- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- 120 liter'n og jeg - prøving & feiling, glede & fortvilelse (side 2)
120 liter'n og jeg - prøving & feiling, glede & fortvilelse (side 2)
Postet 26.03.12 kl 23:34
De er ganske enkle å drette, men som sissimor sier, de spiser eggene sine så fort er ute av kroppen. Skal du få det til må du ha ett dedikert kar med f.eks javamose som de kan legge eggene i og dermed ikke klare å få tak i de når de er lagt. Deretter tar du ut foreldrene når du ser de har blitt tynne (da er eggene lagt) og venter til du har bittesmå yngel i karret. Så kommer jobben med å fore de opp...
Postet 27.03.12 kl 00:31
Takk for svar :d
GlennODe er ganske enkle å drette, men som sissimor sier, de spiser eggene sine så fort er ute av kroppen. Skal du få det til må du ha ett dedikert kar med f.eks javamose som de kan legge eggene i og dermed ikke klare å få tak i de når de er lagt. Deretter tar du ut foreldrene når du ser de har blitt tynne (da er eggene lagt) og venter til du har bittesmå yngel i karret. Så kommer jobben med å fore de opp...
jeg har en slags plan nå.. he he :P har bestilt meg et plastkar og en pose klinkekuler så skal det i alle fall prøves ut
Postet 27.03.12 kl 01:28
88 stk har lest tråden min :)
ser nå at 88 stk har vært inne å lest, og det er artig! selv om sikkert ikke alle har lest alt, eller finner alt veldig interessant, så er det i alle fall veldig gøy å "dokumentere" litt av det som skjer..
akkurat nå er ikke det så veldig mye, det går fint med de nye fiskene vi har fått hjem, de spiser og ser ut til å trives.. var litt spent siden de største av blå acara'ene er ganske store, og de minste av palettene er ganske små, men det ser ut til å gå bra
gleder meg sånn til de blir større, har planer om å få flytta i alle fall noen av super rot'ene til det største karet når de bare blir litt større, så ikke familien scalare å mr.&mrs. goldfish går løs på dem :P
nå skal jeg ned til svigermor å drikke litt kaffe - har nemlig fridag, med ungene i barnehagen, og det er litt deilig av og til
Ha en fin dag alle sammen !
akkurat nå er ikke det så veldig mye, det går fint med de nye fiskene vi har fått hjem, de spiser og ser ut til å trives.. var litt spent siden de største av blå acara'ene er ganske store, og de minste av palettene er ganske små, men det ser ut til å gå bra
gleder meg sånn til de blir større, har planer om å få flytta i alle fall noen av super rot'ene til det største karet når de bare blir litt større, så ikke familien scalare å mr.&mrs. goldfish går løs på dem :P
nå skal jeg ned til svigermor å drikke litt kaffe - har nemlig fridag, med ungene i barnehagen, og det er litt deilig av og til
Ha en fin dag alle sammen !
Postet 27.03.12 kl 09:36
Så var det dette med prioritering da.. :p
Idag har jeg har fri fra jobb å tenkte å gjøre masse fornuftig - idag har jeg vært hos et eldre ektepar borti veiene her å vasket, vi har nå spist middag og så skulle jeg ha støvsuga, støvtørka å vaska klær osv osv.. men hva har jeg lyst til? jo - jeg vil leke med akvariene, skifte vann, omdekorere å pynte og "dalle" med dem.. må vel støvsuge litt når jeg er ferdig å skrive her i alle fall ;p så får jeg leke med karene når de to minste i huset har lagt seg )
jeg blir ikke helt enig med meg selv om denne skiferhula vi har i største karet.. får den ikke til å ligge sånn som jeg vil.. lurer på om jeg må fjerne mer sand/grus under den enn jeg allerede har gjort... og så spekulerer jeg på om vi rett å slett skal ta bort grusen å bruke bare sand... hmhm.. masse å filulere om jeg.. tenke litt på det mens jeg støvsuger
jeg blir ikke helt enig med meg selv om denne skiferhula vi har i største karet.. får den ikke til å ligge sånn som jeg vil.. lurer på om jeg må fjerne mer sand/grus under den enn jeg allerede har gjort... og så spekulerer jeg på om vi rett å slett skal ta bort grusen å bruke bare sand... hmhm.. masse å filulere om jeg.. tenke litt på det mens jeg støvsuger
Postet 27.03.12 kl 18:12
Da ble det litt akvarie "lek" likevel da ;)
samboeren min sitter å ser i 120 liter'n, jeg joiner, å forteller at jeg har såå lyst til å forandre litt oppi der - "i mårra.." får jeg til svar :P
MEN så fikk jeg øye på litt alger på glasset, å da MÅ jeg bare gjøre noe, nåå :P så nå skal det tømmes litt vann å flyttes om litt nedi der
MEN så fikk jeg øye på litt alger på glasset, å da MÅ jeg bare gjøre noe, nåå :P så nå skal det tømmes litt vann å flyttes om litt nedi der
Postet 27.03.12 kl 20:36
Ble ikke fornøyd..
dette ble mer fiasko enn noe annet, nå ser alt bare rotete ut.. ser ut som det er nok sand til 200 akvarier oppi der :/
finnes det en lettvindt måte å skille sand og grus som er blanda sammen??
finnes det en lettvindt måte å skille sand og grus som er blanda sammen??
Postet 27.03.12 kl 23:35
Postet 28.03.12 kl 09:10
..
GlennOMed en sil som slipper sanden igjennom og holder på grusen.
jo, men må vel lage en selv da? eller finne på noe provisorisk.. evt stikke større hull på en sil...
Postet 28.03.12 kl 18:33
Postet 28.03.12 kl 19:01
Så lurt!! :d
Marita EkdahlNå vet jeg ikke hvor stor grus du har, men jeg tror kanskje det kunne funke med en sånn....hullsleiv (?) tror jeg det kalles...brukes til pasta b.l.a. En sånn øse med hull i som du kan grave opp grusen med uten at sanden blir med opp :)
grusen er sånn vanlig akvariegrus du får kjøpt på dyreforretninger ( vet det finnes flere str, men dog :P )
men den ideen var genial , hvorfor har jeg ikke tenkt på det før ? :P
Postet 28.03.12 kl 19:10
Postet 28.03.12 kl 20:16
Kjempelurt! :)
GlennOHar du barn passer silene de bruker på stranden perfekt for oppgaven :) koster 10-15kr
har både barn og sandkasse - tusen takk for gode tips
Postet 28.03.12 kl 20:24
En liten oppdatering.. :)
dog det ikke er så mye å oppdatere om, men litt er det nå da
prøvde å flytte 3 av tigerbarbene som vi i alle fall trodde var fulle av egg i et lite kar med noe slags steiner slik at eggene skulle falle nedi der, å de ikke kunne få tak i dem.. men neste morgen var to av dem døde : ( så da hadde jeg ikke samvittighet til å ikke slippe sistemann tilbake der hun hører hjemme.. så jeg vet ikke jeg, mest lyst til å gi opp å drette disse...
de nye ciklidene (blå acara + paletter) ser ut til å trives bra, vi har flytta tre av de største blå ac. over i det største karet, og det ser ut til å gå helt fint de begynner å få markerte trekk og farger !
idag kom vi hjem fra påskeferie hjemme hos mine foreldre, og da måtte vi naturligvis innom min søster, som yngler coryer verre enn verst, så fikk med 5 stk fra henne da, de er kanskje 2 cm + -
det var min lille oppdatering idag, nå skal jeg oppdatere meg selv på resten av trådene jeg følger her inne ha en fin søndagskveld folkens!
prøvde å flytte 3 av tigerbarbene som vi i alle fall trodde var fulle av egg i et lite kar med noe slags steiner slik at eggene skulle falle nedi der, å de ikke kunne få tak i dem.. men neste morgen var to av dem døde : ( så da hadde jeg ikke samvittighet til å ikke slippe sistemann tilbake der hun hører hjemme.. så jeg vet ikke jeg, mest lyst til å gi opp å drette disse...
de nye ciklidene (blå acara + paletter) ser ut til å trives bra, vi har flytta tre av de største blå ac. over i det største karet, og det ser ut til å gå helt fint de begynner å få markerte trekk og farger !
idag kom vi hjem fra påskeferie hjemme hos mine foreldre, og da måtte vi naturligvis innom min søster, som yngler coryer verre enn verst, så fikk med 5 stk fra henne da, de er kanskje 2 cm + -
det var min lille oppdatering idag, nå skal jeg oppdatere meg selv på resten av trådene jeg følger her inne ha en fin søndagskveld folkens!
Postet 08.04.12 kl 20:57
Nye fisker, nytt akvarie og massedød.. hjælpes!!
sist var det lite å oppdatere om.. nå, derimot.. jeg ER så fortvila!!
var i Steinkjer med svigermor igår, å kjøpte oss hvert vårt nye akvarie det er den koslige delen.. :P
handlet fisk for rundt 1800 kr ;O var også veldig koselig, altså..
når vi kom hjem igårkveld å skulle åpne å se, så var det jo SÅ KLART sprekker i det vi skulle ha, svigermor's var heldigvis helt, men jeg måtte altså da til steinkjer igjen idag for å bytte.. kjedelig, men fikk det nå gjort.. det forferdeligste er at i morges var det to døde paletter, å i løpet av dagen har vi nå mistet 11 eller 12 av 15 palettciklider ( å to ancistrus super rød, å 2 eller 3 blå acara ... jeg forstår ikke hvorfor, ingen av disse var av de som ble kjøpt igår, å ingen av fiskene har vært oppi de nye karene..
noen som kan opplyse meg sånn at jeg kan forstå dette, er det noe jeg har glemt at jeg vet?? :/
det nye karet er på 115 L, det er satt opp med biltema sand,litt "nytt"vann, vann fra 120 litern å en ferdi innkjørt pumpe, planter å litt pynt er kommet oppi så jeg skal teste med den stakkars testen jeg har imorra tidlig...
fortvilt å miste rundt 17 fisker på en natt/påfølgende dag... (
var i Steinkjer med svigermor igår, å kjøpte oss hvert vårt nye akvarie det er den koslige delen.. :P
handlet fisk for rundt 1800 kr ;O var også veldig koselig, altså..
når vi kom hjem igårkveld å skulle åpne å se, så var det jo SÅ KLART sprekker i det vi skulle ha, svigermor's var heldigvis helt, men jeg måtte altså da til steinkjer igjen idag for å bytte.. kjedelig, men fikk det nå gjort.. det forferdeligste er at i morges var det to døde paletter, å i løpet av dagen har vi nå mistet 11 eller 12 av 15 palettciklider ( å to ancistrus super rød, å 2 eller 3 blå acara ... jeg forstår ikke hvorfor, ingen av disse var av de som ble kjøpt igår, å ingen av fiskene har vært oppi de nye karene..
noen som kan opplyse meg sånn at jeg kan forstå dette, er det noe jeg har glemt at jeg vet?? :/
det nye karet er på 115 L, det er satt opp med biltema sand,litt "nytt"vann, vann fra 120 litern å en ferdi innkjørt pumpe, planter å litt pynt er kommet oppi så jeg skal teste med den stakkars testen jeg har imorra tidlig...
fortvilt å miste rundt 17 fisker på en natt/påfølgende dag... (
Postet 11.04.12 kl 16:50
Postet 11.04.12 kl 17:20
Takk for svar :)
WargtassHmm har du målt vannverdiene? Kan jo tenkes at noe har skjedd..amoniakk, no2, no3, eller noe. Plutselig uforklarlig ph-endring, eller gh/kh...hvasomhelst :S noe må det jo være...
jeg har målt, men nå skal det sies at jeg har en ganske simpel test, vet ikke helt om jeg stoler på den :P men ifølge den skal jeg bruke aquasafe e.l... :P
så jeg tok et vannbytte å blanda i aquasafe da..
Postet 11.04.12 kl 17:26
Noen fler som har noe tips?
noen fortalte meg at det kunne skyldes de nye fiskene, at de kunne utskille giftstoffer hvis de var stressa? stemmer dette da??
Postet 11.04.12 kl 19:52
Må bare prøve igjen jeg...
om noen kanskje vet hvorfor så mange fisker plutselig døde, etter at det kom nye innvånere...???
BTW; vi har fått to guppy bebiser kjempegøy siden det er første gang vi har fått yngel i det hele tatt
BTW; vi har fått to guppy bebiser kjempegøy siden det er første gang vi har fått yngel i det hele tatt
Postet 13.04.12 kl 20:18
Må bare legge ut noen bilder :)
mulig det er litt dårlig kvalitet på de, siden de er tatt med obilen, men men
bildene er fra det nyeste karet (115L) som vi har "jumpstarta" med vann fra 120 litern og ferdig innkjørt pumpe pluss litt ekstra guffe
jeg er så fryktelig fascinert av denne malla, som jeg tror er L095 eller L152 (?)
ha en fin kveld alle sammen
bildene er fra det nyeste karet (115L) som vi har "jumpstarta" med vann fra 120 litern og ferdig innkjørt pumpe pluss litt ekstra guffe
jeg er så fryktelig fascinert av denne malla, som jeg tror er L095 eller L152 (?)
ha en fin kveld alle sammen
Postet 25.04.12 kl 22:17