Prosjekt 900 ltr aqualine amazonas-biotop (side 2)

for å få ned temperaturen kan du ta store brusflasker, fylle de opp 90% med vann og stappe de i fryseren, så hive en og en oppi, og tilbake i fryseren når den har tint
24/6
Tenkte jeg skulle legge ut et par bilder som viser status pr. 24/6.
God plantevekst selv uten CO2. Fiskene ser ut til å trives.
Bytter 30% vann i uka, men er usikker på om det er nødvendig all den tid det hverken er NH4, NO2 eller NO3 i karret når jeg måler med JBL testsettet.
Karret burde vel være innkjørt nå, men kan det være at pga filterets overkapasitet og forholdsvis få fisker, så fjernes alt av skadelige stoffer?

Satte inn 29 Indiske Kloreker, men jeg tror størstedelen av de snart selges. Synes de lager mer problemer enn de er til nytte. Når jeg mater Ancistrus og Coryer så "rapper" rekene tabletten og tar de med seg inn i "Javabregne-jungelen". Der blir de liggend og forurense ganske mye. Tror jeg kjøper noen Jegersnegler og kun beholder noen få reker.

Etter ferien har jeg tenkt å supplere med 10 - 15 skalarer og en stor stim med Rødmunntetraer.

Trond
25/7
Da er ferien over, og jeg var spent da jeg kom hjem etter 17 dager borte.
Ser ut til at det har gått rimelig bra, selv om det bare var skjelettet igjen av Hoplo'en.
Trist. "Håper" den tilfeldigvis døde av alderdom. Alle vannverdier var fine.
Matingen i ferien ble foretatt av foringsautomaten fra Eheim. Fungerer "sånn passe". Litt vanskelig å vite nøyaktig hvor mye mat som doseres ut ad gangen, så jeg stoler ikke helt på den.

Har gitt bort flesteparten av Klorekene, og det har blitt mye roligere i karet, spesielt ved foring. Slipper nå at rekene stikker av med hver sin tablett og at mallene står slukøret tilbake......

I går flyttet det inn 11 stk Manacapuru-scalarer fra Aqaumanias. De tilpasset seg fort, og spiste flakfor og mygglarver med god appetitt med en gang.

Har også bestilt 50 Rødmunntetraer fra TAM-Alna. Kommer forhåpentligvis i løpet av uka.
Artig med mer liv i midt- og toppsjiktet i karet.

Trond

26/7
Hentet 50 stk Rødmunntetra fra TAM Alna.
Trodde ikke Scalarene var store nok til å begynne å jakte, men det gjør de.
Usikker på hvordan det går..............

Trond
29/7
Ser ut til at det går bra med Rødmunntetraene i forhold til Scalarene. Litt jakting til å begynne med, men nå de er ganske uinteresserte i tetraene.
Av 50 stk. har vel ca 8-10 ikke overlevd. Usikker på om de var i dårlig form etter transport fra Sverige (fikk de i posen de ankom TAM i), eller om Scalarene drepte de.

Trond
Kongekar!

Ville tro at du skulle finne endel rødmunntetraer med halvspist/avspist hale om scalarene er morderne..
hyyyl! dette var kjempefint! Flott rot i karet der, og masse fine planter! Ågud jeg blir misunnelig, hehe. rødmunnstetraer er så vakre og stimer så lekkert, skulle likt å sett de utfolde seg på 900liter! Om du har digitalkamera med mulighet for film, så er det alltid gøy med en liten video-opplasting
Takk for hyggelig tilbakemelding.
Har bare iPhone-videokamera, men skal prøve å få lånt et som er litt bedre.
Hadde vært gøy med et lite kamera som kunne senkes i karet..........

Trond
30/7
Da har to par Scalarer lagt egg i hver sin ende av karet. Tok bare en uke før de var i lek. Tar det som et tegn på at de trives.
Ikke lett for de resterende syv å vite hvor de skal gjøre av seg...........
Skulle gjerne hatt et par kar til nå.

Beklager gjenskinn på bildet. Alt for fint vær ute........... :o)

Trond
6/8: så lenge var alt bra................. sykdom
Kun 6 Rødmunntetraer tilbake. Sykdom slo ut kraftig etter siste vannbytte. Kan årsaken være at jeg benyttet litt varmtvann? (Ikke lett å bytte 300 ltr vann uten at temperatur faller for mye hvis jeg kun skal benytte kaldt vann ...)

SAE virker også syke. (Har sett at SAE begynner å spise på døde tetraer før jeg får fisket de opp. Smittes de raskere da?).
Scalarer, Coryer og Ancistrus virker ikke rammet - ennå?

Prøver å medisinere med Flubendazole + daglige vannbytter med kun kaldt vann (ca 20%).

Skjønner at karantene-kar må på plass.

Trond
9/8
I går startet jeg en kur med Tetra General Tonic. Vet at den tar knekken på filterbakteriene men jeg får heller være nøye med vannbytte og minimalt med foring framover.
Måtta avlive en SAE. Kun fire Rødmunn tilbake.
Mulig jeg er litt for optimistisk, men jeg synes fiskene ser litt bedre ut i dag.
Ikke så mye kløing og hyperventillering.

Noen som vet om absolutt alle filterbakterier dør? Total ny innkjøring?
Må jeg rense/vaske blåmatte-terningene i bakgrunnsfilteret når kuren er ferdig, eller la det være som det er og bare vente på ny bakterievekst. Vil være en kjempejobb å tømme bakgrunnsfilteret. Betyr egentlig at jeg må stenge ned/tømme hele karet.

Noen med erfaringer med tilsvarende situasjon?

Trond

Ingen erfaring, men ønsker deg lykke til. Kjedelig da sykdommer slår inn..
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap