Det er derfor det kalles "tommelfingerregel"..... For at den ikke gjelder slavisk, men er ment som ett lite tips for de som er ferske i gamet. Man har somregel lett blanding av bunnfisk, midtsjikte fisk og fisk i toppen, så jeg mener fortsatt at dette er en god "tommelfingerregel". Om fisken er høyere enn lang, går man ut i fra det som er lengst på fisken Feks. scalare måler man heller høyden på.
Jeg er veldig klar over at dette ikke gjelder all fisk, jeg har discus som trenger minst 50liter hver selv om de selvsagt ikke er en halvmeter lange, eller høye for den sakens skyld....
Man må jo i tillegg vite at fisken i seg selv ikke trenger større kar og at den går sammen med de andre fiskene man har fra før, men, her burde virkelig butikkene klare å svare rett, slik at nybegynnere ikke bare ender med trøbbel og dermed kutter ut hobbyen før de i det hele tatt har kommet ordentlig i gang.... Det må jo være ønskelig for butikkene å få en fornøyd kunde som kommer å kjøper fisk og andre ting i flere år, og ikke bare i 3-4 uker før man er lei av fiskedød og andre problemer?
Mvh Glenn