Akvarium for dummies? (side 2)

Nina Broen
[QUOTE=Malawifan]Jeg bor 10 minutter unna deg ! Ring/sms meg om du er interessert, og jeg er mer enn villig til å hjelpe deg med ditt nyoppsett av akvarie uten at du blir flådd/lurt av de lokale butikkene her omkring. Filtermateriale, filtertyper, filtergugge, bunnlag, planter, etc kan jeg hjelpe deg med uten at dette koster deg det hvite ut av øya :). Dvs jeg skal ikke ha en eneste krone :) Jeg kan vise/forklare deg hvilke tester du trenger (ammoniakk,nitritt,nitrat,Ph,Gh,Kh), og hvordan du utfører disse. Jeg har flere som kommer til meg på lørdag for å hente fisk, så denne dagen er satt av til det :) Du er velkommen til å komme å se hvordan et akvarie bør/kan fungere, og jeg kan gi deg en innføring i hvilke prosesser/ mekanismer som skal til for å få til et velfungerende akvarie, om du som tidligere nevnt er interessert i det :)


Hei. Det hadde vært supert. Har ikke bil, så er litt avhengig av at samboer er hjemme. Når på lørdag kunne det evt passet? Samboer drar på jobb klokken 11 og blir borte til klokken 20.
Kom når det passer deg, du Er hjemme hele dagen
Nå blir det knapt med tid i dag, men hvis du har mulighet senere en dag kommer vi gjerne innom en tur
Jeg reiser til Tyskland på jobb i morgen, men er tilbake på onsdag, så ring/sms på 924 46 786 så finner vi en tid som passer for deg
Malawifan
Jeg reiser til Tyskland på jobb i morgen, men er tilbake på onsdag, så ring/sms på 924 46 786 så finner vi en tid som passer for deg :)


Den er grei. Kanskje det passer til helgen igjen? Da skal jeg begynne å skifte vann for første gang, teste PH, GH osv og begynne å plante. Så hadde vært supert med litt tips og triks da.
Bunnsubtrat
Kan jeg ha to bunnsubtrater samtidig uten at det går utover vannverdiene? Altså Coop Xtra grus i bunnen og biltema sand over.
Inaktiv bruker
Sanden vil gå gjennom grusen og forsvinne.
Jørg1 AKA Spock
Sanden vil gå gjennom grusen og forsvinne.


Vil ikke noe legge seg på overflaten hvis jeg fyller nok? Eller "flyter" bare grusen opp på toppen?
Planting og fisk
Jeg bruker dere andre her for hva det er verdt og spør heller en gang for mye enn en gang for lite:

Når jeg har skylt grus/sand, skal jeg begynne å plante med en gang eller skal jeg fylle vann først også plante? Og bør jeg ha i noe gjødsel av noe slag? Tips til planter også kanskje?

Når skal jeg begynne å ha i fisken, og er det noe spesielt jeg bør tenke på med tanke på innredning (skal ha kampfisk)?

Og går det bra å ha en hann og 2-3 hunn?
Jeg har alltid plantet etter vann er i karet, men vet om andre som gjør det før.

Kampfisk liker ikke for sterk strøm i karet, tenk litt på det når du plasserer pumpeutblås, så det ikke blir full storm og at det finnes rolige steder der den kan hvile.
De liker også godt med planter og kriker og kroker, da undersøker de gjerne alt i karet med stor nysgjerrighet

Om du skal ha hunn(er) med han, så ville jeg prøvd å velge ut en hann som ikke er så sinna.
Bruk litt tid i butikken og se hvordan de forskjellige oppfører seg, bruser de veldig med finnene og jager andre fisker så er det større sjanse for at de vil gjøre det i karet ditt.
Man må selvfølgelig velge en som ser frisk ut også.

Gjør det samme med en dame, velg en som ikke virker fullt så aggressiv.
Jeg tror det vil holde med en dame i 60 liter, da det er viktig at de kan komme seg unna hverandre.

Det er også mulig at de ikke vil gå overens i det hele tatt, det må man ta med i beregningen når man prøver, og ha mulighet for å sette damen ett annet sted eller ta den tilbake til butikken igjen.
Takk for utfyllende svar. Da starter jeg med en hann og en hunn. Jeg har lyst til å lage et par små gjemmesteder og tenker på å hule ut en kokosnøtt, er dette noe de vil bruke eller er det bare for mindre fisk? (lager det selv i såfall). Hva annet kan jeg evt lage skjulesteder for dem av?
Det at de flytter inn samtidig kan nok være en positiv ting også,
da er det ikke "hans" territorie allerede men de er nye der begge to.

Kampfisk er ikke typen til å søke ut huler så ting de kan svømme rundt og under og over liker de best.

Røtter som har greiner, og planter som kan svømmes rundt i vil de nok sette pris på
Okei. Noen anbefalinger til planter? Vil helst ikke ha noe som ser veldig rotete ut. Og hvor nært pumpa kan jeg sette planter? og det samme med varmekolben? Vil ikke at det skal synes så godt.
Masse planter gir et fint kampfisk miljø :o)

Gjerne høye buskete planter som gjør at kampfiskene ikke har oversikt over hele karet.

Kampfisker liker relativt varmt vann, 26-28 grader. De må også ha dekkglass eller heldekkende lystopp. De henter luft fra overflaten, og om lufta er mye kaldere enn vannet, så kan de faktisk bli forkjølet.

Hvis du vil ha noen gøyale fisker sammen med kampfiskene, så skjekk ut Kulhi ål.
Disse to har jeg hatt før, de vokser fort og villig, spesielt den første:
Hygrophila difformis
Hygrophila polysperma "Rosanervig"

Disse bør helst festes på en rot eller en stein, anubias vokser litt saktere men er veldig pen:
Microsorum pteropus Javabregne
Anubias barteri "nana"

Du kan godt sette plantene foran pumpe og varmekolbe så de vokser opp og skjuler utstyret litt.

Edit:
Vallisneria spiralis "Tiger"
Denne er også fin og ganske asiatisk utseende
Du bør ha ett område i akvarie med flyteplanter. Der bør det ikke være noe strøm i vannet. Hannen kommer til og bygge skumrede der. Derfor er det viktig at det ikke er noe strøm der, for da blir skumrede ødelagt.

Ha helst tre hunner sammen med en han. Bare en hun vil føre til at han plager henne ihjel. Velg store tjukke hunner. De er kjønnsmodne og er klare til og legge egg.

Er relativt enkel og få yngel på. Men yngelen er utrolig liten. Har ynglet litt kampfisk før. Det blir fort mange. Jeg var vel opp i 300 ungfisk, før jeg delte dem ut til alle som ville ha.
Roy Fredrik Pedersen
Du bør ha ett område i akvarie med flyteplanter. Der bør det ikke være noe strøm i vannet. Hannen kommer til og bygge skumrede der. Derfor er det viktig at det ikke er noe strøm der, for da blir skumrede ødelagt. Ha helst tre hunner sammen med en han. Bare en hun vil føre til at han plager henne ihjel. Velg store tjukke hunner. De er kjønnsmodne og er klare til og legge egg. Er relativt enkel og få yngel på. Men yngelen er utrolig liten. Har ynglet litt kampfisk før. Det blir fort mange. Jeg var vel opp i 300 ungfisk, før jeg delte dem ut til alle som ville ha.


Hvordan bør jeg plassere pumpen i karet, er et 60 liter, uten å få masse strøm over alt? Og dersom det blir veldig mange av ynglene, kan jeg legge det ut her inne da for å få gitt de bort eller bytta de med noe annet?

Og bør jeg ha et mindre kar/bolle ved siden av å ha ungfiskene i?
Inaktiv bruker
Om mulig, kan du stille utblåsningen på filteret sånn at det går mot en av de nermeste veggene i akvariet.
Jørg1 AKA Spock
Om mulig, kan du stille utblåsningen på filteret sånn at det går mot en av de nermeste veggene i akvariet. :)


Tar bilde senere i dag når jeg har fått i sand, stein osv, så er det lettere for dere å se og si hvor det bør stå!
Sugekopper til pumpa
Jeg trenger nye sugekopper til pumpa for den vil ikke sette seg fast. Hvor får jeg tak i dette og hvordan bytter jeg dem? De sitter jo veldig godt fast de som er der, bare ikke i akvariet :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap