- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- God kvalitet på akvariemerker? (side 2)
God kvalitet på akvariemerker? (side 2)
Du har kanskje funnet ut nå, at strømpe ikke er så helt enkelt å feste på en juwel filtepumpe Kuhliål vil selvsagt lett kunne komme i klem mellom juwelpumpa og akvarieglasset. Så silikonerign med akvariesilikon, før man har i vann, er nok tingen for juwelkarr.
Når det gjelder glass, ja jeg synes nok glasset i Akvastabilkarrene er noe bedre å se gjennom, når noen nå nevnte dette i tråden, så kom jeg til å tenke over at det feks er mye lettere å ta bilder i Akvastabilkarr enn i Juwelkarr. Kanskje noe jeg innbiller meg? Jeg har jo litt annerledes lys i Juwelkarret, det er kaldere lys liksom, og det påvirker jo også hvordan man ser fiskene og hvor godt man kan fotografere. Hvilke fiskearter man har har jo også noe å si, noen er jo mer synlige og bedre å se enn andre igjen, gjennom akvarieglasset. Det er jo mye annet som påvirker også da, bunnsubstrat, planter og innredning, bakgrunn osv. alt har jo noe å si iforhold til hvordan man så opplever å se fiskene gjennom akvarieglasset eller hvor godt man kan fotografere/få gode bilder. Så, som sagt, kanskje jeg innbiller meg at Juwelglassene er litt mer vanskelig å se gjennom/ikke like bra som Akvastabil?
Når det gjelder glass, ja jeg synes nok glasset i Akvastabilkarrene er noe bedre å se gjennom, når noen nå nevnte dette i tråden, så kom jeg til å tenke over at det feks er mye lettere å ta bilder i Akvastabilkarr enn i Juwelkarr. Kanskje noe jeg innbiller meg? Jeg har jo litt annerledes lys i Juwelkarret, det er kaldere lys liksom, og det påvirker jo også hvordan man ser fiskene og hvor godt man kan fotografere. Hvilke fiskearter man har har jo også noe å si, noen er jo mer synlige og bedre å se enn andre igjen, gjennom akvarieglasset. Det er jo mye annet som påvirker også da, bunnsubstrat, planter og innredning, bakgrunn osv. alt har jo noe å si iforhold til hvordan man så opplever å se fiskene gjennom akvarieglasset eller hvor godt man kan fotografere/få gode bilder. Så, som sagt, kanskje jeg innbiller meg at Juwelglassene er litt mer vanskelig å se gjennom/ikke like bra som Akvastabil?
Postet 10.08.12 kl 01:52
Endret: 10.08.12 kl 01:52
Postet 10.08.12 kl 02:03
om du kjøper akvastabil eller juwel er vel ikke så store forskjellen kvalitetsmessig. selv mener jeg akvastabil/aqualine er best. men her kommer vel rompa inn. den er delt i 2 den også som så mye annet.
jeg ville uansett styrt unna disse "billigmerkene". ikke at jeg har noen erfaringer med de. men er som loffa sa tidligere her. at kvalitet og pris henger nok litt sammen. må si meg enig i det.
jeg mener også at om du skal ha deg ett kar på 150-500 liter så bør du gå for utvendig filter. overdimensjoner. mer filterkapasitet. hva du velger her er også en smaks sak. jeg har fluval fx5. men skal bytte de ut med enten eheim eller så skal jeg prøve meg på boyu etter anbefalning fra Tor på dahls dyrerike.
uansett hva du går for så lenge du holder deg til de kjente så gjør du ikke noen stor feil. det er personlig smak som teller til syvende og sist.
ett par tips. skal du ha bakgrunn så gå for en mørk en. gir mer dybde i karret. samtidig som du limer fast bakgrunn så kan du lime fast luftslanger til luftpumpe om du skal ha det. da slipper du å ha synlige slanger oppi karret. overvei nøye oppsett av både fisk og aquascape. vær nøye med vannverdier. viktig å tilstrebe riktige verdier for fiskenes ve og vel. lykke til =)
jeg ville uansett styrt unna disse "billigmerkene". ikke at jeg har noen erfaringer med de. men er som loffa sa tidligere her. at kvalitet og pris henger nok litt sammen. må si meg enig i det.
jeg mener også at om du skal ha deg ett kar på 150-500 liter så bør du gå for utvendig filter. overdimensjoner. mer filterkapasitet. hva du velger her er også en smaks sak. jeg har fluval fx5. men skal bytte de ut med enten eheim eller så skal jeg prøve meg på boyu etter anbefalning fra Tor på dahls dyrerike.
uansett hva du går for så lenge du holder deg til de kjente så gjør du ikke noen stor feil. det er personlig smak som teller til syvende og sist.
ett par tips. skal du ha bakgrunn så gå for en mørk en. gir mer dybde i karret. samtidig som du limer fast bakgrunn så kan du lime fast luftslanger til luftpumpe om du skal ha det. da slipper du å ha synlige slanger oppi karret. overvei nøye oppsett av både fisk og aquascape. vær nøye med vannverdier. viktig å tilstrebe riktige verdier for fiskenes ve og vel. lykke til =)
Postet 10.08.12 kl 02:46
Er nok ikke så enkelt at "Glass er glass". Er jo en grunn til at "weisglass/optiwhite" er en del dyrere - dette gir jo bedre og mer korrekte farger.
Postet 10.08.12 kl 08:53
Lars JamneEr nok ikke så enkelt at "Glass er glass". Er jo en grunn til at [URLBLOCK1] er en del dyrere - dette gir jo bedre og mer korrekte farger.
Jo da Lars du skal få rett i at det finnes dyrere spesial glass. Men dette brukes stort sett ikke i standard akvarier. Det finnes unntak i alle tilfeller. Iallefall nesten 8- )
Postet 10.08.12 kl 10:06
Mye gode inlegg her ja.
Skal faktisk hente et akvarie i løpet av uka.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36426923
Følte dette var et bra kar til en god pris og det er ikke mer enn 20min å kjøre fra meg.
Så Juwel ble det . Skal bruke god tid på innredning/aquascaping før det kommer fisk i dette. .
Skal faktisk hente et akvarie i løpet av uka.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36426923
Følte dette var et bra kar til en god pris og det er ikke mer enn 20min å kjøre fra meg.
Så Juwel ble det . Skal bruke god tid på innredning/aquascaping før det kommer fisk i dette. .
Postet 10.08.12 kl 14:14
gotySkal faktisk hente et akvarie i løpet av uka:). http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36426923 .
Vi har akkurat et slikt akvarium og er kjempefornøyde. Det vi gjorde, siden vi skulle ha utvendig pumpe, var å skjære løs og fjerne den innvendige filterboksen. På så store akvarier blir de innvendige Juwelfiltrene litt i minste laget, tar opp uforholdsmessig mye plass og det er litt vanskelig å komme til for å skifte finfilter og ellers rense filteret siden akvariet er så høyt (avhenger selvfølgelig av hvor det plasseres - vårt står i et hjørne)
Vi har et 180-liters Juwelakvarium der den innvendige pumpa var helt perfekt. Da vi etterhvert gikk for utvendig pumpe der også, beholdt vi den innvendige filterboksen slik at vi fikk ekstra plass til filtermateriale og fortsatt skjult varmekolbe og pumpeinnsug. (Og så slapp vi å tømme akvariet for å få den ut...)
Dersom du skal ha planteakvarium og trenger ekstra lys går det an å kjøpe et ekstra armatur og et sett med ekstra smale lokk til å ha på sidene og imellom. Altså to armaturer på samme akvarium. Siden dette er et forholdsvis nytt akvarie er det sikkert armatur for T5-rør som følger med, så da er det kanskje tilstrekkelig lys allerede.
Postet 10.08.12 kl 14:58
Postet 10.08.12 kl 15:17
Postet 10.08.12 kl 19:59