- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Corydoras julii spørsmål (side 2)
Corydoras julii spørsmål (side 2)
Postet 03.04.12 kl 23:53
Postet 04.04.12 kl 08:56
Postet 04.04.12 kl 11:05
Endret: 04.04.12 kl 11:07
Postet 05.04.12 kl 23:32
Jeg er dessverre ingen cory ekspert, men har du prøvd å se gjennom basen og se om du finner den som ligner mest? Det er flere prikkete arter uten svart flekk på halefinnen så du ser antagelig selv best hvem det kan være. Mange coryer i basen så det er litt jobb, men du trenger ikke gå inn på hver profil for å sjekke. Bare hold pekeren over bildene så blåses de opp
Postet 06.04.12 kl 11:10
Postet 06.04.12 kl 14:56
Postet 06.04.12 kl 16:55
Ser av bildene dine at du har noen uten den sorte ryggfinnen.
Kan de være denne: C065
Jeg har en trilli som har en sort flekk ved senter linjen bak ved halen.
Du ser den på begynnelsen av video snutten jeg linket til i mitt forige innlegg.
Ser at en av dine har en sort flekk forand ved senterlinjen forand.
Jeg tror at slike defekter kan komme på noen yngel innimellom.
Så det at noen av dine ikke har sort flekk på ryggfinne kan kansje være en defekt?.
Hva er dem i så fall kjøpt som?
Kan de være denne: C065
Jeg har en trilli som har en sort flekk ved senter linjen bak ved halen.
Du ser den på begynnelsen av video snutten jeg linket til i mitt forige innlegg.
Ser at en av dine har en sort flekk forand ved senterlinjen forand.
Jeg tror at slike defekter kan komme på noen yngel innimellom.
Så det at noen av dine ikke har sort flekk på ryggfinne kan kansje være en defekt?.
Hva er dem i så fall kjøpt som?
Postet 06.04.12 kl 19:27
Postet 07.04.12 kl 00:09
Postet 07.04.12 kl 10:52
Postet 07.04.12 kl 10:53
DA har jeg klart å ta noen bilder, det var letter sagt enn gjort, dem er så skye når lyset er på. Muligens fordi jeg ikke har noen flytende planter, og lyset er sterkt. Men det gikk!
Samtidig så oppdaget jeg to objekter på glasset som minner om egg og bak på baksiden av plantene var det litt også. Jeg har KUN guppy og corydoras, og Guppy føder levende... så kan dere se om dette er egg? ''eggene er veldig små? hvis de er fra corydoras så virker de eggene ganske små? dere får vurdere utifra bildene. Jeg har pestesnegler i akvariet, men de legger ikke denne formen/fargen/eller størrelsen, og de legger på hjørnene i akvariet og aldri på bladene/midt på glasset.
På bilde 1 ser dere dem litt på bladene, dem er også noen av dem litt hvite? vet det er uklart og vanskelig å se
På bilde 2 så er det 2 runde , ene rett ovenfor den andre, til høyre for bladet.
På bilde 3 ser dere corydoras hodet, her med prikker.
Samtidig så oppdaget jeg to objekter på glasset som minner om egg og bak på baksiden av plantene var det litt også. Jeg har KUN guppy og corydoras, og Guppy føder levende... så kan dere se om dette er egg? ''eggene er veldig små? hvis de er fra corydoras så virker de eggene ganske små? dere får vurdere utifra bildene. Jeg har pestesnegler i akvariet, men de legger ikke denne formen/fargen/eller størrelsen, og de legger på hjørnene i akvariet og aldri på bladene/midt på glasset.
På bilde 1 ser dere dem litt på bladene, dem er også noen av dem litt hvite? vet det er uklart og vanskelig å se
På bilde 2 så er det 2 runde , ene rett ovenfor den andre, til høyre for bladet.
På bilde 3 ser dere corydoras hodet, her med prikker.
Postet 08.04.12 kl 15:27
Flere bilder:
Corydorasen er her på venstre, hodet til høyre er bare speilrefleksjonen.
Jeg vet at julii har svart flekk på ryggfinnen , det har mine og, dog veldig svake.
Jeg fant et stort bilde på nettet, av PRESIS type av de jeg har. her er linken:
http://www.tropicalfishkeeping.com/fish-pictures/julii-cory-1271960447-800.jpg
her ser dere at denne også har et svart lite område på ryggfinnen. ikke like kraftig som trilineatur.
Corydorasen er her på venstre, hodet til høyre er bare speilrefleksjonen.
Jeg vet at julii har svart flekk på ryggfinnen , det har mine og, dog veldig svake.
Jeg fant et stort bilde på nettet, av PRESIS type av de jeg har. her er linken:
http://www.tropicalfishkeeping.com/fish-pictures/julii-cory-1271960447-800.jpg
her ser dere at denne også har et svart lite område på ryggfinnen. ikke like kraftig som trilineatur.
Postet 08.04.12 kl 15:30
Endret: 08.04.12 kl 15:39
Postet 08.04.12 kl 18:19
c trilineatus har hjerne mønster, jeg har 3 andre som er det, de har mye mørkere farge og man ser at hjernemønsteret er sammenhengende og tykkere.
denne har prikker slik som på bilde.
kommer da trilineatus både med prikker og hjernemønster? for det bilde jeg linket er en julii, og min ser akk. sånn. ?
nå er jeg forvirret :S
denne har prikker slik som på bilde.
kommer da trilineatus både med prikker og hjernemønster? for det bilde jeg linket er en julii, og min ser akk. sånn. ?
nå er jeg forvirret :S
Postet 08.04.12 kl 19:05
Det er to veldig like arter som til syvende og sist handler om lokasjon.
Utdrag fra Corydorasworld:
C. julii:
"Corydoras julii is often confused with the similarly patterned Corydoras trilineatus, which comes from the upper Rio Amazonas drainage. Corydoras julii comes from the upper Parnaiba system and obviously also from the lower Amazonas drainage, Rio Para system and are thousands of kilometres apart."
C. trilineatus:
A very widespread species with variable colour patterns. Often labeled as Corydoras julii from the Rio Parnaiba in the State of Maranh?, Brazil.
Det er derfor med extrem stor sansynlighet at alt som kommer inn i butikk er C. trilineatus.Fordi de er så mye enklere å fange (tilgjenglighet)
Utdrag fra Corydorasworld:
C. julii:
"Corydoras julii is often confused with the similarly patterned Corydoras trilineatus, which comes from the upper Rio Amazonas drainage. Corydoras julii comes from the upper Parnaiba system and obviously also from the lower Amazonas drainage, Rio Para system and are thousands of kilometres apart."
C. trilineatus:
A very widespread species with variable colour patterns. Often labeled as Corydoras julii from the Rio Parnaiba in the State of Maranh?, Brazil.
Det er derfor med extrem stor sansynlighet at alt som kommer inn i butikk er C. trilineatus.Fordi de er så mye enklere å fange (tilgjenglighet)
Postet 08.04.12 kl 22:06
aha okei, så det vil si med andre ord at trilineatus kommer i forskjelle mønstre OG farger, og at fiskene dog alle er trilineatus, ikke ligner?
Kan det være en krysning av trilineatus og julii da?
Altså hvis jeg da har bare trilineatus, så er 3 av dem 90-100% like som en julii, så hva skiller disse og julii da?
Kan det være en krysning av trilineatus og julii da?
Altså hvis jeg da har bare trilineatus, så er 3 av dem 90-100% like som en julii, så hva skiller disse og julii da?
Postet 08.04.12 kl 22:51
Postet 10.04.12 kl 22:10
hermanoo90ingen? Jeg har fått noen egg!! wow, har aldri fått det før, kom for 3-4 dager siden. dem er knøttsmå! Noen har det begynt å vokse hvit dilldall på, regner med at disse er døde men er vell noen 5-6 grønne igjen, regner ikke med at noen klarer seg. hva pleier man å gjøre med coryegg?
Hva er "hvitt dilldall"? Er det bomullsaktig, altså mugg?
Det er mange forskjellige metoder for oppdrett av Corydoras. Enten ta de ut til egen klekketank, eller håpe at noen vokser opp i akvariet der de andre går. Men der er det stor sannsynlighet for at enten egg eller yngel blir spist, særlig hvis det er selskapsakvarium, riktignok.
En metode jeg gjerne bruker er å ta eggene ut, og legge de i en ganske grovmasket hov (sånn at yngelen kan komme seg ut) i akvariet der jeg vil at yngelen skal vokse opp. Når eggene er klekket og de har brukt opp plommesekken begynner jeg med fôring. Man får ikke helt oversikten i et innredet akvarium, det er klart, så man vet ikke helt hvor mange yngel man har hele tiden. Dette er min yndlingsmetode i perioder der jeg ikke gidder eller har tid til "boks-oppfôring".
Her er en artikkel som kan hjelpe deg mye.
Postet 10.04.12 kl 22:18
Mine første coryer (i denne omgang), en gruppe på ti flekkete, var veldig sky. Husker jeg spurte her inne for å finne ut hva jeg skulle gjøre med dem.
Fsnt ut at jeg bare måtte godta at de var sånn. At de ville ha ting å gjemme seg blant.
Så jeg passet på å ha masse planter å svømme mellom, og masse røtter å svømme under og mellom. Lot det være igjen en lang "strand" forran i akvariet for å ha et sted å fore dem.
Fsnt ut at jeg bare måtte godta at de var sånn. At de ville ha ting å gjemme seg blant.
Så jeg passet på å ha masse planter å svømme mellom, og masse røtter å svømme under og mellom. Lot det være igjen en lang "strand" forran i akvariet for å ha et sted å fore dem.
Postet 11.04.12 kl 00:45