Innkjøring av 530 l med filtergugge (side 2)

Tilsetter 3 ml ekstra nå da....
Skal flytte nesten hele "befolkningen " fra et overbefolket 180 liters kar:
3 stk L180
10 Cory* sterbai
20 Kardinaltetra
3 SAE
4 perlegurami
3 praktbotia

Så blir det nok satt inn noen otto og øke stimen med tetra. Andre forslag mottas med takk.
På sikt er drømmen å få en fin gruppe diskus her. Men har ikke så lyst å kjøpe små butikk diskus, så jeg må finne noen i nærmiljøet som selger diskus som er voksne og friske....
Nå må jeg vel nærme meg nitrittoppen? Dagens tester er følgende:
NH4 0,1
NO2 langt over skalaen
NO3 40-50
pH 6,8
Tenker at jeg tilsette 8 ml Salmi, så får vi se hva morgendagen bringer... )
Her går det unna med amoniakken, selv om nitritten fortsatt er høy har jeg håp om at dette snart er i havn. Litt bekymringsfullt at pHén faller, men foreløpig går det jo bra.
Dagens resultater er:
NH4 1
NO3 40-50
pH 6,6

Tilsetter 8 ml Salmi.
Samme resultat som i går, bortsett fra at NO3 stiger. Tilsetter nye 8 ml Salmi.
Skulle gjerne sett at nitraten begynner å falle snart.... vente...vente....
At nitrat stiger, er et tegn på at nedbrytingen av nitritt er i gang, selv om den ikke går så raskt som nedbrytingen av ammoniakk. Du har ikke oppgitt resultat for NO2 så jeg går ut fta at den fortsatt stiger. Nitrat kommer ikke til å gå ned, ikke i løpet av prosessen og ikke etterpå. Det er gjennom vannbytter at du kan redusere nitratmengden.
Pass på pH, om den synker ned mot 5, kan prosessen stoppe opp, og den går langsommere når den er under 7.
Takk for svaret "530"... det er nok bare jeg som er begrepsforvirret.. Det er nitritten jeg håper skal falle...
Alle testene har samme verdi som i går unntatt nitrat som altså stiger. PH har fallt endel de siste dagene, jeg har ikke gjort noe for å heve den siden den holder seg over 6, men jeg får se det an til i morgen og evt sette inntiltak da...
Har prøvd å skrive dette innlegget et par ganger, men halve teksten blir borte. Tar derfor kortversjonen.

Jeg lurer veldig på om det har stoppet opp her pga lav pH, som har fallt fra 6,8 den 29.05 til 6,2 i dag. De andre verdiene er...(NH4
Hva i..#$%#§..er det som skjer ....halve teksten blir borte....igjen..
...Fortsettelsen er... NH4
AF tåler ikke krokodillemunner, så du må skrive "mindre enn" eller "mer enn"...
Takk Sissimor... det forklarer nok saken...
Altså...
De siste dagene har pH fallt gradvis og i dag var verdien nede på 6,2. I samme perioden har de andre verdiene stagnert med NH4 mindre enn 0,05 og NO2 er 1,0.
Det har bidratt til at jeg i dag har tilsatt 1/2 ts Natron i to omganger med tre timers mellomrom slik at pH nå er 6,6 igjen.

Er det noe ekstra jeg skal følge med på nå når jeg er begynt "å tukle" med vannverdiene?
Nei, dette er forsiktig "tukling" og dessuten har du ikke fisk i karet. Hold gjerne pH på mellom 7 og 8 under innkjøringen, så kan du heller justere den til det fiskene skal ha når innkjøringen er unnagjort.

Ellers er det vanlig at pH synker.
HURRA!
I går var NO2 på 0,04 og i dag er NO2 mindre enn 0,01

Så er spørsmålet... er alt klart nå eller skal jeg kjøre ett døgn til før jeg bytter vann og setter inn fiskene???
Hvis du har fortsatt med ca 8 ml salmi daglig, har du nå en god baktereiemengde. Du kan bytte vann, slik at du kommer ned i 25 - 30 i NO3 og deretter sette inn fisk umiddelbart.

Om du skal tømme det andre karet helt, kan du jo bruke en god del av det vannet om kvaliteten er god (ikke for høy nitrat og ellers hatt normale vannbytter) så blir resten av akklimatiseringen raskere.

Gratulerer med god jobb!
Tusen takk for det 530. Innkjøringen ble gjort på 21 dager, så konklusjonen må være at jeg har hatt brukbar nytte av den solide porsjonen med gugge som ble tilsatt første dagen.
Dette frister helt klart til gjentakelse ved en senere anledning )
Nå har akvariet gått med fisk i ca en uke og alt er bare velstand. Stabile vannverdier. Har skiftet vann en gang pga et foringsuhell....Kun en fisk som er død, viltfanget oto* cocama, som også tidligere har vist seg å være noe skjør.

Så nå er det bare å glede seg til fortsettelsen....
Den viktigste egenskapen man har som akvariet er det å være tålmodig. Hovedforskjellen mellom det å kjøre inn et kar med salmiakk og det å la nitrogensyklusen ordne seg selv er at med salmiakk får man en mye større bakteriekultur enn ved bare å benytte litt biologisk masse.

Du får ta noen bilder av karret også slik at vi får se hva du har kjørt inn.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap