Vannet blir helt grønt. trenger hjelp! (side 2)

Ser det er stort sett det samme som blir repetert nedover her, jeg har tydeligvis ikke vært klar nok på at dette har jeg prøvd i lange baner!
Det eneste jeg ikke har prøvd er å ta med vann ned til dyrebutikken å la dem fyre løs alt de eier av tester. Kommer til å prøve det til helga...

Dersom jeg fortsatt ikke har noe svar på hva som er galt, skal alt ut av karret, og det skal gå med KUN vann for å teste etter om det er noe galt med selve karret.

Jeg er overbevist om at det ikke er noe normalt problem dette her, for da burde det blitt bedre etter å ha prøvd ut omtrent 20 forskjellige teorier fra gode akvarister!
(Må tenke litt utenfor boksen...)
Erlend
Jeg tror at dersom man først har fått alger er det vanskelig å bli kvitt Jeg har bare opplevet en eneste fiskeart som tar trådalger, og alle andre typer alger i karret, og det er Garra rufa, som faktisk ikke primært er en "algeeter", men den er effektiv.


Black Molly tar trådalger med stor appetitt!
Aleksander Fimreite
Jeg er overbevist om at det ikke er noe normalt problem dette her...


Ok. Du får informere oss da om hva som er problemet, når du finner det ut
Sier det igjen. UV-filter gjør vannet krystallklart på noen timer. Snakker av erfaring.
samme problem, fikk tips om uv-filter. problem løst
Eg har selv UV-filter liggende, og eg er enig i at det er effektivt.
Men når man ikke har sett fiskene sine på et år er det noe fundamentalt galt i driften av karet. Bruk av UV vil nok hjelpe, men det er ikke "løsningen" på problemet.

Send mail dersom du trenger UV-filter...
Ja det er helt klart en ubalanse i vannet.
Jeg slet også med grønt vann, riktig nok ikke så lenge at vannet ble helt grønt, men karet var dekket av en tynn grønn hinne av alger, dette var et juwel 110 liter med hutigvoksende planter. Fant løsning på mitt problem tilslutt, senket vannstanden godt under den røde streken som markerer maksimum vannstand, det var nemlig lite bevegelse i vannet, det virker som om pumpa, (som sitter fastmontert i akvarie) er montert for lavt. Da forsvant algene nesten momentant.
Tror jeg har funnet en løsning...
Har hevet ut alt som var i karet, byttet til ny grus istedenfor sand, satt inn KUN nye planter og ingen flere dekorasjoner utenom plantene...

Nå har det holdt seg sånn det skal være vil jeg si i over to uker! Litt møkk som fester seg overalt pga. ny grus som vi ikke vaska, men ellers er alt i fin stand.
Jeg vender tilbake til teorien om at SANDEN var den stygge ulven. Men klarer ikke å forklare helt HVA som var galt her.

Må nesten bare tippe på at det enten var noe drit som satt igjen i sanda uansett hvor bra den ble vasket?
Eller evt. noen form for reaksjoner med noen av dekorasjonene (noe jeg synes virker rart). Men de har vært i et av de første akvariene jeg hadde for mange, mange år siden. På den tiden fikk akvariet algevekst fordi den stod i solskinn, og det festet seg en del alger på dekorasjonene som var umulig å få skrubbet vekk! Siden da har alt tørket inn og det gikk av dagen etter det ble puttet i det nye akvariet. (Se ikke åssen dette skulle være noe problem, men godt mulg det va akkurat det...)

Jeg er tom for ideer, men driter egentlig i hva det var sålenge det holder seg fint nå.
UV-filter ser jeg liten nytte for med pumpa jeg har... Vannet er kjempeklart så lenge det grønne herket ikke kommer tilbake.

Takker for hjelpen jeg har fått uansett om vi ikke kom til bunns i problemet. Av og til holder det med en løsning og ikke svar... =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap