Esha exit - forventet virkningstid? (side 2)
Kjøp deg en bedre varmekolbe først som sist, er mitt råd. Til 750 liter som du har bør du vel ha mye mer enn 250 watt (?) selv om du har to stk.
Har man et veldig tykt sandlag i bunnen så kanskje man ikke får opp tempen i 32 grader nede i sanden, og med et så stort akvarium så er det vel ikke bare å ta ut sanden heller. Jeg kjørte varmekuren men tok da ut nesten all sanden, så det kun var et tynt lag igjen. Og så flyttet jeg ut ting fra karret som kunne hindre at tempen kom opp i 32 grader under feks huler og grotter osv.
Aberet med både medisinering og varmekur er at plantene ikke liker så godt noen av delene, og blir litt pjuske eller dør.. Men, både ved medisinkur og varmekur kan man ta ut plantene og ha dem i en balje så lenge. Men, de bør da ligge utenfor akvariet i minst 7 dgr etterpå fordi livssyklusen til hvitprikk er 7 dager ved 26 grader, og i teorien kanskje de kan overleve enda lenger om man har lavere temperatur i den balja da... kanskje til og med 14 dager.
Har man et veldig tykt sandlag i bunnen så kanskje man ikke får opp tempen i 32 grader nede i sanden, og med et så stort akvarium så er det vel ikke bare å ta ut sanden heller. Jeg kjørte varmekuren men tok da ut nesten all sanden, så det kun var et tynt lag igjen. Og så flyttet jeg ut ting fra karret som kunne hindre at tempen kom opp i 32 grader under feks huler og grotter osv.
Aberet med både medisinering og varmekur er at plantene ikke liker så godt noen av delene, og blir litt pjuske eller dør.. Men, både ved medisinkur og varmekur kan man ta ut plantene og ha dem i en balje så lenge. Men, de bør da ligge utenfor akvariet i minst 7 dgr etterpå fordi livssyklusen til hvitprikk er 7 dager ved 26 grader, og i teorien kanskje de kan overleve enda lenger om man har lavere temperatur i den balja da... kanskje til og med 14 dager.
Postet 06.03.12 kl 18:32
Endret: 06.03.12 kl 18:34
Hei Karpediem.
Takk. Ja det er noe skitt. Og jeg er så maktesløs.
Er fornøyd med varmekolbene mine jeg. Har bare en i drift, to ble unødvendig. Nummer to ligger i en skuff.
Akvariet er plassert i vegg mellom kjøkken og stue hvor tempen er rimelig grei.
Men karet påvirkes noe av romtemperaturen likevel. Å være hundre prosent sikker på at tempen ikke faller til 31 grader på natterstid feks.....
Om sommeren påvirkes karet av eventuell voldsom sommervarme. (ikke så ofte det da...)
Om vinteren baserer vi hovedsakelig oppvarmingen av huset på vedfyring. Varmepumpa står kun på "lunk". Jeg kan se små endringer i karets temp på denne årstiden. Vinterdager med minusgrader - og iskald vind (som vi har mye av her) avkjøler fort et bolighus. De er små temp. endringene - men under en varmekur er slike små endringer av stor betydning forstår jeg.
mvh
Takk. Ja det er noe skitt. Og jeg er så maktesløs.
Er fornøyd med varmekolbene mine jeg. Har bare en i drift, to ble unødvendig. Nummer to ligger i en skuff.
Akvariet er plassert i vegg mellom kjøkken og stue hvor tempen er rimelig grei.
Men karet påvirkes noe av romtemperaturen likevel. Å være hundre prosent sikker på at tempen ikke faller til 31 grader på natterstid feks.....
Om sommeren påvirkes karet av eventuell voldsom sommervarme. (ikke så ofte det da...)
Om vinteren baserer vi hovedsakelig oppvarmingen av huset på vedfyring. Varmepumpa står kun på "lunk". Jeg kan se små endringer i karets temp på denne årstiden. Vinterdager med minusgrader - og iskald vind (som vi har mye av her) avkjøler fort et bolighus. De er små temp. endringene - men under en varmekur er slike små endringer av stor betydning forstår jeg.
mvh
Postet 06.03.12 kl 18:49
Vet egentlig ikke hvor mye det har å si om det er eksakt 32 grader, men ja tempen faller jo når du slår av lyset om natten... så da må du ha kanskje 33 grader med lys og så sjekke du etter å ha slått av lyset en time senere at tempen er 32 grader og justerer om mulig :0)
Jeg har mest tro på temperaturkuren jeg altså :0)
Jeg har mest tro på temperaturkuren jeg altså :0)
Postet 06.03.12 kl 18:52
Endret: 06.03.12 kl 18:53
Dag 5 med esha exit - begynnende bedring!
Da har fiskene fått dose 5 av sin medisin. Og de har fått mat.
(og nei, det er nok ikke lite variert kost som forårsaker deres mani for å spise planter. Her i huset er både den firbeinte og de med finner meget bortskjemte)
OG. Fra i tidlig ettermiddag til nå sein kveld har det skjedd noe med den største og eldste praktbotian! Og med de to yngste. Noe positivt. Den største har plutselig kun noen få prikker på kroppen!!! De yngste er omtrent frie for prikker!! Herregud hvor glad jeg ble nå!!! De midt imellom, 3 stk, ser jeg ingen endring på.
Kuren har begynt virke.
Det må nesten bety at mine antagelser om at de litt "3d" aktige prikkene var eggskall eller?
Jeg er fullstendig klar over at dette uannsett ikke er over ennå. Men det er første fremskritt jeg ser. ???
(og nei, det er nok ikke lite variert kost som forårsaker deres mani for å spise planter. Her i huset er både den firbeinte og de med finner meget bortskjemte)
OG. Fra i tidlig ettermiddag til nå sein kveld har det skjedd noe med den største og eldste praktbotian! Og med de to yngste. Noe positivt. Den største har plutselig kun noen få prikker på kroppen!!! De yngste er omtrent frie for prikker!! Herregud hvor glad jeg ble nå!!! De midt imellom, 3 stk, ser jeg ingen endring på.
Kuren har begynt virke.
Det må nesten bety at mine antagelser om at de litt "3d" aktige prikkene var eggskall eller?
Jeg er fullstendig klar over at dette uannsett ikke er over ennå. Men det er første fremskritt jeg ser. ???
Postet 06.03.12 kl 23:28
Postet 07.03.12 kl 12:51
Postet 07.03.12 kl 13:10
Postet 07.03.12 kl 13:12
ang vannbytte, slamsugde jeg bare bunden nøye, og etterfylte med vann, tok det før jeg hadde medesin i karet. når det gjelder planter som det er beskrevet tideligere i innleget, kan de dø av medisinerigen og varmekuren. vis du har mulighet ,flytt de. når det gjelder smittefare ved hvittprikk er det bare når syklusen er på larvestadiet den smitter. Larvene dør av seg selv etter 2 dager, vis den ikke finner en fisk å sette seg på, det er også bare i dette stadiet vi kan drepe den. (dør ved over 32 grader eller med parasittdrepende middel. Husk å fortsett 1 til 2 dager etter at symtomene er borte så du ikke får en oppblomstring igjenn. Lykke til, det går nok bra, men ikke bruk varmekuren og medisinering samtidelig, da dette vil overstresse fiskene dine,så de kan utvikle andre sykdomer, som finneråte, veldig vanlig etter hvitprikk utbrud.
Postet 07.03.12 kl 14:15
Starter nå på døgn seks.
Ja det går iallfall bedre. Enda færre prikker nå.
Men noen praktbotiar har endel igjen.
Så selv om prikkene avtar er jeg noe urolig likevel.
Faren er nok langt ifra over på en god stund ennå.
Parasittene og medisinbruken kan kanskje være/har vært en så stor belasting at ting ikke går helt veien likevel.
Men jeg ser fremgang hva anntall prikker anngår og det er jo noe å glede seg over.
Jeg har i dag slamsugd bunnsubstratet godt, rotet godt nede i den med slamsugern.
Deretter etterfyllt med friskt vann. (altså ikke fullt delevannsbytte) Og medisin. Dose nr seks dette.
Nei jeg skal ikke kjøre medisin og varmekur ilag ikke, det er jeg klar over.
Jeg takker for alle innspill så langt.
Men noen praktbotiar har endel igjen.
Så selv om prikkene avtar er jeg noe urolig likevel.
Faren er nok langt ifra over på en god stund ennå.
Parasittene og medisinbruken kan kanskje være/har vært en så stor belasting at ting ikke går helt veien likevel.
Men jeg ser fremgang hva anntall prikker anngår og det er jo noe å glede seg over.
Jeg har i dag slamsugd bunnsubstratet godt, rotet godt nede i den med slamsugern.
Deretter etterfyllt med friskt vann. (altså ikke fullt delevannsbytte) Og medisin. Dose nr seks dette.
Nei jeg skal ikke kjøre medisin og varmekur ilag ikke, det er jeg klar over.
Jeg takker for alle innspill så langt.
Postet 07.03.12 kl 18:32
Interessant lesing denne tråden, har akkurat fått hvitprikk her også, og har aldri opplevd det. Heldigvis merket jeg det bare noen timer etter synlig utbrudd - og satte opp varmen til 32grader (eller litt over, det var det høyeste målbare på kolben men satte den litt høyere) - temp måleren sitter i andre enden av akvariet og den visste 32/litt over 32 hele tiden, tilogmed midt i natten.
leste et sted at det var lurt å slukke lyset også (noe med at disse parasittende likte lys!?), så jeg hadde lyset avslått. Lot varmekuren gå i litt over 48 timer og merket at mesteparten av prikkene var borte. Slamsuget bort 20 liter vann og byttet med rimelig kaldt vann, og satte tempen til 28 (eller litt over slik at den holder seg på minimum 28) ser at minst en har noe prikk-lignende igjen men så dere nevnte her at dette kunne være rester av skall ellernoe?
Er veldig clueless når det gjelder sykdommer og har sjeldent sett symptomer selv så jeg er spent om jeg klarte å ta knekken på det. Skal prøve med esha etterhvert, men skal vente et par dager tror jeg for å se om det blomstrer opp igjen etter varmekuren. Tror ikke jeg hadde den lenge nok - men håper jeg tok det inn på at jeg fersket sykdommen såpass tidlig.
Håper du holder oss oppdatert på hvordan det går med fiskene dine!
leste et sted at det var lurt å slukke lyset også (noe med at disse parasittende likte lys!?), så jeg hadde lyset avslått. Lot varmekuren gå i litt over 48 timer og merket at mesteparten av prikkene var borte. Slamsuget bort 20 liter vann og byttet med rimelig kaldt vann, og satte tempen til 28 (eller litt over slik at den holder seg på minimum 28) ser at minst en har noe prikk-lignende igjen men så dere nevnte her at dette kunne være rester av skall ellernoe?
Er veldig clueless når det gjelder sykdommer og har sjeldent sett symptomer selv så jeg er spent om jeg klarte å ta knekken på det. Skal prøve med esha etterhvert, men skal vente et par dager tror jeg for å se om det blomstrer opp igjen etter varmekuren. Tror ikke jeg hadde den lenge nok - men håper jeg tok det inn på at jeg fersket sykdommen såpass tidlig.
Håper du holder oss oppdatert på hvordan det går med fiskene dine!
Postet 07.03.12 kl 20:10
Ny potensial krise!!!
Gubben skulle kjøpe og ta med hjem esha exit i Mosjøen - og ta det med hjem i morgen torsdag. Flaska mi er nemelig tom nå. Har sto bedring i akvariet, men ennå endel prikker på praktbotiane.
De var utsolgt i Mosjøen!!! (fler som har handlet fisk i sandnessjøen kanskje....)
Har bestillt på nett men den rekker ikke frem til i morra.............
Har sendt forespørsel til andre akvarister i næromådet.
Det eneste positive svaret jeg har fått er ei som har en åpnet flaske stående.
Hun mener den har stått et år. Den er vel ikke brukenes, er den vel???
Gubben skulle kjøpe og ta med hjem esha exit i Mosjøen - og ta det med hjem i morgen torsdag. Flaska mi er nemelig tom nå. Har sto bedring i akvariet, men ennå endel prikker på praktbotiane.
De var utsolgt i Mosjøen!!! (fler som har handlet fisk i sandnessjøen kanskje....)
Har bestillt på nett men den rekker ikke frem til i morra.............
Har sendt forespørsel til andre akvarister i næromådet.
Det eneste positive svaret jeg har fått er ei som har en åpnet flaske stående.
Hun mener den har stått et år. Den er vel ikke brukenes, er den vel???
Postet 07.03.12 kl 20:59
Postet 07.03.12 kl 21:19
Endret: 07.03.12 kl 21:19
Bestiilte nytt det gjorde jeg dagen etter jeg oppdaget sykdommen i akvariet. 2 stk for sikkerhets skyld. Men skrev ikke noe kommentar om at det hastet - ante jo ikke at jeg skulle ha behov for mer medisn etter dag 6. Bestillingen er ennå ikke behandlet - så helga vil gå før noen pakke derfra dukker opp.
Vurderer sende en email til annen nettbutikk jeg mener har super service og be om krisehjelp. Men om den så sendes i morgen tidlig når den ikke frem før lørdag.
Esha 2000 hjelper ikke, det er esha exit jeg må ha.
Vurderer sende en email til annen nettbutikk jeg mener har super service og be om krisehjelp. Men om den så sendes i morgen tidlig når den ikke frem før lørdag.
Esha 2000 hjelper ikke, det er esha exit jeg må ha.
Postet 07.03.12 kl 21:45
Postet 07.03.12 kl 22:21
Postet 07.03.12 kl 22:29
Skulle tro holdbarheten var ok selv om flasken var åpnet (?)
Jaja får du ikke tak i mer exit raskt nok så har du jo alltids varmekuren å ta i bruk.
Ser at en i tråden her snakker om varmekuren i 48 h, men husk, man skal holde varmen oppe til prikkene har vært borte i 2-3 døgn og ikke avslutte for tidlig....
Det betyr at du må holde varmekuren i kanskje 6 døgn totalt før du senker temperaturen igjen.
Men, har man først medisinert karret skulle jeg tro at det ikke trengs like lang kur med varmekuren. Så fort prikkene er borte så tar du tiden på et par døgn og så senker du...
Jaja får du ikke tak i mer exit raskt nok så har du jo alltids varmekuren å ta i bruk.
Ser at en i tråden her snakker om varmekuren i 48 h, men husk, man skal holde varmen oppe til prikkene har vært borte i 2-3 døgn og ikke avslutte for tidlig....
Det betyr at du må holde varmekuren i kanskje 6 døgn totalt før du senker temperaturen igjen.
Men, har man først medisinert karret skulle jeg tro at det ikke trengs like lang kur med varmekuren. Så fort prikkene er borte så tar du tiden på et par døgn og så senker du...
Postet 08.03.12 kl 01:25
Ah, kanskje jeg leste feil. mente jeg leste 48 - 72 timer, dermed sette ned tempen til 28 og telle dagene i tilfelle prikkene kommer tilbake, og merk hvor lang tid det tok hvis de kom tilbake. deretter sette opp varmen til 32 igjen og la den gå litt lengre. men det høres jo rett ut at man skal holde det varmt helt til man er sikker
Postet 08.03.12 kl 14:10
Ja jeg har varmebehandling i bakhånd. Men. Karet inneholder jo endel medisin - og disse to skal ikke kjøres ilag. Men da får jeg bare ta et voldsomt vannbytte. Det er vel ikke gjort i en fei for kullet å fjerne medisinen fra vannet. Så jeg fortsetter medisinkuren og håper å lykkes med den. Deretter blir det kull.
Men. Nå kommer ei vennine i kveld med medisin til meg. Så dette ordner seg. Forørig stor bedring nå. Det er kun botiane som har noe igjen.
Jeg skal ta slamsuging av bunnsubstratet i dag også er min plan - før medisinering.
I tillegg har jeg hatt oppe eheimpuma og sørget for er sirkulasjon er på topp.
Frank Angell`s oppskrift på varmebehandling; =http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
Men. Nå kommer ei vennine i kveld med medisin til meg. Så dette ordner seg. Forørig stor bedring nå. Det er kun botiane som har noe igjen.
Jeg skal ta slamsuging av bunnsubstratet i dag også er min plan - før medisinering.
I tillegg har jeg hatt oppe eheimpuma og sørget for er sirkulasjon er på topp.
Frank Angell`s oppskrift på varmebehandling; =http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
Postet 08.03.12 kl 15:30
Alternativ medesin mot hvitprikk (Ichthyophthirius) og andere parasitter. (i krisetilfelle!) Har ikke prøvd den selv. Bruker bare unimed til å kurere parasittsykdomer. Fungere bedere en esha synnes jeg. (Fås på dahlsdyrerike i moss, de lager den selv. Biligere en esha også.
Formalin:
Særdeles giftig stoff.
Bruk 37% formalinløsning fra apoteket. Tilsett 1 ml pr 40L akvarievann. Etter 24 timer byttes 30% av vannet, for så å tilsette nye 1 ml pr 40L akvarievann. Prosessen må gjennomføres daglig i 10 dager. Virksom mot oodinium, Ichthyophthirius og andre små ektoparasitter.
Fiskene bør observeres nøye, da enkelte kan reagere negativt på behandlingen.
God gjennomluftig av vannet er helt nødvendig.
Formalin:
Særdeles giftig stoff.
Bruk 37% formalinløsning fra apoteket. Tilsett 1 ml pr 40L akvarievann. Etter 24 timer byttes 30% av vannet, for så å tilsette nye 1 ml pr 40L akvarievann. Prosessen må gjennomføres daglig i 10 dager. Virksom mot oodinium, Ichthyophthirius og andre små ektoparasitter.
Fiskene bør observeres nøye, da enkelte kan reagere negativt på behandlingen.
God gjennomluftig av vannet er helt nødvendig.
Postet 08.03.12 kl 17:21
Endret: 08.03.12 kl 17:24