Rens av filterslanger (side 2)

sessan
Ikke noe lys her. Ser det er litt algevekst i slangene men ikke nok til å bremse vannet, så jeg tror at problemet hos meg sitter i overgangen mellom slanger og pumpe. Skal man kunne stikke en slik rensebørste gjennom her? Hvordan fyller man slangene? Kobler til pumpen og heller vann nedi, eller legger dem i karet og presser ned til alle bobler er borte? Ser for meg at vannet vil renne ut når jeg prøver å feste dem til pumpen igjen?


Jeg bare fyller dem opp med temperert vann fra kjøkkenkranen, stenger først de spakene som jeg jo har åpnet under rens, og fyller så helt opp slangene, setter på rørene på slangene og fyller de også,
holder alt slik at vannet ikke kan renne ut igjen ;0)

For et styr ja. Og så er det om å gjøre å få dette ned i akvariet veldig kjapt før vannet kan renne ut i bevegelsen. Deretter monterer jeg på den greia som skal sitte på pumpa. Noen ganger har jeg vært uheldig og montert på UT- og INN-røret på feil side så da er det bare å ta av alt og begynne pån`igjen.

Hvis du hører at pumpa bråker litt så har du fått luft i slangene/pumpa og må kanskje åpne hele pumpa og fylle opp vann både i den og i slangene før du kan starte det hele igjen. Det skal jo være så fullt i det bøttefilteret at det renner over når man setter på lokket, så man bør ha en balje eller noe under mens man setter på - og bruk selvfølgelig akvarievann rett i den boksen, og ikke vann rett fra kranen.
Sessan, den metoden har jeg ikke prøvd, som du nevner her, er kanskje verdt å prøve? Bortsett fra at man kanskje skremmer fiskene halvt ihjel :0)

Og ja du skal jo rense med slangebørste gjennom alt, men de børstene som selges er jo ikke alltid perfekt i størrelse, og jeg merker at man ikke kan bruke for stor børste gjennom slangene heller, den kiler seg fast ;( Og så får man ikke skrubbet vekk absolutt alt med for liten børste heller.

Jeg kjøpte nye Eheim slangebørster, men synes kanskje den gamle utgaven var bedre enn den nye. Vanskelig å hekte på og av de børstehodene hvis man skal bytte på! Og ikke helt enkel å få igjennom.

I teorien kan man vel lage noe lignende selv, Jeg så de selger slike plastslanger på Biltema, som ser helt ut som de som følger med på Eheim slangerensebørster. De kostet vel ca 60 kr for veldig lange/mye slanger der, så man kunne jo prøvd å mekke til noe selv også, som fungerer bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap