- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Nybegynnerakvariet- blir jeg hekta? (side 2)
Nybegynnerakvariet- blir jeg hekta? (side 2)
Postet 08.09.12 kl 20:54
Kontorstol[QUOTE=Lene Henriksen]Nei og nei... Skulle ønske jeg hadde lest her før jeg var på dyrebutikken i dag... Jeg skulle jo vente med å kjøpe fisk til det hadde gått en uke siden siste guppy døde.. Men så går jo alle de fine fiskene i alle de fine akvariene... Så jeg falt for fristelsen.. Jeg falt så grundig for fristelsen! Hjem kom tre dalmantinermolly (?) og en liten ancistrus.. Neste lønning kommer til å brukes på dråpetester.. Og så skulle jeg jo kun kjøpe planter i tiden fremover, for å oppnå 80% plantedekke.. Så jeg forstår dere? Amoniakk og nitrit er forskjellige ting? Jeg syns jeg hadde vært så flink til å lese masse, men når du står i det så føles det ikke så lett alikavell....
For å gjøre det enkelt: Fiskene spiser mat som inneholder nitrogen (hovedsaklig protein, men også grønne planter/plantefor) og tisser ut ammoniakk (som er litt giftig for fisk), og etter en stund spiser bakterier i filteret ammoniakken og skiller ut nitritt (som er veldig giftig for fisk), og etter en stund til kommer det nye bakterier i filteret som spiser nitritt og skiller ut nitrat (som er bittelitt giftig for fisken), og heldigvis er nitrat god plantejødsel. Derfor må du gjerne sette inn mye planter.
Men dette var jo enkelt å forstå!
Takk for at du tok deg bryet, Kontorstol
Jeg får ta ofte vannbytter.
Jeg ser for meg at jeg bytter 30 liter hver tirsdag og 10 liter en gang i løpet av helgen.
Kanskje oftere?
Jeg synes dalmantinerene mine så veldig skrøpelige ut.
Jeg angrer veldig på at jeg falt for fristelsen..
Håper de overlever.
Guppyene er iallefall sunne og friske.
Føler hannen jager hunnen litt da, men hun svømmer for å gjemme seg innimellom.
Må få til et bilde snart!
Postet 08.09.12 kl 20:58
Dersom filteret ikke er innkjørt og man har fisk bør man fôre sjeldent, kanskje 2-3 ganger i uken, og i tillegg bør man bytte 30-40% vann 3 ganger i uken, og da passer det fint å gjøre det dagen etter fôring. Etter at filteret er innkjørt er et vannbytte på 30-40% i uken passelig (oftere om man har yngel som man vil skal vokse fort, eller dersom man har syk fisk). Dersom du tester vannet og kan påvise nitritt bør du ta et umiddelbart vannbytte på 50%, gjerne flere dager på rad.
Edit: Dette er etter egen erfaring, og det kan hende at det er mange der ute som har flere år på baken som mener at det bør gjøres oftere eller sjeldnere.
Edit: Dette er etter egen erfaring, og det kan hende at det er mange der ute som har flere år på baken som mener at det bør gjøres oftere eller sjeldnere.
Postet 08.09.12 kl 21:10
Endret: 08.09.12 kl 21:11
KontorstolDersom filteret ikke er innkjørt og man har fisk bør man fôre sjeldent, kanskje 2-3 ganger i uken, og i tillegg bør man bytte 30-40% vann 3 ganger i uken, og da passer det fint å gjøre det dagen etter fôring. Etter at filteret er innkjørt er et vannbytte på 30-40% i uken passelig (oftere om man har yngel som man vil skal vokse fort, eller dersom man har syk fisk). Dersom du tester vannet og kan påvise nitritt bør du ta et umiddelbart vannbytte på 50%, gjerne flere dager på rad. Edit: Dette er etter egen erfaring, og det kan hende at det er mange der ute som har flere år på baken som mener at det bør gjøres oftere eller sjeldnere. :-)
Jeg er bare så usikker om jeg har kjørt inn akvarie nok..
Det stod tomt i over 4 uker..
Heiv i litt fiskemat, leste om salmimetoden, men følte meg ikke trygg nok til å gå løs på den..
Men jeg går ned på matingen. Har matet veldig lite (syns jeg, men så er jeg jo nybegynner så kanskje ikke det er lite :P ...)
Må få meg vanntester, så jeg kan teste selv.
Postet 08.09.12 kl 21:15
Mange nybegynnere tror at de gir for lite man, men så viser det seg at de gir alt for mye. Om det er flakfôr må du huske på at det trekker til seg vann og eser opp selv etter fisken har spist det, så om den spiser for mye kan den få forstoppelse eller skader på indre organer. Voksne fisk kan forresten klare seg fint i noen uker uten mat, så ikke vær redd for å gi for lite!
Postet 08.09.12 kl 21:18
KontorstolMange nybegynnere tror at de gir for lite man, men så viser det seg at de gir alt for mye. Om det er flakfôr må du huske på at det trekker til seg vann og eser opp selv etter fisken har spist det, så om den spiser for mye kan den få forstoppelse eller skader på indre organer. :-) Voksne fisk kan forresten klare seg fint i noen uker uten mat, så ikke vær redd for å gi for lite!
Da går jeg ned til å mate tre ganger i uken og bytter vann dagen etter det.
Kan jeg gå ut ifra at filteret er kjørt inn siden det sto så lenge?
Eller er det usannsynlig når jeg ikke brukte salmi?
Postet 08.09.12 kl 21:35
Postet 09.09.12 kl 00:05
Postet 09.09.12 kl 09:27
Postet 09.09.12 kl 12:53
Postet 09.09.12 kl 18:09
Nå er det bare 4 fisker igjen i akvarie..
De to guppyene som ser ut som de overlever alt.
1 ancistrus
1 dalmantinermolly
Fisket opp en dalmantiner som lå død inni den ene planten min.
Vet ikke om den døde fordi de var skrale når jeg kjøpte dem eller akvarie som tok knerten på den.
Så var det den siste dalmantineren som jeg ikke finner noen plass...
Har leita i alle plantene, bak og under røttene.
Nå er det bare vannbytter som gjelder og bestilling av tester.
Jeg tenker jeg bestiller på den siden som ble tipset opp lenger opp på siden.
http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=22
De to guppyene som ser ut som de overlever alt.
1 ancistrus
1 dalmantinermolly
Fisket opp en dalmantiner som lå død inni den ene planten min.
Vet ikke om den døde fordi de var skrale når jeg kjøpte dem eller akvarie som tok knerten på den.
Så var det den siste dalmantineren som jeg ikke finner noen plass...
Har leita i alle plantene, bak og under røttene.
Nå er det bare vannbytter som gjelder og bestilling av tester.
Jeg tenker jeg bestiller på den siden som ble tipset opp lenger opp på siden.
http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=22
Postet 09.09.12 kl 20:28
Postet 09.09.12 kl 20:40
Postet 09.09.12 kl 23:03
Idag var jeg å klaget på mollyene da alle tre har død..
Jeg fikk byttet dem. Alle testene var fine i dag og, så jeg tror jeg bare har vært uheldig med fiskene mine.
Han hadde noe svart greier som han testet i vannet.
Og med den testegreia fant han ut at jeg ikke hadde mye bakterier i vannet og det var ikke bra.
Så jeg måtte ikke skifte så ofte vann som jeg hadde gjort..
Kanskje maks 1 10-liters bøtte i uka, eller helst 30 liter hver tredje uke..
Jeg måtte heller ikke slamsuge bunnen. Hvis det var mye drit som var synlig, matet jeg for mye eller det skyldes en annen ting som jeg ikke tar igjen..
Hvis jeg slamsuget så ofte som jeg gjorde ville jeg også forstyrre gode bakterier som bodde i all sanden..
Merker jo at det er 1000 forskjellige måter å se på akvariehold, så jeg får bare finne utav ting selv og lese masse her inne.
Jeg fikk byttet dem. Alle testene var fine i dag og, så jeg tror jeg bare har vært uheldig med fiskene mine.
Han hadde noe svart greier som han testet i vannet.
Og med den testegreia fant han ut at jeg ikke hadde mye bakterier i vannet og det var ikke bra.
Så jeg måtte ikke skifte så ofte vann som jeg hadde gjort..
Kanskje maks 1 10-liters bøtte i uka, eller helst 30 liter hver tredje uke..
Jeg måtte heller ikke slamsuge bunnen. Hvis det var mye drit som var synlig, matet jeg for mye eller det skyldes en annen ting som jeg ikke tar igjen..
Hvis jeg slamsuget så ofte som jeg gjorde ville jeg også forstyrre gode bakterier som bodde i all sanden..
Merker jo at det er 1000 forskjellige måter å se på akvariehold, så jeg får bare finne utav ting selv og lese masse her inne.
Postet 10.09.12 kl 20:16
Postet 10.09.12 kl 20:17
Bakteriene er på overflater (røtter, filter etc) i akvariet, ikke i vannet, så hva han i butikken snakker om er ikke godt å si. Dersom du kjører inn akvariet uten fisk skal du ikke bytte vann før du skal sette i fisk, men om du har fisk i karet under innkjøring må du bytte vann eller ofre fisk. Derfor tar det lengre tid med fisk i under innkjøring.
Postet 10.09.12 kl 20:24
KontorstolBakteriene er på overflater (røtter, filter etc) i akvariet, ikke i vannet, så hva han i butikken snakker om er ikke godt å si. Dersom du kjører inn akvariet uten fisk skal du ikke bytte vann før du skal sette i fisk, men om du har fisk i karet under innkjøring må du bytte vann eller ofre fisk. Derfor tar det lengre tid med fisk i under innkjøring.
Nei jeg vet ikke jeg heller.
Annet en at jeg blir forvirret... Jeg skal ikke ofre fisk, ikke med vilje iallefall. Selv om 2 guppy og 3 mollyer døde..
Jeg byttet vann i innkjøringen av akvarie når det sto tomt for fisk.
Så det var nok en feil.. Jeg som syns jeg var så flink de første ukene..
Postet 10.09.12 kl 20:34
Postet 11.09.12 kl 18:13
La det gå litt tid før du skaffer nye fisk nå...
Gratulerer med yngel! Hadde jeg vært deg, så hadde jeg latt disse få muligheten til å vokse opp. Og da er det faktisk en fordel med få voksne fisk i akvariet.... Ikke så galt at det ikke er godt for noe.
Min erfaring med guppyer er at de ikke er så hardføre som man kunne få inntrykk av. Når det gjelder mollyer så er det jo også et annet forhold som spiller inn - om man har salt i vannet. De setter jo pris på det..
Men jeg synes noe av det morsomste er å se at yngel vokser opp. I tillegg betyr det at man trenger å fore lite - gitt at man har en passelig dose med spiselige planter. Anbefaler flyteplanter, da får yngelen muligheter til å gjemme seg
Hvor stort er akvariet forresten?
Min erfaring med guppyer er at de ikke er så hardføre som man kunne få inntrykk av. Når det gjelder mollyer så er det jo også et annet forhold som spiller inn - om man har salt i vannet. De setter jo pris på det..
Men jeg synes noe av det morsomste er å se at yngel vokser opp. I tillegg betyr det at man trenger å fore lite - gitt at man har en passelig dose med spiselige planter. Anbefaler flyteplanter, da får yngelen muligheter til å gjemme seg
Hvor stort er akvariet forresten?
Postet 11.09.12 kl 21:04
Nå er jeg hjemme igjen og det er ikke mye yngel igjen..
Etter jeg hadde postet sist innlegg her, så jeg at det var mye mer en to yngel før jeg reiste.
Men lite foring blir mye yngelspising.. Så jeg så bare en yngel som jeg fant.
Håper jo at de bare er flinke til å gjemme seg rundt.
Jeg hadde en agurk bit i akvarie og det var vist godt mottatt for den var nesten spist opp idag.
Ellers var det sverddrager mollyene ble byttet ut i.
Jeg ser jo nå her inne at de er for store til å ha i min 110 liter.
Etter jeg hadde postet sist innlegg her, så jeg at det var mye mer en to yngel før jeg reiste.
Men lite foring blir mye yngelspising.. Så jeg så bare en yngel som jeg fant.
Håper jo at de bare er flinke til å gjemme seg rundt.
Jeg hadde en agurk bit i akvarie og det var vist godt mottatt for den var nesten spist opp idag.
Ellers var det sverddrager mollyene ble byttet ut i.
Jeg ser jo nå her inne at de er for store til å ha i min 110 liter.
Postet 12.09.12 kl 20:12