Mange døde fisker i akvariet (side 2)

Inaktiv bruker
Jeg blander med varmt vann fra varmtvannstanken, blir ca 26 grader da, nesten som i akvariet, har gjort dette i årevis uten problemer. Filteret er innkjørt, dvs den har 'kjørt inn' i over 6 uker, renser det med akvarievann, men jeg gjør det aldri 100% rent, kanskje bare 70%. + har et annent filter som har kjørt inn i 10 uker, og jeg har ikke mange fisker heller, dessuten slamsuger jeg på overflaten av grusen vær uke, og får vekk mye dritt, jeg gikk tom for nitritt tester igår, men det var helt fint da, ammoniakk er lavt, mindre enn 0,5 mg, det samme er med nitritt.
Jeg tror det er sykdom, fordi ancistrusene blir aldri syke, og de har vært der lenger.
Og det er kun damene som blir syke. Her er en film som jeg tok(sorry for musikken, ville bare ikke publisere lyden som var i bakgrunnen på youtube......)
http://youtu.be/c-5Atb0BFGw
(Du trenger antakelig ikke å rense filteret etter bare seks uker, foresten.. rensing av filter gjør man bare etter laaaang tid når det begynner å bli potte tett)

Vet desverre ikke hva det er, men de ser jo litt store ut rundt magen? Eller er det bare jeg som syns. Har lite greie på guppyer ;\
Inaktiv bruker
er det sykdom kanskje? skal jeg rense hele akvariet (skifte ut alt vannet, rensen grusen og alt sammen bortsett fra filteret?
Inaktiv bruker
Hadde det vært sykdom hadde det vært noen tegn først. Nitritt på 0,5? ALT for mye.
Inaktiv bruker
under 0,2 MG pr liter********, er DET mye?

du sier jo at det aldri går ann å få det helt til 0.
Jeg skiftet ut 80-90% av vannet igår, så da tror jeg jeg fikk vekk det meste av nitritt.


(det er bare tull at man aldri skal skifte ut mer en 40% av vannet fordi "de gode bakteriene er i vannet", de fleste bakteriene lever i filteret, og noe i grusen.)
jeg blander GH pulver i vannet + aquasana slik at det blir lik vannverdi.
Inaktiv bruker
Jeg sa ikke det, spurte om det.
Du sa: ammoniakk er lavt, mindre enn 0,5 mg, det samme er med nitritt.
Du må si at den ligger på 0.2, uansett er det litt høyt, ikke farlig høyt, men litt høyt.
Selv har jeg No2 på 0.001.
At no2 er lav nå er vell pga, vannbytte.

Bakteriene er ikke i vannet men i filter og sand.
Inaktiv bruker
0,2 er det minste på farge skalaen på testen fra prodactest, det meste er 10 mg/l
Jeg har før hatt nitrtt på 1,0/l (da akvariet ikke var innkjørt)
De klarte seg fint, jeg ser ikke at fisken gjesper etter luft før de dør.
Det som får meg til å tro at det er sykdom er at det kun er dameguppier som dør, og den andre typen fisk jeg har (ancistrus) opfører seg normalt.

(beklager hvis jeg missforstod innlegget ditt som et svar(ikke spørsmål)
Hvis det er sykdom, hva kan jeg gjøre?
hvis det er jeg som gjør noe galt, hva kan jeg gjøre?
Inaktiv bruker
Burde jeg rense akvariet? ta guppiene i karantene? hva synes du?
Det er flott du har kjørt inn filteret Lars! Det tar desverre litt mer tid før det er klart for full innflytting. Noen fortalte meg en gang at det tar et år å få helt innkjørt akvarie... riktig balanse i vannet med mikrober osv. Så vær forsiktig med for store vannbytter. Heller lite og ofte. Det er det nok andre som kan bedre enn meg. Ved nitritt er det å få lukket opp toppen/dekkglass, og løft pumpen slik at du får masse oksygen i vannet. Da får du luftet ut litt nitritt.

At bare guppy-hunnene er kun de som dør, er merkelig... Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg vet at guppy-hanner er helgærne etter hunner. De regner ofte 2-3hunner pr hann, for hunnene skal få være i fred + godt med gjemmeplasser. Jeg personlig synes at et kar ikke kan bli nok "igjengrodd". Dvs at hunnene ikke får fri for mas i et sekund. Hvis hunnene er stresset pga litt nitritt, og hannene maser i tillegg - kan det nok bli for mye for de. De blir da mer mottagelige for alt mulige greier, som de kanskje ikke ellers ville bli...

Håper du finner ut av det, lykke til videre.

Simen
Inaktiv bruker
jeg har ca 2 damer pr hann, men nå som 6 damer har dødd er det ca 5 hanner og 6 damer, jeg ser litt jaging, men jeg skal få meg enda flere damer, og ikke menn. + Black molly og platy, jeg trodde at det bare var nitrat som kunne luftes ut? men jeg prøver, vill brusesten hjelpe (luftpumpe) ?
Inaktiv bruker
Nå har jeg løftet filteret slik at vannet kommer over overflaten før den går ned i karet igjen, + jeg tok på lufpumpen på full styrke. Og jeg tok alle hannene bortsett fra én opp i et 60.liters karantenekar, de skal være der til mandag, når jeg skal kjøpe nye DAME guppier, og noen black molly og platy.
Hvor stort kar har du? Og kunne du lagt ut et bilde av det?

Det er mulig jeg ville ventet med flere fisk til alle verdier er stabile. Så kan du øke etterhvert som filteret øker bakteriekapasiteten...

Simen
Inaktiv bruker
115 liter, se bilde, (det er en del flyteplanter fordi den ene guppien fikk yngel i natt
har heller ikke fått til guppy, kjøpte fra 2 forskjellige butikker med et kort mellomrom, de har liksom dødd en etter en mens andre ikke har dødd noe særlig, de dør nok lett tydeligvis, sårbar.
Flott bilde av et flott kar! Har du lagt steinene slik at de får grotter under seg? Vanskelig å se om du har gjort det, men det er med på å lage fine gjemmeplasser for utsatte guppy-hunner...

Løft opp toppen eller topplukkene av hvis du ikke har gjort det. Det er flott for luftingen av nitritt!

S
Inaktiv bruker
takk
Hvis jeg kvitter meg med guppiene, hva slags fisker kan jeg da ha?
men jeg tror jeg skal beholde dem.
Jah, det er også forsåvidt et godt poeng. Jeg hadde guppyer i en ekstremt kort stund, ingen av de tålte vanlig Esha medisin (hos meg). Sånn er det desverre, de kan ha vært svekket i en god stund fra butikken og slikt.

Ville ikke tatt ut grus og renset og slikt, det vil bare fjerne enda mer av de gode bakteriene.

Ta heller vannbytter, kanskje prøve små men ofte, slå av lyset/luft ut og ikke styr for mye neddi vannet slik at du stresser fisken.

Kan det være at det er mye trafikk forbi akvariet som stresser fisken? Om de er sykelig e.l og det samtidig er mange personer som tramper forbi hele tiden, så kan de kanskje bli stresset og syke.

Du har et bra utgangspunkt i akvariet så når plantene virkelig gror fram (eller at du får flere) så får du nok en fin "jungel" - ofte er det slik at jo flere gjemmesteder en fisk har, jo lettere har den for å IKKE gjemme seg. :P Fordi den føler seg så trygg de er litt pussige sånn hehe

Lars: kommer ann på hvilket utgangspunkt du hadde i vannverier i krana? hva slags andre fisk har du? (ancistrus og noe annet?)
Inaktiv bruker
Ph i krana er 7,5, gh er 4, kh har jeg ikke målet.
Jeg tar altid gH pulver oppi vannet før jeg tar det oppi akvariet.
Jeg har kunn ancistrus og guppy.
Jeg har tenkt litt, kanskje jeg skal flytte guppiene til et 60.liters akvarium og sette ned pH til 6,5, gH til 3 og så kjøpe noen sommerfuglciklider, neontetra og noen flere ancistrus? tror du det vil gå?
Først skal jeg la akvariet innkjøre i noen flere uker til. Og så må jeg jo sette ned pH og gH, hvordan gjør jeg det? og vill fiskene jeg nevnte gå?
60 liter er ikke så stort, slik at ciklider som blir spesielt hissige under egglegging og forsvar av yngel - er risikosport med andre fisk i karet.
Sjekk hva andre har i sin 60liter [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=60&size_to=60&aquariumtype_id=]her[/URL], så får du litt tips!

S
var vel i 115 literen han skulle ha de, og guppy i 60litern? uansett vet jeg ikke noe om den typen fisk så det kan jeg ikke uttale meg om.

Du kan kjøpe for eksempel slik eikebark ekstrakt eller hva det heter, det er en et slags middel man har oppi for å surne vannet, du kan også ha eikeblader oppi, dette står det kjempemasse om på forumet så bare bruk søkefeltet (med mindre noen med mer greie på dette kan svare her) Masse røtter senker også Ph!

i en 115 litern kan du jo ha neontetra eller kardinaltetra, sort neontetra, eller noe mindre slik som ildtetra, alle disse liker surt vann. Om du har hatt sand istede for grus kunne du også hatt corydoras elelr kuhlii-åler! disse krever sand så jeg ville ikke hatt grus, det kan de skade seg på. Andre stimfisk du kan ha er dronningrasbora eller kileflekkrasbora. Alle disse er rimelig fredelige og kan også holdes flere arter sammen, men de liker seg best i en stooor flokk av egen type.

Det er masse masse fisk som liker surt vann! mye forskjellig tetra og rasbora! corydoras liker også surt vann
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap