- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Noen spørsmål-varmekolbe, oppstart av akvarium etc. (side 2)
Noen spørsmål-varmekolbe, oppstart av akvarium etc. (side 2)
Postet 14.05.12 kl 19:13
Postet 14.05.12 kl 21:10
Postet 16.05.12 kl 22:47
Inaktiv bruker
still ned lys tiden 9-11 timer. mindre mat og ikke direkte sol på akvariet. Flere planter hjelper også.
Postet 16.05.12 kl 22:54
Postet 16.05.12 kl 23:29
Inaktiv bruker
nei, men det har ikke noe å si. For mye lys gir alger, dårlig lys gir alger 8gamle lysrør), lite planter som ikke tar opp næringen skaper alger.
Postet 17.05.12 kl 14:17
En liten oppdatering!
Algene ble jeg kvitt så fort jeg putta to ancistruser oppi karet. Fikk etterhvert tak i noen siamesiske algeetere og et par platy.
Vannverdiene mine har vært fine hele tiden, så det lønte seg å følge gode råd her inne og vente til vannet var klart.
Desverre hadde jeg min første fiskedød her for noen dager tilbake. Jeg oppdaget en liten lekkasje fra akvariet, og måtte tømme det for å sjekke om det var hull i silikonen. Jeg tok da fiskene og plantene over i en balje, og lot den stå på badegulvet. Og der greide den ene algeeteren å hoppe ut! Visste ikke at de hoppet, da hadde jeg nok lagt noe over.
Så enda et par nybegynnerspørsmål.
1. Bør jeg ha algeeterne i gruppe på flere enn to? Har funnet ut at de vel egentlig er for store til akvariet mitt, så kanskje jeg ikke skal ha fler av dem?
2. Kan jeg ha fler fisk enn 4 platy, 2 ancistruser og to algeetere? Det er 63 liter. Jeg lengter ikke etter fler fisk, men greit å vite for fremtiden
Algene ble jeg kvitt så fort jeg putta to ancistruser oppi karet. Fikk etterhvert tak i noen siamesiske algeetere og et par platy.
Vannverdiene mine har vært fine hele tiden, så det lønte seg å følge gode råd her inne og vente til vannet var klart.
Desverre hadde jeg min første fiskedød her for noen dager tilbake. Jeg oppdaget en liten lekkasje fra akvariet, og måtte tømme det for å sjekke om det var hull i silikonen. Jeg tok da fiskene og plantene over i en balje, og lot den stå på badegulvet. Og der greide den ene algeeteren å hoppe ut! Visste ikke at de hoppet, da hadde jeg nok lagt noe over.
Så enda et par nybegynnerspørsmål.
1. Bør jeg ha algeeterne i gruppe på flere enn to? Har funnet ut at de vel egentlig er for store til akvariet mitt, så kanskje jeg ikke skal ha fler av dem?
2. Kan jeg ha fler fisk enn 4 platy, 2 ancistruser og to algeetere? Det er 63 liter. Jeg lengter ikke etter fler fisk, men greit å vite for fremtiden
Postet 05.06.12 kl 08:43
Verdier
Det kommer litt an på hvilke verdier du har i vannet ditt, men begge typene faller innenfor samme verdier på PH, GH og temperaturer. Merk dog at honningguramien er en sky sak som ikke liker masse aktiv fisk. Den liker heller ikke sterke strømmer i vannet og er litt kresen på vannkvaliteten.
Postet 05.06.12 kl 10:53