Har sommerfuglen blitt syk? (side 2)
Postet 25.08.12 kl 15:42
Postet 25.08.12 kl 15:55
Postet 25.08.12 kl 16:22
Janne[QUOTE=Kontorstol]Tips: Fyll vann med et dusjhode så slipper du å lufte vannet. :-)
Kan du fortelle om hvorfor?
Jeg har blant annet lest det her. Om det uansett lønner seg å lufte med luftesten ettepå kan jeg ikke si noe om, men med tanke på hvor mye luft som kommer med pga. spredningen ved bruk av et dusjhode så syns jeg det høres riktig ut, men som sagt, correct me if I'm wrong.
Postet 25.08.12 kl 18:47
poenget er å tappe iskaldt vann, temperere det til lik temp som akvarievannet og så lufte ut nitrogenoverskuddet før man har det i akvariet. Da blir det 0 bobler på glass/planter.
Å fylle kaldtvann vha dusjhode er til ingen nytte da det er for mye nitrogen i det kalde vannet, som frigis når det tempereres/blandes med det øvrige akvarievannet.. samme gjelder luftestein i karet etter/under påfylling med kaldt vann.. i beste fall lindrer man noe da prosessen med å få luftet ut nitrogenet går noe fortere. Problemet oppstår like jævlig. Følger du det jeg skriver først sørger du for at denne overskuddsnitrogenen aldri ender i karet og plager fiskene.
Å fylle kaldtvann vha dusjhode er til ingen nytte da det er for mye nitrogen i det kalde vannet, som frigis når det tempereres/blandes med det øvrige akvarievannet.. samme gjelder luftestein i karet etter/under påfylling med kaldt vann.. i beste fall lindrer man noe da prosessen med å få luftet ut nitrogenet går noe fortere. Problemet oppstår like jævlig. Følger du det jeg skriver først sørger du for at denne overskuddsnitrogenen aldri ender i karet og plager fiskene.
Postet 25.08.12 kl 21:20
Postet 25.08.12 kl 21:49
Fordi mengden av nitrogen vann kan holde på varierer med trykk og temperatur. Når trykk og/eller temperatur endres får vi da over eller undermetning av nitrogen i vannet siden det gitte nivået av nitrogen er konstant mens mengden nitrogen vannet kan holde på endres. Det som skjer når du fyller kaldtvann fra krana (som både er kaldt og under trykk, som begge deler gjør at vannet kan holde mer nitrogen) rett i karet er at akvarievannet etter å ha blandet seg og utjevnet temperaturen inneholder mer nitrogen enn det kan holde på og det dannes nitrogenbobler i vannet.
Dette er akkurat det samme som skjer i blodet til dykkere hvis de stiger for fort opp fra dypet (trykket synker raskt og blodet kan holde på mindre nitrogen). Fysikken bak det er utførlig forklart i tråden "Overmettning i vann er skadelig for fisk" som det er linket til tidligere i tråden. Dette er elementær fysikk..
Dette er akkurat det samme som skjer i blodet til dykkere hvis de stiger for fort opp fra dypet (trykket synker raskt og blodet kan holde på mindre nitrogen). Fysikken bak det er utførlig forklart i tråden "Overmettning i vann er skadelig for fisk" som det er linket til tidligere i tråden. Dette er elementær fysikk..
Postet 25.08.12 kl 22:02
Endret: 25.08.12 kl 22:21
Problemstillingen har vært oppe flere ganger før. I denne tråden finner du flere linker til stoff om temaet.
Postet 25.08.12 kl 22:04
Postet 25.08.12 kl 22:20
Har hørt at Tsjekkia, Tyskland og Nederland er de beste oppdretterne av M. Ramirezi, og at asiatiske oppdrettere ofte sprøyter dem med hormoner som gir dem mer farge, og som kan gjøre dem sterile, jeg fant ut at mine var oppdrettet i Israel, vet dere noe om kvaliteten på Sommerfugler der nede? sprøyter de dem med hormoner?
Postet 29.08.12 kl 08:38