Endetarmsorm(?), what to do?! (side 2)

Kan godt rote i sanden. Ta opp plantene og skylle røttene. La de ligge på toppen i kare så de blir behandla sammen med resten. tok endel steiner og ting så d e sprekker og sånt i og kokte. akvarieutstyr tåler ikke å bli kokt!!!!! har prøvd.. D BLEI DYYYRT!!!!!
Orm!!
Nå er eg heima fra ferie. Leita etter døde fisk. men det har gått godt. Kun ein så tok kveld etter eg va reiste. Ein blå gurami... Karene var glassklare og fisken spretta rundt) Endelig mat å få!!! Rekene. yngele og allt det andre såg godt ut!!! Kjørte ein kjempekur før eg reiste på ferie. Rekna med at det skulle dø litt her. Einaste sniglene ser noe groggy ut... Håper de komme seg De blå acaraene vimser rundt. Scalarene som eg va sikker på va kjempeinfiserte koser seg. Mallene driter i verden om de har noe mat og ein stein! hehe. Har ganske mangen palett ciklider (babyer) alle lever og har til og med vokst på uka eg har vært borte) Så nå håper eg at eg har tatt knekken på skiten!!!!! TVI-TVI!!!!
Orm!!!
Eg ser ingen tilbakefall på fiskene mine. men d har dødd noen få.... Nå har eg medisinert voldsomt. Kokt filter og sånt. Kastet store røtter og endel planter. Resten har eg skylt med jevne mellomrom. I karet så blir behandlet. Rekene har klart seg godt. tror heller kraftige vannbytte har orsaket litt død.. (2 reker). Men sniglene er det litt verre med. de er ikke døde ENDA. Men ser noe slakke ut. Skal ha ein Hard behandling om 3 uker. Evnt rester skal vekk da. Den utv. Pumpen skal eg starte i ein dunk med meeeget salt vann. Salte vekk restene. Mange dager ska den stå. Dårlig erfaring med koking av utstyr. D blei DYYYYRT!!!! satser på kraftig saltlake. På mandag skal eg levere inn vannprøve og levere d som ser ut så orm til mattilsynet. Finner ett lik nå og då. Eg vil ha skikkelige svar. Evnt levere inn vannprøve før eg friskmld fiskene. Denne dritten gidde eg ikke å spre rundt meg... Please la fiskene mine leve!!!!
Hei!
Bare et tilleggsspm.; hva er "skinny botia"?
Har en smellfeit praktbotia og to tynne, er det orm.. ? Owææ! Nå ble jeg engstelig!

Jeg håper dere som plages med dette i karene, lykkes med behandlingen og deler det endelige resultatet med oss andre.
Fiskedød
Susann Lauritsen
Eg ser ingen tilbakefall på fiskene mine. men d har dødd noen få.... Nå har eg medisinert voldsomt. Kokt filter og sånt. Kastet store røtter og endel planter. Resten har eg skylt med jevne mellomrom. I karet så blir behandlet. Rekene har klart seg godt. tror heller kraftige vannbytte har orsaket litt død.. (2 reker). Men sniglene er det litt verre med. de er ikke døde ENDA. Men ser noe slakke ut. Skal ha ein Hard behandling om 3 uker. Evnt rester skal vekk da. Den utv. Pumpen skal eg starte i ein dunk med meeeget salt vann. Salte vekk restene. Mange dager ska den stå. Dårlig erfaring med koking av utstyr. D blei DYYYYRT!!!! satser på kraftig saltlake. På mandag skal eg levere inn vannprøve og levere d som ser ut så orm til mattilsynet. Finner ett lik nå og då. Eg vil ha skikkelige svar. Evnt levere inn vannprøve før eg friskmld fiskene. Denne dritten gidde eg ikke å spre rundt meg... Please la fiskene mine leve!!!!

Nå når eg har komme på jorda igjen.. Fisken så døde på slutten va pg nitritt. Sneglene døde!!! EPLESNEGLER!!!! Det stinka. Nå er det ingen problemer. skal ha den etterbeh. for sikkerhetskyld. Renska ut alle snegler og unødvendiheter. rekene som døde va også pga sneglelik!! under behandlig såg eg og at møye luftsteiner va nødvendig. Medisinen stjeler ogsygen fra vannet!! Ellers så klare rekene seg kjempebra)
Oppdatering fra meg
Den stolte sorte scalaren min fant jeg død, flytende i karet da jeg kom hjem fra ferie for en uke siden. Men dette er det eneste dødsfallet jeg har hatt i det karet som jeg så orm i. Fisken så ut til nylig å ha dødd, og siden jeg fant den morgenen etter den natten jeg kom hjem, fikk jeg ikke muligheten til å se hvilken adferd den hadde før den døde - eller om det stakk ut mark. Dette individet var det hardest rammede av de fire fiskene jeg observerte mark på.

Alle de andre fiskene VIRKER friske. En mulighet kan være at fisken døde etterhvert av interne skader i tarmen etter den harde sykdomsperioden, til tross for at den etterhvert kom seg i matveien etter medisineringen.

Susann: Jeg har ikke sett noe mark i bunnen av karene mine :0

Eg ska komme med ein flau tilståelse.. da eg rota i bunnen og dette rare makklignene tingene fløt rundt... saken e den at d va mygglarver. de nye pakningene eg hadde kjøpt va mygglarvene minst 3 ganger så store så de eg pleide å ha.. fiskene likte de ikke så godt. og eg tror sniglene pleide å rydde opp i d.. men de døde.. ups. men eg har ikke tilbakefall på mine fisker) full fres i dem alle. yngel vokser så gale)
Susann Lauritsen
Eg ska komme med ein flau tilståelse.. da eg rota i bunnen og dette rare makklignene tingene fløt rundt... saken e den at d va mygglarver. de nye pakningene eg hadde kjøpt va mygglarvene minst 3 ganger så store så de eg pleide å ha.. fiskene likte de ikke så godt. og eg tror sniglene pleide å rydde opp i d.. men de døde.. ups. men eg har ikke tilbakefall på mine fisker:)) full fres i dem alle. yngel vokser så gale:))
Har lagt ved bilde av scalaren så hadde makk.. tykke den??)
Susann Lauritsen
[QUOTE=Susann Lauritsen]Eg ska komme med ein flau tilståelse.. da eg rota i bunnen og dette rare makklignene tingene fløt rundt... saken e den at d va mygglarver. de nye pakningene eg hadde kjøpt va mygglarvene minst 3 ganger så store så de eg pleide å ha.. fiskene likte de ikke så godt. og eg tror sniglene pleide å rydde opp i d.. men de døde.. ups. men eg har ikke tilbakefall på mine fisker:)) full fres i dem alle. yngel vokser så gale:))

Aha! hehe, takk for tilståelsen - jeg har fundert litt på hvorfor jeg ikke har funnet noe mark i bånn her! xD

Ser ut som en tykk og fornøyd scalare det der

Har ikke sett noen tendenser til tilbakefall her heller, og det er jo over en måned nå siden jeg avsluttet medisinering
Nå har eg tatt knekken på alt orm og tull.. sjekket opp fisk som kom fra meg leeenge før og rett før den siste mnd. ingen makk. d har gått mnd vis så d burde vist. har behandla ALT. og nå er d vekk. d siste karet har eg og erklært friskt. har mista møye planter og bytta sand. kokt d så kunne kokes. vekk med fisk så ikke såg godt ut... d blei bare 2... vaska karene i klorin. des. alt sammen.. flaks i uflaksen er at eg ikke hadde solg noe fisk i d karet så sykdomsutbrudde va.. og at eg har vaska alt utstyr mellom karene. og at i der så scalarene va va d lite endringer) dermed så holdt smitten seg i kun d karet. Men eg behandla alle kar for d er ikke verdt risken å risikere fisken. men du verden for et arbeid... Det så er så vanskelig med denne smitten er at fisken ser frisk ut og kan bære smitte i lang tid før den oppdages. som oftes ca 4 mnd.. men underveis va eg ikke sikker på om d va vert bryet å redde alle.. men nå e d gjort!!! har ikke sett antydning eingong. feite og goe alle!!! Men d e skremmende å høyre kor lett noen tar på d.. ikke noe særlig å få i karå. skulle ønske eg hadde fått beskjed om d. så kunne eg rett og slett behandla kun ett kar.. men men
Vannsti
[QUOTE=Susann Lauritsen][QUOTE=Susann Lauritsen]Eg ska komme med ein flau tilståelse.. da eg rota i bunnen og dette rare makklignene tingene fløt rundt... saken e den at d va mygglarver. de nye pakningene eg hadde kjøpt va mygglarvene minst 3 ganger så store så de eg pleide å ha.. fiskene likte de ikke så godt. og eg tror sniglene pleide å rydde opp i d.. men de døde.. ups. men eg har ikke tilbakefall på mine fisker:)) full fres i dem alle. yngel vokser så gale:))

Aha! hehe, takk for tilståelsen - jeg har fundert litt på hvorfor jeg ikke har funnet noe mark i bånn her! xD

Har ikke sett noen tendenser til tilbakefall her heller, og det er jo over en måned nå siden jeg avsluttet medisinering

D e ikke ein scalare.. men ein sølvsøm.. men scalarene mine er tykke utenom ei.. hu har fått et stygt sår i siden.. men hu står på stakkars. håpe me e kvitt den driten ein gong for alle. nå har eg medisin heima. tilfelle ny fisk skulle komme med d derre. måtte vente ein mnd for å få siste dose. ei ettebeh. på de eg visste hadde vært i smitta kar... ingen makk kom ut!!!!
Susann Lauritsen
[QUOTE=Vannsti][QUOTE=Susann Lauritsen][QUOTE=Susann Lauritsen]Eg ska komme med ein flau tilståelse.. da eg rota i bunnen og dette rare makklignene tingene fløt rundt... saken e den at d va mygglarver. de nye pakningene eg hadde kjøpt va mygglarvene minst 3 ganger så store så de eg pleide å ha.. fiskene likte de ikke så godt. og eg tror sniglene pleide å rydde opp i d.. men de døde.. ups. men eg har ikke tilbakefall på mine fisker:)) full fres i dem alle. yngel vokser så gale:))

D e ikke ein scalare.. men ein sølvsøm.. men scalarene mine er tykke utenom ei.. hu har fått et stygt sår i siden.. men hu står på stakkars. håpe me e kvitt den driten ein gong for alle. nå har eg medisin heima. tilfelle ny fisk skulle komme med d derre. måtte vente ein mnd for å få siste dose. ei ettebeh. på de eg visste hadde vært i smitta kar... ingen makk kom ut!!!!
åja den!!! ups.. trodde du såg på profilen.. må nok legge meg.. haha
Tilbakefall - panacur
Denne gangen holder jeg en knapp ved panacur. Er det den til hund eller sau eller katt jeg må bruke, og hvordan brukes denne?

Jeg trenger en steg-for-steg-oppskrift! :O
Har du brukt Sera Nematol ?

Jeg har som sagt god erfaring med å bruke den mot endetarmsorm, og det fåes kjøpt i Norge.
Hvor får man tak i den? Har tilgang til panacur.. bor jo oppi isøde, så det er lite medisin å få tak i her :/
Forhørte meg om denne medisinen i byen ved forrige utbrudd, men ingen butikker hadde den.
Tror du kan bestille den fra Aquamanias. Jeg kjøpte medisinen der i alle fall.
Panacur oppskrift?
Ok.. Har hørt at den tar livet av alt av snegler og reker i karet, og tidvis fisk også?
Har en hel horde med sandsnegler i alle kar.. Men har notert meg at denne medisinen nok er god. Skal vurdere en bestilling.. Tusen takk for tipset!

Panacur er det letteste for meg å begynne med iallefall, mht. hva jeg raskt kan få tak i. Noen som kan en oppskrift der det står hvor mye pulver fra tabelett (hund) som skal blandes i vann, per x liter vann i akvariet? Finner det ingen steder! :/

Den tar livet av reker, men ikke sandsnegler etter min erfaring. Hadde også et par eplesnegler som overlevde kuren helt fint. Det som er viktig er å ikke slurve med vannbyttene etter 48 timer, da skal minimun 80% av vannet byttes. Jeg var ikke så nøye på det i ene karet, og så tydelig at fiskene endret adferd. Så det er viktig å ta massive vannbytter etter kuren, og gjerne noen ekstra vannbytter i dagene etterpå. Det kan også være lurt å sørge for god oksygenmetning i karet, sett pumpa slik at du får bølger på overflaten, evt bruk luftestein.
Vannstien!! har du fått tilbakeslag??
ei fra samme plassen så deg snakka eg med på facebook. hu hadde og fått denne dritten på fiskene sine. eg gav henne et tlf. nr til ein i Ålgård. Akvarieboden. for noen år siden va d visst eindel som hadde den makken her. de fikk tak i medisin fra utlandet via dyrlegen på TU på bryne i rogaland. dette tar knekken på makken og smitten i karet. litt dyrt men vel verdt d.. eg har ikke hatt noe tilbakeslag. Kanskje om dokke snakke med Eivind på akvarieboden så kan dokke enten inportere selv via dokkas dyrlege. elle kjøpe av Eivind. dette er rett og slett et svineri å få i karå.......
StineMari
Den tar livet av reker, men ikke sandsnegler etter min erfaring. Hadde også et par eplesnegler som overlevde kuren helt fint. Det som er viktig er å ikke slurve med vannbyttene etter 48 timer, da skal minimun 80% av vannet byttes. Jeg var ikke så nøye på det i ene karet, og så tydelig at fiskene endret adferd. Så det er viktig å ta massive vannbytter etter kuren, og gjerne noen ekstra vannbytter i dagene etterpå. Det kan også være lurt å sørge for god oksygenmetning i karet, sett pumpa slik at du får bølger på overflaten, evt bruk luftestein.

Har for nå, nok en gang, lagt vekk tanken om panacur. Grunnen til det er at det står så mye negativt om det om man gir overdose av det, og i tillegg står det noen steder at medisinen bare lammer fisken.

Kanskje jeg bare skulle bestille Sera Nematol da.. Har ikke begynnt medisinering med Kusuri enda. Er det bare dumt å prøve en gang til med samme medisin? Har en ide om at grunnen til at det kom tilbake var fordi jeg ikke medisinerte igjen etter noen uker.. Men det fungerte jo, i og med at marken kom jo ut av fisken. Hm..
Har jo hørt mye bra, og fått mange anbefalinger om Sera sin medisin!

Eventuelt ringe Eivind å høre.. men avskrekkes av tanken på nettopp det med sneglene. Det må jo bli kaos med alle sneglene som dør :/

Uansett hvilken medisin det blir om jeg må bestille, så tar det minst en uke før den er her..

Har tatt livet av den fisken som var mest smitta, og jeg tenker å gjøre det på alle jeg ser orm på..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap