63 l akvarie - hvilke fisker kan jeg ha? (side 2)

Vel, mine kampfisker er meget selskapelige, og trives helt klart sammen med annen fisk, men det er viktig hvilke andre fisk dette er. Og så kommer det selvfølgelig an på personligheten til den kampfisken du velger deg. I noen dyrebutikker holder de disse i kar sammen med andre fisker, og da er en jo sikker på å få en med rolig gemytt...
Gode forslag
Larsen Ullebust har veldig gode forslag til oppsett her.

Jeg vil anbefale at du forholder deg sånn tålelig til hva akvaforum sier om minimumsstørrelse på karr. En ting er selvsagt om det vil føre til problemer for den som har akvariet, men dette er minimumsstørrelser som sier noe om hva som er nødvendig for at fisken skal kunne trives og leve på sin naturlige væremåte og med f.eks en gullfisk i en 63-liter er det null sjanse for å få oppleve en fisk som trives og oppfører seg naturlig utfra den genetiske og geografiske forutsetninger.

Jeg har også litt samme opplevelse med kampfisk. Man KAN selvsagt ha den med andre fisker, men den er en solitær type og muligheten for at det ikke går bra (den ene eller andre vegen) vil som regel være til stede.

HVis du skal ha guppy vil jeg anbefale å forhøre deg litt rundt med private. Jeg kjøpte et par herlige utstillingstguppy på medlemsmøtet i den lokale akvarieforeningen sist. Da får du farger/former få andre har og ofte er disse foret opp rolig og ikke for å vokse fortest mulig. Da er de som regel sterkere.
Åse Britt Larsen Ullebust
Jeg har vært gjennom hele den fasen og falt ned på noen fisker jeg liker. Styr unna kampfisk sammen med andre fisker. Det går ofte galt samme hvor god plass de har. Kampfisk liker å være alene. Scalarer er fine, men krever god plass. [B]Jeg ville valgt:[/B] Maller og reker [B] Eller:[/B] Maller og andre fisk (ville ikke hatt reker med andre fisker enn maller pga faren for å bli spist opp) [B]Maller og reker:[/B] 2 stk L-144 (1 hunn og 1 hann m/hule) 6 flekkede pansermaller 20 kirsebærreker 20 krystallreker 10 jegersnegler [B] Maller og andre fisk:[/B] 2 stk L-144 (1 hunn og 1 hann m/hule) 6 stk Otocinclus 10 stk miniatyrrasbora (ligner Dronningrasbora bare de er mindre) 10 Guppy (1 hann av de) 10 jegersnegler

whaaat? da må du ha fått en dårlig start med kampfisk, da ingen av mine mange har vært agressive eller selskapssky som du beskriver. Her går de i alt ifra 10 l, til 70, til 112 liter, å tvert imot så VIL de somoftest ha selskap Mine blir så utrolig mye mer aktiv, å nyskjerrige av å ha andre fisk rundt seg.

Alle mine 3 nåværende kampfisker går sammen med andre fisk (dette inkluderer guppy) Ingen av de har skadet eller nappet fisk slik at det har ført til død, men de jager gjerne litt i begynnelsen.

Neontetra, en kampfisk, en malle, og noen molly eller platy (det har gått veldig fint her hvertfall)

IKKE UNDERVURDER KAMPFISK, de er fantastisk flotte, å det er bare TULL at de alltid må gå alene
Kampfisk
Sier bare at kampfisk nok kanskje ikke er det greieste å begynne med. Jeg opplevde at kuhliålen nippet kampfiskens hale pga han maste med han. Det var sopp og soppbehandlig og krangel med andre fisker uansett hvor stort kar han var i. Men en flott fisk var han!
Må si jeg også liker oppsettet Larsen Ullebust har foreslått. Med unntak av 10 guppy, hvorav en hanne. Dette vil føre til utrolig yngling, og påfølgende plassmangel. fiskeverdenens kaniner er ikke til å undervurdere der
Med 10stk minirasbora, tror jeg heller ikke reker vil være noe problem å ha. Men det må bli opp til vurdering.
Jeg har fått e-poster om at det er kommet flere innlegg i denne tråden, man fant bare den samme om og om igjen. Helt til nå, nå så eg at det var kommet flere sider her. Masse interessant her!
Foreløbig har jeg 3 guppyer, hunner og 1 hann, 2 ancistruser, kjønn ukjent siden de er små ennå. Håper jo at det er en av hver. Vurderer et par til, kan det vere ok? Og så har jeg 7 kardinaltetraer.
Hm... Kardinaler vil ha bløtt og surt vann, mens guppyene vil ha hardt og basisk. Ingen god kombo altså...

Det blir fort flere guppy av seg selv, så du trenger nok ikke flere. Kan være lurt å bytte hanner med andre akvarister innimellom, for nytt blod.
Ut i fra det jeg ser, så tangerer guppyene og kardinaltetraene sine behov hverandre, og de på butikken mente det skulle gå greit. Vannet ligger omtrent akkurat mitt mellom der, så saster på at det går greit. De ser i alle fall fornøyd ut.

To av guppyhunnen ser ut til å komme med yngler om ikke så lenge så det blir spennende.
Vel, butikkene sier hva som helst for å selge, så alt de sier må du ta med ei stooor klype salt. Om fiskene dine dør tidlig, så tjener de mer på at du må kjøpe nye.

Guppy vil ha ph over 7, mens kardinaler vil ha ph under 6, så dette tangerer definitivt ikke. Guppy vil ha gh over 9, mens kardinaler vil ha gh under 8. Blir ikke bra for begge uansett dette heller.

Mener ikke å være vrang her, men dette samboerskapet vil bli et kompromiss som ikke er bra for noen av artene.
Forstår ikke denne enorme motviljen mot dyrebutikker her inne på forumet. Klart de vil selge, men min erfaring er at de ikke ønsker å selge ting som "går galt", da mister man jo kunder i lengden. Min erfaring er at de prøver å hjelpe så godt de kan. Men vi får se nå, Fisken er jo i hus i alle fall. Går det ikke bra, får jeg heller la vere å skaffe meg flere kardinal-tetraer, og heller bare ha guppyer, og evt andre fisker som er likere i behov...
Noen av de vet bedre, men de fleste gjør ikke det.
Da hjelper det fint lite at "de gjør så godt de kan", når de ikke *kan* noe særlig mer enn navnet på fisken og prisen.
At vi på akvaforum forteller folk å være skeptiske til hva dyrebutikkansatte sier,
og gjøre research på egenhånd, er ikke fordi vi synes det er så fint at man ikke kan stole på at folk som jobber med noe faktisk kan noe om dyrene de selger,
men fordi slik er det altså som regel ikke
Inaktiv bruker
Det som er med enkelte selgere er at de kan finne på å selge deg ALT for at de skal tjene penger. Som de sier kommer til å passe i 60L "kjempehaimaller" "sølvhai" "Haimaller" "Plecomus" "Gullfisk" "Scalare" Og MANGE fler. De kan også finne ut at Alle fisker passer sammen, det er jo tydelig at de bare vil ha penger når de selger guppy og f.eks. Neontetra sammen og sier det går bra, Neontetra vil ha en GH på 0-1 og Guppy 9+
Neon, surt og guppy alkalisk vann. Nå er det jo ikke alle som er sånn, men alt for mange.
KajaB
Noen av de vet bedre, men de fleste gjør ikke det. Da hjelper det fint lite at "de gjør så godt de kan", når de ikke *kan* noe særlig mer enn navnet på fisken og prisen. At vi på akvaforum forteller folk å være skeptiske til hva dyrebutikkansatte sier, og gjøre research på egenhånd, er ikke fordi vi synes det er så fint at man ikke kan stole på at folk som jobber med noe faktisk kan noe om dyrene de selger, men fordi slik er det altså som regel ikke :(

Dette kan jeg jo forstå. MEN har lest en del tråder her inne nå, og det jeg reagerer på er at det ofte blir fremstilt som om disse på dyrebutikken sier helt feil ting, bare for å få solgt. Altså gir missvisende informasjon bare for å tjene penger, og dette syns jeg er rart. Det kan da ikke gange noen, og jeg kan ikke forstå at de skal gjøre det.

Uansett, "min" dyrebutikk er veldig hyggelig, og jeg vurderer om jeg skal spørre om å få levere inn kardinalene og bytte i noen andre, eller i flere guppyer. De er som sagt grei å ha med å gjøre, så det blir nok ikke noe problem.
Jørg1 AKA Spock
Det som er med enkelte selgere er at de kan finne på å selge deg ALT for at de skal tjene penger. Som de sier kommer til å passe i 60L "kjempehaimaller" "sølvhai" "Haimaller" "Plecomus" "Gullfisk" "Scalare" Og MANGE fler. De kan også finne ut at Alle fisker passer sammen, det er jo tydelig at de bare vil ha penger når de selger guppy og f.eks. Neontetra sammen og sier det går bra, Neontetra vil ha en GH på 0-1 og Guppy 9+ Neon, surt og guppy alkalisk vann. Nå er det jo ikke alle som er sånn, men alt for mange.

Tvert i mot fikk jeg beskjed om at det var masse fisk jeg ikke kunne ha pga av størrelsen på akvariet bl.a. Det var mange av fiskene som trengte større plass, og som de absolutt ikke ville anbefale til mitt lille kar. Her bl.a. Sølvhai, pleco og scalare.
Inaktiv bruker
La du merke til at jeg sa: Det som er med enkelte selgere. Nå er det jo ikke alle som er sånn, men alt for mange. :P
Ja, jeg så at du skrev det, mange andre derimot sier det som om absolutt alleer ute etter å selge, og ikke noe annet.
Men tilbake til topic: Vil det vere lurt av meg å levere tilbake kardinalene, da, siden de ikke passer inn like vel?
Jah, det ville jeg gjort. Om du vil ha guppy, se om du får levert inn kardinalene. Om du vil ha kardinalene, se om du får levert inn guppyene.
Hvordan er vannverdiene dine? Det er alltid enklest å ha fisk som vil ha samme verdi som i vannkrana...men det er også fullt mulig å gjøre vannet optimalt med å enten senke ph eller høyne den osv.

Jeg er ikke så god på fisk som trives i litt hardere vann, da jeg liker fisk som trives i surt vann, hehe Personlig ville jeg beholdt kardinaler over guppy, men skjønner godt at du liker guppy, mange er jo helt sykt flotte i fargen!!
Kjøpte vannmålingsutstyr i går og vannverdiene mine er som følger:
NO3 - 0
NO2 - 0
GH - 8
KH - 3
PH - 7,2
Cl2 - 0

Det er fra akvariet mitt, og da her jeg brukt Easy Balance opp i vannet der.

Fra springen er det: '

No3 - 0
No2 - 0
GH - 2
KH - 3
PH - 6
Cl2 - 0

Så, da bør jeg øke GH litt da, for guppyene?

Jeg trodde EasyBalance bare justerte PH og KH, jeg, men hva er det da som gjør at vennet i karret er så mye hardere en i kranen? Bruker ikke noe salt eller noe for å ordne på det...
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap