- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Brittis våte verden (side 2)
Brittis våte verden (side 2)
SissimorReker kan gå bra, men ikke om han bestemmer seg for at de er mat. Stooor forskjell på bettaer der. Små danioer eller rasbora er fine samboere, og kuhlii-åler. De har forresten dame til ham på TAM Lade; svømmer rundt i plantekarene...
Hmm. Dame til han? Kanskje det går bra å ha en dame i det store akvariet, og la henne komme på besøk til han i det lille etter hvert? Har faktisk ikke vært på TAM Lade ennå, det er så "langt" unna. Jeg burde virkelig få gjort noe med det.
Hun på Akvasia sa at han var veldig fredelig av seg, og aldri "blåste" seg opp, som de andre. Men kan jo hende han blir litt tøffere etter hvert han også. Men har litt lyst på noen blå reker, kan jo bare flytte de om jeg ser det ikke går bra. Ville ikke ha noe mer fisk oppi 19literen, tenkte det kan fort bli litt dårlig plass. Små danioer/rasboraer har jeg ikke lest så mye om heller, så det får jeg gjøre med en gang.
Postet 31.03.12 kl 17:13
Uff, den ene kulefisken min døde.. Den hadde pressa seg bak pumpa (der sugekoppene er) i løpet av natta, og tydeligvis klemt seg helt fast. Hun (det var den minste kula, så jeg bestemte meg for at det var en hun ;P), var dessverre ikke i live lengre da jeg skrudde på lysene.. Uff. Ikke så gøy at noe sånt skjer..
Alle er i hvert fall i live i det store akvariet, og kampfisken min svømmer også rundt, så ikke alt er negativt! Den ene playdama begynner å bli ganske feit nå, og jeg kan se øynene på yngelen i buken, så snart må de jo poppe ut? Skal ikke flytte henne ut i fra akvariet uansett. Har ganske masse mose som flyteplanter, så satser på at noen overlever.
Vurderer å ta meg en tur på TAM Lade i morgen, for å sjekke ut de damene til kampfisken min. Lurer fremdeles på om en kampfiskdame kan klare seg i det store akvariet, sammen med sommerfuglciklidene. De plager ingen andre i akvariet i hvert fall, så kanskje det går?
Alle er i hvert fall i live i det store akvariet, og kampfisken min svømmer også rundt, så ikke alt er negativt! Den ene playdama begynner å bli ganske feit nå, og jeg kan se øynene på yngelen i buken, så snart må de jo poppe ut? Skal ikke flytte henne ut i fra akvariet uansett. Har ganske masse mose som flyteplanter, så satser på at noen overlever.
Vurderer å ta meg en tur på TAM Lade i morgen, for å sjekke ut de damene til kampfisken min. Lurer fremdeles på om en kampfiskdame kan klare seg i det store akvariet, sammen med sommerfuglciklidene. De plager ingen andre i akvariet i hvert fall, så kanskje det går?
Postet 02.04.12 kl 17:27
Postet 02.04.12 kl 17:50
Høres veldig bra ut! Da skal jeg rote meg bort dit i morgen, takk for hjelpa!
Ja, det var synd.. Trodde ikke hun skulle klare å komme seg bak dit, men hun var mye mindre enn de to andre. Jaja, de to andre har det bra, og de er breiere enn hun var, så. Men skal se om jeg kan gjøre noe for å sørge at ingen andre kommer seg bak dit, i tilfelle.
Ja, det var synd.. Trodde ikke hun skulle klare å komme seg bak dit, men hun var mye mindre enn de to andre. Jaja, de to andre har det bra, og de er breiere enn hun var, så. Men skal se om jeg kan gjøre noe for å sørge at ingen andre kommer seg bak dit, i tilfelle.
Postet 02.04.12 kl 18:23
Da var det egg i hula til ancistrusen igjen, og jeg har sett et par reker som bærer på egg. Ser ikke akkurat så mye til rekene i det store karet, men de er nok gode til å gjemme seg.
Kampfisken min viser seg fram, og har fått mer farge. Han har to farger nå, og halen og meste av kroppen er blå/lillaaktig, og ikke bare hvitrosa-ish lengre. Han ser flott ut.
Ellers skjer det ikke så mye spennende her egentlig.
Kampfisken min viser seg fram, og har fått mer farge. Han har to farger nå, og halen og meste av kroppen er blå/lillaaktig, og ikke bare hvitrosa-ish lengre. Han ser flott ut.
Ellers skjer det ikke så mye spennende her egentlig.
Postet 13.04.12 kl 03:52
I går så begynte ancistrusungene å klekke, og det ligger nå mange søte små inne i hula og vugger på plommesekken sin. De ser så gøyale ut.
Klarte også i går å telle 28 mini-ancistruser framme på en gang, de er så søte! Lurer litt på hva jeg skal gjøre med de etter hvert. Har jo desverre ikke plass til alle selv!
Har også funnet 6 platy-yngel, som nå er midlertidig plassert i en fødekasse. Har masse mose, pluss et par snegler oppi med de, men de kan jo ikke være der så lenge. Men vil ikke at de skal bli oppspist heller.
Filteret i 126literen har begynt å bråke, og om jeg tar det ut, og renser det forsiktig i akvarievann blir det bedre, men det tar nesten ingen tid før det bråker like masse igjen. Har prøvd flere ganger, og til og med demontert alt jeg klarte og renset med q-tips, men den bråker stadig like mye, og det stømmer ikke like sterkt igjennom. Irriterende, og nå tør jeg ikke rense den mer med tanke på bakteriene. Leter etter et nytt filter som ikke koster alt for mye, som passer til akvariet mitt. Takler ikke at det bråker slik, jeg.
Ellers rekker jeg ikke akvariemøtet i Trondheim Akvarieklubb denne måneden. Æsj. Har eksamen fra 16:30 - 21:00 den dagen, og det er nok en god del viktigere å møte opp på denne. Hadde gleda meg til å komme, men men. Det blir flere møter!
Klarte også i går å telle 28 mini-ancistruser framme på en gang, de er så søte! Lurer litt på hva jeg skal gjøre med de etter hvert. Har jo desverre ikke plass til alle selv!
Har også funnet 6 platy-yngel, som nå er midlertidig plassert i en fødekasse. Har masse mose, pluss et par snegler oppi med de, men de kan jo ikke være der så lenge. Men vil ikke at de skal bli oppspist heller.
Filteret i 126literen har begynt å bråke, og om jeg tar det ut, og renser det forsiktig i akvarievann blir det bedre, men det tar nesten ingen tid før det bråker like masse igjen. Har prøvd flere ganger, og til og med demontert alt jeg klarte og renset med q-tips, men den bråker stadig like mye, og det stømmer ikke like sterkt igjennom. Irriterende, og nå tør jeg ikke rense den mer med tanke på bakteriene. Leter etter et nytt filter som ikke koster alt for mye, som passer til akvariet mitt. Takler ikke at det bråker slik, jeg.
Ellers rekker jeg ikke akvariemøtet i Trondheim Akvarieklubb denne måneden. Æsj. Har eksamen fra 16:30 - 21:00 den dagen, og det er nok en god del viktigere å møte opp på denne. Hadde gleda meg til å komme, men men. Det blir flere møter!
Postet 19.04.12 kl 23:02
Endret: 19.04.12 kl 23:02
Akvariet mitt kryr av ancistrusyngel, rekeyngel og noen små platy-yngel. Jeg sitter ofte og glor inn til de. De er såå søte, alle sammen.
Anskaffet meg et billig 30l (levert på døra, igjen! Akvarister er virkelig hyggelige mennesker), der skal kampfisken flyttes over, og bo med pygmecoryer. 19-literen skal brukes som yngelkar.
Jeg klør etter mange flere akvarier, ikke minst større akvarier. Men tror samboeren kanskje kommer til å protestere om jeg skal bruke ennå mer av stipendpengene våres på akvariestuff. :3 Heldigvis hadde jeg en del utstyr fra da jeg hadde akvarier før, så har sluppet å måtte kjøpe masse ekstra der. =)
Håper på å rekke det neste akvariemøtet. Har eksamen samme dag da også, men tror denne er på dagtid istedenfor, så jeg kan dra dit etterpå. Håper på det!
Anskaffet meg et billig 30l (levert på døra, igjen! Akvarister er virkelig hyggelige mennesker), der skal kampfisken flyttes over, og bo med pygmecoryer. 19-literen skal brukes som yngelkar.
Jeg klør etter mange flere akvarier, ikke minst større akvarier. Men tror samboeren kanskje kommer til å protestere om jeg skal bruke ennå mer av stipendpengene våres på akvariestuff. :3 Heldigvis hadde jeg en del utstyr fra da jeg hadde akvarier før, så har sluppet å måtte kjøpe masse ekstra der. =)
Håper på å rekke det neste akvariemøtet. Har eksamen samme dag da også, men tror denne er på dagtid istedenfor, så jeg kan dra dit etterpå. Håper på det!
Postet 27.04.12 kl 03:30
Her var det lenge siden jeg har skrevet!
Siden sist har jeg fått enda et kull ancistrusynglel, og han ligger og vifter atter en gang. De holder stadig på de der. Hadde et uhell med pumpa og varmekolba i 30l, som stoppet å fungere. Det skjedde mens jeg var bortreist, og samboeren tenkte ikke over det. Kampfisken og en pygmecory overlevde. Trist å miste 6 av dem. Flytta den ensomme pygmeen over i 126literen, og kommer nok aldri til å få den ut av det akvariet igjen. Etter hvert så vil jeg skaffe nytt utstyr til å kunne sette opp 60literen min, og da skal jeg kjøpe flere venner til den. Nå stimer den faktisk med de 10 kardinalene mine. Ellers har rekene jeg kjøpte fra Sissimor virkelig begynt å bli flere, og nå gjemmer de seg ikke like mye.
Kampfisken ser bare bedre og bedre ut, og han ligner jaggu ikke mye på den som jeg tok med meg hjem. Må få tatt et nytt bilde for å sammenligne.
Går rundt og tenker på å lage slike mineralsteiner av gips + epsomsalt. Har snegler i 19literen, og vil sørge for at de får flotte skall! Har ikke så høy gH her akkurat så.
Siden sist har jeg fått enda et kull ancistrusynglel, og han ligger og vifter atter en gang. De holder stadig på de der. Hadde et uhell med pumpa og varmekolba i 30l, som stoppet å fungere. Det skjedde mens jeg var bortreist, og samboeren tenkte ikke over det. Kampfisken og en pygmecory overlevde. Trist å miste 6 av dem. Flytta den ensomme pygmeen over i 126literen, og kommer nok aldri til å få den ut av det akvariet igjen. Etter hvert så vil jeg skaffe nytt utstyr til å kunne sette opp 60literen min, og da skal jeg kjøpe flere venner til den. Nå stimer den faktisk med de 10 kardinalene mine. Ellers har rekene jeg kjøpte fra Sissimor virkelig begynt å bli flere, og nå gjemmer de seg ikke like mye.
Kampfisken ser bare bedre og bedre ut, og han ligner jaggu ikke mye på den som jeg tok med meg hjem. Må få tatt et nytt bilde for å sammenligne.
Går rundt og tenker på å lage slike mineralsteiner av gips + epsomsalt. Har snegler i 19literen, og vil sørge for at de får flotte skall! Har ikke så høy gH her akkurat så.
Postet 20.06.12 kl 01:59
Postet 20.06.12 kl 20:06
Endret: 20.06.12 kl 20:06
Postet 20.06.12 kl 20:10
Postet 20.06.12 kl 22:39
SissimorOi, han har virkelig blitt flott! Sett igang med oppdrett, for jeg vil gjerne ha avkom etter den der ;D
Ja, han har virkelig kommet seg. Så staselig atte!
Oppdrett hadde virkelig vært noe! Åh, da må jeg skaffe han en like pen dame, han kan ikke få hvem som helst! Men så har jeg ikke peiling på kampfiskoppdrett. Burde vel ha en kampfiskhun av samme type som han også. Det må bli et prosjekt!
Har ikke sett han bygge et skumrede enda engang. Får inntrykk av at andres kampfisker bygger hele tiden, mens han her bare virrer litt rundt og viser seg fram. Hm.
Postet 21.06.12 kl 21:33
KajaBAah, kan se ut som om han har det "marble" genet, at han skifter farge gjennom livet? Kan ikke så mye om det men Mvjnz på forumet her har visst en sånn. Så stilig han har blitt :)
Marble-gen ja.. Kanskje det. Spennende i så fall! Skal lese mer av det Mvjnz har skrevet om det. Husker å ha lest noe om det i hvert fall. Virker spennende om han har det i hvert fall!
Postet 21.06.12 kl 21:37
Postet 10.07.12 kl 00:22
Postet 10.07.12 kl 00:25
Postet 10.07.12 kl 00:31
Postet 10.07.12 kl 00:33
Aiaiai, var i Bergen en snartur pga en konsert og stakk innom Sentrum Zoo der. Der hadde de Coryer! Spesielt siklet jeg på Adolfoi og sp.black. De to coryene som står øverst på ønskelista!
Det ble nok ikke kjøpt da jeg reiste med tog, så de hadde måtte vært i posene i 19 timer minst. Måtte dra med meg samboeren inn for å glo på de på også. Han virka mest oppgitt over meg, men men.
Det ble nok ikke kjøpt da jeg reiste med tog, så de hadde måtte vært i posene i 19 timer minst. Måtte dra med meg samboeren inn for å glo på de på også. Han virka mest oppgitt over meg, men men.
Postet 27.07.12 kl 07:02
Vel, 126l er lekk en eller annen plass. Hvordan kan jeg fikse det når jeg ikke har mulighet til å ha fiskene en annen plass..? Det lekker ikke mye, det er bare litt. Det er tydligvis i toppen av akvariet en plass. Men gulvet blitt vått innimellom (har varmekabler på stua, så de står på for å fordampe mest mulig).. Men vil ikke risikere å ødlegge gulvet heller. Dette er litt crap. Eller, veldig!
Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg kjøpt et nytt. Det er så mange på rubrikk som frister! Men uten bil og penger er ikke det et alternativ. Så, om noen leser dette og har noen råd hadde det vært supert.
Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg kjøpt et nytt. Det er så mange på rubrikk som frister! Men uten bil og penger er ikke det et alternativ. Så, om noen leser dette og har noen råd hadde det vært supert.
Postet 06.08.12 kl 14:22
Identifiser
Dersom du mistenker at lekkasjen er i toppen er det jo mulig å tømme ut et par bøtter og se om det løser problemet midlertidig. Men om det først er lekkasje vil det ikke tette seg selv, men heller øke i omfang efterhvert som trykket vedvarer.
Postet 06.08.12 kl 18:07