Algeproblem (side 2)
ADA Norge[QUOTE=Sprettfisk]
Hei, Det står på flaska at det kan være farlig. De er bare redd for order kreft, tror jeg. Men i hvert fall jeg fikk det fra spesialist i Tropica. Dette stoffet er ikke farlig for fisk og reker. Og er bra for planter. Samme spesialisten nevner det for Gave fra himmel Men hvis man skal bekjempe alger, må man tilsette flere ganger så mye som det står i anvisninga. Og DA blir det farlig. Så hvis man tilsetter det, så bør man ikke stikke hånda i vannet i ca en uke etterpå. Evt. er alt borte også etter vannskifte.
Finner ingen advarsel overhodet på flaska jeg. Har snudd den rundt alle veier. Står bare 'holdes unna unger' som det jo står på så mye
Postet 14.06.12 kl 09:27
Postet 14.06.12 kl 10:02
Tror jeg fortsetter med vannbytter og mindre lys, og ser om det hjelper etterhvert..
Er litt skeptisk til å ha så mye "kjemikalier" i karet, så den Easy Carbo blir siste utvei. Alger er vel en naturlig ting, så gjør ikke noe om det er litt, så lenge de ikke tar helt over :p Men hvis jeg klarer å gi bort/selge noen av de litt større fiskene så bør vel det hjelpe også kanskje.?
Er litt skeptisk til å ha så mye "kjemikalier" i karet, så den Easy Carbo blir siste utvei. Alger er vel en naturlig ting, så gjør ikke noe om det er litt, så lenge de ikke tar helt over :p Men hvis jeg klarer å gi bort/selge noen av de litt større fiskene så bør vel det hjelpe også kanskje.?
Postet 14.06.12 kl 12:00
Har ingen personlig interesse å selge. Det er jo ikke tusen kroner det er snakk om. Dette er min ærlige anbefalingen. Hadde jeg personlig interesse, skulle jeg anbefale masse gjødsel fra ADA som sikkert skulle hjelpe Og ikke minst vår fine CO2 system....Kjøp hos andre om dokker vil.
Dette er en virkelig god løsning.
Egentlig litt rar situasjon: jeg advarer mot fare, noe som produsenten ikke gjør. Hvis det var en motsatt situasjon, skulle jeg forstå bekymringen. Men det er alltid greit å høre dersom man blir advart mot bivirkninger. På mange mat-produkter står det heller ikke at de kan føre ti store sykdommer (tenk MacDonalds)
Dette er en virkelig god løsning.
Egentlig litt rar situasjon: jeg advarer mot fare, noe som produsenten ikke gjør. Hvis det var en motsatt situasjon, skulle jeg forstå bekymringen. Men det er alltid greit å høre dersom man blir advart mot bivirkninger. På mange mat-produkter står det heller ikke at de kan føre ti store sykdommer (tenk MacDonalds)
Postet 14.06.12 kl 16:03
Hvor stor fare er det å benytte dette produktet, da tenker jeg på fiskene for det første?
I planteakvarie, der kan man sikkert benytte alt mulig rart av tilsetning, men jeg er temmelig bevist på hva jeg skal ha i vårt med fisk. Når man ser alt av tilsetninger som selges, for vannbehandling og ta bort det ene og det andre, så har jeg stor tro på fare med det.
I planteakvarie, der kan man sikkert benytte alt mulig rart av tilsetning, men jeg er temmelig bevist på hva jeg skal ha i vårt med fisk. Når man ser alt av tilsetninger som selges, for vannbehandling og ta bort det ene og det andre, så har jeg stor tro på fare med det.
Postet 14.06.12 kl 16:40
Hans JohansenHvor stor fare er det å benytte dette produktet, da tenker jeg på fiskene for det første? I planteakvarie, der kan man sikkert benytte alt mulig rart av tilsetning, men jeg er temmelig bevist på hva jeg skal ha i vårt med fisk. Når man ser alt av tilsetninger som selges, for vannbehandling og ta bort det ene og det andre, så har jeg stor tro på fare med det.
Fisk og reker reagerer ikke. De har forskjellig DNA enn oss mennesker.
Har fått en kommentar i e-post fra Easy Life at min kommentar om kreft ikke er sant. Så jeg har slettet den, men jeg fremdeles advarer de som vil høre.
Postet 15.06.12 kl 19:18
Glutaraldehyde
Easy Varbo er laget av Glutaraldehyde.
Les i Wikipedia
As a strong disinfectant, glutaraldehyde is toxic and can cause severe eye, nose, throat, and lung irritation, along with headaches, drowsiness and dizziness. It is a main source of occupational asthma among health care providers.[4]
Ingen skriver om dette på flasker.
Dette stoffet blir også brukt i medisinske institusjoner for desinfeksjon.
Fremdeles påstår at dette er den beste algekjemper i akvarieverden. Men man SKAL være forsiktig når man bruker den. Det står jo på flasken: KUN til bruk i akvarier og overdosering kan være farlig.
Les i Wikipedia
As a strong disinfectant, glutaraldehyde is toxic and can cause severe eye, nose, throat, and lung irritation, along with headaches, drowsiness and dizziness. It is a main source of occupational asthma among health care providers.[4]
Ingen skriver om dette på flasker.
Dette stoffet blir også brukt i medisinske institusjoner for desinfeksjon.
Fremdeles påstår at dette er den beste algekjemper i akvarieverden. Men man SKAL være forsiktig når man bruker den. Det står jo på flasken: KUN til bruk i akvarier og overdosering kan være farlig.
Postet 17.06.12 kl 12:32
Endret: 17.06.12 kl 12:33