Fisk i bolle (side 2)

Ser ut som mange av krabbene er ømfintlige og i de fleste tilfeller spiser de også fisk så får holde meg til reker og fisk for nå
Inaktiv bruker
Reker bør også ha ett GODT innkjørt akvarium, de plukker og leter etter mat på ALT som er der.
Mener å ha lest en bør hvertfall bruke 3 uker, stemmer det eller bør en bruke enda lenger?
Ville nok ha brukt lengre tid enn det ja.

Vær litt obs. på planter du setter inn i karet også,butikkplanter "kan" ha vært i kontakt med giftstoffer som spesielt reker kan dø av. Kjøp heller planter av private her på nettet ,mye bra her og til greie priser. Michael Nieser som er rekeguruen her har også masse flotte planter og mose for salg .
Ah ok, takk for tipset

Har lest litt på "innføringtråden" nå, er ikke av de skarpeste knivene i skuffen selv så lurte bare på om dere mener det er lettere å bruke salmiakk-metoden eller kun ha planter og slikt for å få innført vannet skikkelig? Har ikke lyst å drepe av alle plantene heller :P

Fant en veldig stor reke som jeg fikk lyst på hos Akvariereker.no: Blå Afrikansk Kjempe Viftereke (Atya gabonensis). Det står at den er fredelig og kommer godt overens med andre fredelige fisker og reker, er dette en grei reke og ha i starten eller mer for viderekommende?
Inaktiv bruker
Vifte reker må ha enda bedre innkjørt akvarium. Da den spiser små partikler i vannet som den siler ut med viftene sine. De KAN ta tabletter, men det er ikke bestandig.
Så da bør jeg først ha akvariumet innkjørt, så legge til noen få fisker/reker og så den til slutt en tid senere da?
Så litt på åler og fant "Kuhlii-ål" som jeg syntes var stilig. Det står at denne er omnivore som vil si at den spiser kjøtt, vil den da også spise levende reker og småfisk?
Nei, de er "snille" små åler som stort sett siler sand for å finne matrester. Har aldri sett at de har jaktet på noe, men jeg regner med at de kan ta egg om de får tak i.
Så gøy Mulig jeg skaffer meg en av de også da. Når det står at en fisk trenger "x antall liter", vil det da si om en fisk trenger 40l, og en annen også trenger 40l, at jeg kun kan ha de to fiskene i et 80L akvarium?
Det kan godt være eg tar feil. men eg skal nå si det eg tror er rett.
Vist du ser på 2 forsjellige fisker som begge trenger minst feks. 40l. Så ville eg jo selvsakt hatt et akvarium på minst 40l. men det betyr ikke at du må dobble vannmengden med den siste fisken. Eg har lært at du kan ha 1 cm fisk per liter.

Så vist du skal ha 2 fisk som trenger 40l minst. Si at de feks er 6cm lange.

6+6=12 12cm av 40 mulige

Men det funker jo dårlig og ha 2 liter vann vist fisken er 2 cm feks. Derfor må du ha en "minste størrelse".

sto opp for 5 min siden så er ikke sikkert eg klarte og forklare meg, men håper du forstår
Inaktiv bruker
Den regelen er bare tull, for da kan du ha en 40cm stor gullfisk i 40L...
Man må nesten se an fisken og tenke på fiskens beste, prøve å lage mest mulig naturlige forhold.
Nessy
Så gøy :) Mulig jeg skaffer meg en av de også da.


Kuhliier er stimfisker, så du bør ha minst 5.
Da blir det trolig ikke Kuhlii alikevel da :P
Fant ut at prisen på Kuhliiene ikke var så ille (trodde de var dyre) så planen er å skaffe meg 4-5 Kuhlii-ål, 1 Kampfisk, 10 Kirsebærreker og noen Ancistruser Er bare kjipt at jeg trolig må vente til høsten før jeg kan starte :/
Kuhlii bør være 10+ for å bli en artig stim, har selv 30 i et 540 liters og de raser rundt som ville dyr eeeeeeh fisker og har det tydligvis morro
Kampfisk og reker er det samme som rekedød (erfaring)
Jeg synes du skal satse på noen små levendefødende fisk og reker evt ei snegle elle to
Kjipt, jaja da fjerner jeg kampfisken fra listen min

Fant ut at akvariet jeg kan få gratis er 72L, er det stort nok for 5 kuhlii-ål, noen reker og ancistruser?

Rovfisk Frik, hvilke fisker vil du foreslå som er levendefødende? (Aner ikke hvem som er det selv :P)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap