Hvordan gjøre vannskifte enklest mulig? (side 2)

Jeg fant forklaringen...og det handler om overmetning av gasser....og det har vel kanskje et stort poeng i et kar på 530 liter.. Her er forklaringen, skrevet av Nils Vollstad:
"Først dette med rør. I dag brukes det stort sett bare plastrør, såkalte rør i rør. Det du har av kobber rør er da ca 1 meter inn på varmvannstanken og 1 meter ut fra varmvannstanken. Av dette blir det minimalt med kobber i vanne.

Gamle kobber rør er ofte såpass korrodert innvendig at vannet har minimal kontakt med metallet i rørene.

Nye varmtvannstanker er av rustfritt stål og dermed ikke noe kobber.

Klorgass som brukes i Norge å rense vannet for bakterier er en meget giftig gass. Men den er meget lett å lufte ut av vannet. De fleste fisk tåler noe klor og avhengig av hvor mye klor det lokale vannverket har tilsatt går det som oftest greit å skifte 20 -30 % av vannet direkte fra springen.

Det snakkes ofte om kaldt vann direkte fra springen. Dette MÅ taes med en stor klype salt!

Jeg vil definitivt ikke anbefale å skifte ut 30 % av vannet med "kaldt" vann hvis dette vannet er ned mot 3-4 grader. Det er selvfølgelig noe helt annet der det "kalde" vannet er mellom 12- 20 grader, men dette er jo avhengi av vannkilde og hvor du bor i vårt langstakte land.

Det er ikke noe problem å lagre vannet i 24 timer!

Får du en oppblomstring av bakterier, alger og andre mikro organismer i løpe av 24 timer bør du sannsynligvis ikke bruke dette vannet som drikkevann heller..

Frank og Mona lager f eks sitt vann og lufter dette nøye før bruk. Jeg gjør ikke det.

Fordelen med å mellomlagre vannet er at du hever tempraturen i vannet, du kan behandle det med senke / øke pH, kH, g, konduktiviten osv.
Den viktigste grunnen for å mellomlagre vannet åog samtidig lufte der er for å fjærne overmetning av gasser i vannet. De fleste har et trykk på ca 6 bar i kranen. Løseligheten av gasser øker proporsjonalt med trykket jf Henrys lov. Og den øker med omvendt proporsjonalt med temperaturen.

De fleste fisken tåler greit en overmetning av O2 på opp mot ca 110 %, men N2 overmetning er noe mere kritisk. Da spesielt får viglere og yngel. Denne overmetningen fjerner du med å lufte vannet og sakte varme vannet opp.

Det verste du kan gjøre er da å bruke vann på ca 4 grader rett fra springen. Det ser du veldig godt hvis du fyller en tom beholder med kaldt vann og lar den stå. Du vil da kunne se masse gassbobler som frigjørs over lang tid ga trykk og temperaturendringen.

N2 overmetning gir de samme plagene hos fisk som hos dykkere (mer eller mindre da) Fisken får kløe pga av nitorogenbobler i de små blodårene i skinnet, kan få skader i gjelle og ellers der blodåren deler seg og blir små. Dette kan også medføre "uforklarlige" dødsfall blant fiskene."

Oi den der var helt super, den har jeg ikke sett før! Varmvannstanken vår er knappe ett år, dog rørene er eldre. Da kanskje jeg slipper å drive å koke opp vann i vannkokeren og herje på, for drikkevannet vårt er så innmari kaldt, det er til å få frostskader av (men så smaker det veldig godt også da, haha)

Helt utenkelig for meg i alle fall å ha dunker stående i stua for vannskifte. Vi har vårt akvarie som møbel i stua, i tillegg er det 13 meter å gå for å tømme vannet. Med slangevogn, pumpe, kran tilkobling, så er det bare pumpe ut vann, koble til, fyller nytt vann som er ca 22 grader i karret. Bøtter og dunker, bæring m.m., da tror jeg nok den hobbyen hadde vi lagt til side for lenge siden. Ser på ingen måter fiskene har det dårlig på den måten vi gjør det.
Vel....som en oppsummering fra min side kan jeg si at det enkleste nok er det beste. Det blir nok slange fra badet med tømming i sluket og kopling til krana for påfyll av lunket vann.
Tusen takk for engasjerte svar. Det var kjempemorsomt at tråden ble så lang...og kanskje fortsetter den å leve sitt eget liv....?.... hvis flere har synspukter i forhold til vannskifte.
Samme her Hans, skulle jeg hatt de stående til lufting her i leiligheten haddde det blit stappefullt av kattehår i vannet og i yttergangen er det rimelig kaldt foruten om i juni/juli/august. Blir ikke rom temperert vann der ihvertfall.


Jeg skal prøve det nå til sommeren ihvertfall, for vi har et veldig stort trykk i vannet vårt (mer enn det skal visstnok) - regner med det vil øke vannmetningen enda mer? Sikkert ikke ideelt for fiskene
Har lurt en del på dette jeg også, gikk nesten til innkjøp av flere vanndunker for mellomlagring av vann. Men nå kommer jeg til å bruke lunket vann rett fra kranen på badet

Vannet vårt er kun UV behandlet så utgangspunktet er jo bra
Det jeg lurer på, er om en Eheim Compat 1000 MÅ være nedi vannet den skal pumpe fra ? Fins det ikke "tørre" pumper hvor man bare kan snu strømmingsretningen ved å flytte slangene ?
Hvis dere benytter hevert og haveslange for å tappe vann fra karet. Så er det veldig stor forskjell på hvor fort det renner ut, om dere bruker vanlig tynn haveslange som er ca 12 mm inni. Eller om dere bruker den som er større. Den er vel 18 mm ca.

Jeg har kappet til en slange som rekker akkurat fra akvariet og til sluket og kranen.
Jeg fyller også temperert vann via kranen. Har aldri vært problem for meg.
SilverShaded
Det jeg lurer på, er om en Eheim Compat 1000 MÅ være nedi vannet den skal pumpe fra ? Fins det ikke "tørre" pumper hvor man bare kan snu strømmingsretningen ved å flytte slangene ?


Dersom EC1000 er lik EC600 må den med i vannet. Skal du bare bruke det til å pumpe vann til/fra akvarium er kanskje en billig drillpumpe god nok? Ellers har de jo div utvalg på biltema/jula
Frode_L
Dersom EC1000 er lik EC600 må den med i vannet. Skal du bare bruke det til å pumpe vann til/fra akvarium er kanskje en billig drillpumpe god nok? Ellers har de jo div utvalg på biltema/jula


Med en drillpumpe så blir det jo tungvint å dra fram drillen hver gang en skal skifte vann...
Men jeg begynner å skjønne at disse andre pumpene ikke suger vann, men pusher vann..
SilverShaded
[QUOTE=Frode_L]Dersom EC1000 er lik EC600 må den med i vannet. Skal du bare bruke det til å pumpe vann til/fra akvarium er kanskje en billig drillpumpe god nok? Ellers har de jo div utvalg på biltema/jula


Med en drillpumpe så blir det jo tungvint å dra fram drillen hver gang en skal skifte vann...
Men jeg begynner å skjønne at disse andre pumpene ikke suger vann, men pusher vann..

Ok, mulig jeg misforsto deg, EC pumpene suger i alle fall vann inn bak på rillene og blåser det ut, mao må det i vann.

Ellers finnes det en del billige hagepumper/bassengpumper som sannsynligvis er egent til formålet
Jeg får nok nøye meg med en "våt" pumpe, skjønner jeg. Rart at det skal være så vanskelig å finne en pumpe som står mellom to kar og pumper vannet fra det ene til det andre.
Og jeg er inngrodd ukomfortabel med senke flere strømdrevne elektronikk-dingser ned i vannet...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap