Modifisere lampe med led dioder (side 2)

LED
http://www.ebay.com/itm/110686920055?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_3448wt_1159

Kjøleribber


Drivere 7-12 dioder (Jeg brukte en annen jeg hadde liggende for dette akvariet)
http://www.ebay.com/itm/220698639065?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Drivere 10-18 dioder


Linser


Termisk lim


Termisk tape
Roy Fredrik Pedersen
LED dioder tåler ikke vann.


Det var nå en litt streng uttalelse. Mulig at dine dioder ikke har høy nok IP-grad, men det er svært mange LED-varianter som tåler vann og mer til. Ble sikkert bare en glipp i formuleringa, men ville bare presisere det.
Du må huske at dette er ikke lav effekts LED pærer/lamper du kjøper i butikken i Norge, men høy effekts LED. Disse er helt åpne og ikke beskyttet. Derfor må de skjermes for vannsprut.
For å gjøre det veldig enkelt:
Disse kjører på DC spenning og + & - er i utgangspunktet helt åpne. Skulle disse f.eks falle ned i vannet vil det bli direkte kortsluttning.
Man kan sikkert i teorien har silikon rundt ledninger og polene for å forhindre dette, men rett ut av esken burde man være litt forsiktig.
Tror jeg skal ta og fjerne lysrøret og heller sette inn noen ekstra LED dioder.
Jeg fant noen andre LED som gir mer lys med samme watt og som er billigere med fri frakt:
Er ikke alltid man kan stole 100% på tallene som er oppgitt fra disse selgerene, men er jo bare å teste
Ja de legger nok på litt. Har kjøpt noen av disse og, så kan jeg se om det er noen forskjell på dem.

Får du tatt et bilde med lampa di på akvariet ?
Kan fisken bli blendet av det sterke punktlyset? Påvirkes fiskeadferden?
Nei fisken blir ikke blendet, lyset kommer ovenfra akkurat som i naturen. Har man derimot hvit sand i akvariet noe som ikke er naturlig i ett Malawi kar, kan de bli blendet.
Roy Fredrik Pedersen
Får du tatt et bilde med lampa di på akvariet ?

*plystre* ja nei, du skjønner det atter.. er litt treg da. Kommer plutselig!
Hmm, må teste dette nå.... Blir så latterlig varmt i ene karet mitt med lysrør....
Ja det er bare og prøve. Mine fungerer fremdeles greit.
Ikke veldig bra bilde, kan prøve å ta noe bedre imorgen. Ble litt dårlig med tid idag.

[External Image]

Øverste til høyre har da 8 stk 10W LED, mens de andre har vanlig 2*30W T8
Uansett vanskelig å lage noen nøytal sammenligning da planter i toppen stjeler mye lys.

(trenger ikke kommentere rotet ;D)
Ser ut som om det funker bra det ja.
Kommet no lenger eller gjort noen forrandringer, Roy?
Ja holder på akkurat nå med og modifisere en tidligere to lysrørs lampe til LED. Skal ta noen bilder etterpå.
Neste prosjekt:

Ett dobbelt lysrørarmatur bygges om. Denne lysarmaturen hadde jeg tenkt og kaste siden den begynte og ryke og lukte brent. Men fant ut jeg kunne gjøre den om til LED. Røsket ut den gamle elektronikken og satt inn LED. Er ikke helt ferdig enda. Men har tatt noen bilder av progresjonen.
Kjøleribber er satt på plass. En til hver LED og to til hver driver.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap