer hvorav den øverste er for ferskvann. Den midterste rekken med ringer er ikke fargelagt. Du plasserer glasset med rent akvarievann over den øverste raden og glasset med reagenser og vann over den fargeløse sirkelen. Når den fargede bakgrunnen du ser gjennom rent vann stemmer oversns med den fargelagte sirkelen, vises faktisk konsentrasjon.

ja det er kjempe morsomt (har lyst å måle hele tiden no )
det er jbl sitt måleutstyr jeg har,men dt ser ut som en diskus på 2 linje,så regner med det er den jeg skal gå etter da?
I såfall er målingen 10
Men er det ikke litt rart at det ikke er antydning til alger?
eller kommer det kjapt nå?
Hvor lang tid tror du det tar før jeg er ferdig?
Tusen takk for at du orker å lese og svare meg på det jeg lurer på
Det er flere som følger med på hvordan det går,
jeg ser du lurer på det samme som meg da jeg kjørte inn mine kar,
det jeg lærte av dette var og ha litt is i magen så går det bra, du har jo 530
som følger med deg akuratt som han gjorde med meg og det er betryggende.
Jeg ser noen skriver at en nybegynner ikke vil kjøre inn akvariet med salmi,
jeg er jo nybegynner og har kjørt de inn med salmiakk. Lykke til!
ja jeg var inne å leste på tråden din også når du holdt på
Er litt utålmodig, har allerede begynt å legge planer om et kar til
Jeg tenkte at det måtte no gå ann for nybegynnere å gjøre det samme,men ja,det tok jo litt tid før det skjedde noe,men nå er det i gang ja takk til 530
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap