L052 har lagt egg. (side 2)

Takk, Dan og Donald

Jeg tror helt sikkert det kun er en egglegging. Klekking over flere døgn skyldes nok at yngelen strevde med å komme seg ut. Hvis hannen skal ligge på egg igjen håper jeg han finner seg en hule :p

Jeg målte pH til litt over 5, så det er ganske så surt vann. Det er nok derfor de trives og legger egg? GH ligger på tilnærmet null her hos meg, og det gidder jeg ikke lenger å måle.

Det har vært frafall på minst 10 yngel etter klekking Disse hadde fremdeles plommesekk og jeg vet ikke hvorfor de døde. Yngelen har nå så smått begynt å spise, og det har ikke vært frafall på flere dager. Jeg bytter 15 % vann, luftet og tilsatt eikeløv, hver dag.

Jeg fôrer yngelen med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=125225+*+125226&t=temartic_e&userid=HZTPOgUeVLANIR968fSHqvDDhSRiGo8pQ5P]JBL Tabis[/URL], JBL Novofect, Tetra TabiMIn og Tetra PlecoMin. Jeg har tro på variert fôr uten at det trenger å være spesielt av den grunn.

Det så ut til å gå tilsynelatende bra med ynglene i boksen. Etter noen dager uten frafall begynte det plutselig å dø et par tre yngel hver dag, uten at jeg fant ut årsaken.

Det jeg er helt sikker på er at det var nok fôr tilgjengelig i boksen, god filtrering og stabile vannverdier. Ynglene som falt fra var merkbart mindre og med en rundere form enn de andre. Det så nesten ut som om de ikke har klart å forbruke plommesekken.

For noen dager siden flyttet jeg yngelen fra boksen og tilbake i moderkaret. Det ser ut til å gå bra da jeg enda ikke har sett død yngel der, men det kan jo ha skjedd for det.
Går det fremdeles bra med yngelen etter hva du kan se?

Eg hadde selv en gruppe L052 for noen år siden. I samme kar gikk det flere store Ancistrus. En dag fant eg en stor eggklase under den innvendige bakgrunnen. Denne fjernet eg, men den mugnet dessverre bort. Eg har alltid tatt det for gitt at det var egg fra Ancistrus, men etter å ha lest denne tråden er eg mer i tvil...
Ja, det å flytte yngelen over i moderkaret ser ut til å ha gått veldig bra, så langt i alle fall. Jeg ser det er mange yngel i karet, men uten at jeg vet eksakt antall. Mange oppholder seg fremme på ruta og i sanda, og jeg antar det også er en del som skjuler seg rundt røttene og i eikeløvet. Det var over 45 yngel som ble satt over i moderkaret.

Yngelen vokser svært ujevnt, og noen er allerede blitt dobbelt så store som de minste. Likevel vokser de fort, synes jeg. Etter det jeg har hørt og lest, så skal det visstnok ikke være så lett å drette denne arten. Den krever svært bløtt og surt vann, nøye vannverdier og intensiv fôring. Så dette er veldig morro

Samme dag som jeg reiste på påskeferie oppdaget jeg en ny klase med egg rett utenfor en hule. Jeg antar at eggene er lagt i hulen, og at hannen har kastet dem ut. Det hadde jo passet mye bedre for meg at han denne gang hadde klart og passet på dem selv :p Denne eggklasen måtte jeg selvsagt reise ifra, og de mugnet dessverre.

Jeg mener det er flere av mallene i gruppa som har tilhørt deg, Terje? Jeg tror også noen av dem har vært innom Bømlo og Elisabeth


Ser man godt etter kan man skimet flere yngel.

[External Image]

[External Image]
Ja, det stemmer jammen det at de har vært hos meg også! Ikke alltid hjernen er tilkoblet visst...
Eg kjøpte noen av Elisabeth, og så fikk eg en eller to annetsteds fra. Da eg fikk tak i L168 solgte eg L052. Tidligere eiere har vel krav på prosenter/yngel?

Siden det ser ut til å gå fint med yngelen, så er nok enda et vellykket oppdrett på en ikke helt enkel art i boks

Janne Wessel
såå søte :-)

Ja, ikke sant


Tidligere eiere har ikke krav på en dritt ;D

Janne
Tidligere eiere har ikke krav på en dritt ;D


Det var veldig, veldig synd det...... !

- Tore -
De største ynglene er allerede blitt 3 cm.

[External Image]


[External Image]
Flotte bilder! Alltid artig å se mønsteret sette seg på yngel

Er det fremdeles stor forskjell på størrelsen på dem, eller er det mer utjevnet nå?
Ja, det er fremdeles ganske stor forskjell på noen av dem. Det er ikke mange små og jeg kan se de også vokser, og det er jo bra

Hannen har igjen hatt egg i hulen, også denne gang havnet eggene utenfor. Han er nok urutinert, ja.

[External Image]
Hannen har lagt egg flere ganger, og nå bruker han ikke hulen men legger dem rett på bakveggen eller under en stein. Jeg har latt ham få styre det hele selv, og lar naturen gå sin gang. Jeg registrerer likevel at det dukker opp små yngel


[External Image]


Jeg skjønnr godt de kan forveksles med L168 når de er små
[External Image]
L052-yngel fra flere kull

[External Image]



[External Image]



[External Image]

Plussmedlem
Angrer som f på at jeg solgte gruppen min, spørs nok om ikke det blir en ny gruppe i løpet av høsten....
Jo da, du kan angre nå ;p Men av og til må man kvitte seg med enkelte grupper for å kunne få plass til nye. Min gruppe lå jo også ute for salg, men jeg trakk den tilbake...
Fant frem igjenn denne tråden til Janne.

Vil bare skrive litt om at min selvtillit som L-malleprodsendt har økt betraktlig de siste dagene....

Etter litt "godsnakking" har jeg fått lånt tilbake alle L-052. Disse har hun jo som tråden viser, fått avkom på i "bøtter og spann". Fiskene ble plassert i en 540 l sammen med en del annen fisk. Ingen ting spessiellt har blitt gjort med karet. Etter oppholdet hos Janne har tydeligvis mallene lært kunsten. Etter noen få uker dukket det opp små yngel på rutene. Ser ut som de legger egg inne i hulene. Når ynglene så vandrer ut, er favorittstedet et hjørne bak en "boblevegg" fra en brusestein.
Har nå plukka opp ca. 40 stk. og plassert disse i en breeding boks, eller hva den nå heter. Forer fosiktig, og håper mallene vokser opp.

Lever i spenning!

- Tore -
Gratulerer med etterlengtet malleyngel, Tore! Dette fikser du fint
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap