Fisk i 240 liter (side 2)
Postet 05.09.12 kl 21:32
Kom til å tenke litt på snegler hadde vært fint å ha i akvariet.
Hadde for eksempel Sebrasnegle passet sammen med Kardinaltetra etc?
Hadde for eksempel Sebrasnegle passet sammen med Kardinaltetra etc?
Postet 06.09.12 kl 20:52
Postet 06.09.12 kl 20:59
Postet 06.09.12 kl 21:03
Nå har akvariet kjørt i ca 4 mnd, akvariet puttrer og går, men jeg har et problem. Jeg sliter med dårlig vekst på plantene. Har plantesubstrat under sanda for bedre vekst, men virker som sverdplantene i akvariet har stagnert i veksten, eller forøverig alle plantene i akvariet. Bruker også gjødselskuler, har aldri hatt problemer i 200 literen men det er først i 240 L jeg sliter med plantevekst.
PH 7, GH 3 KH 1, og av en eller snodig grun er No3 50mg/l. Har hatt noen vannskifter for å prøve å få den ned, men den vil bare ikke. Noen ide om hvordan jeg kan få denne ned? og noen ide om hvordan jeg kan få forbedret planteveksten? kan det være lyset som har skylda? det er 2 stk T8 juwel orginal lys.
Takk for svar!
PH 7, GH 3 KH 1, og av en eller snodig grun er No3 50mg/l. Har hatt noen vannskifter for å prøve å få den ned, men den vil bare ikke. Noen ide om hvordan jeg kan få denne ned? og noen ide om hvordan jeg kan få forbedret planteveksten? kan det være lyset som har skylda? det er 2 stk T8 juwel orginal lys.
Takk for svar!
Postet 01.02.13 kl 09:41
Postet 01.02.13 kl 10:55
Endret: 01.02.13 kl 10:55
Kan nok være mangel på lys. Ser det er et Juwel Rio 240 kar, så jeg regner med at det er 2x30 watt T8 lysrør du har ? Det blir kun 0.25 watt/liter, som må regnes som ganske lite. Hvis du da har planter som krever middels til god belysning vil det bli dårlig vekst uansett hvor mye du gjødsler. Du kunne for eksempel byttet ut "innmaten" i lystoppen din med T5...da ville du få 2x54 watt T5, noe som er adskillig bedre. Hvis du ikke har reflektorer i lystoppen, kan dette også varmt anbefales.
Postet 01.02.13 kl 11:02
Postet 01.02.13 kl 12:17
SilverShadedKan nok være mangel på lys. Ser det er et Juwel Rio 240 kar, så jeg regner med at det er 2x30 watt T8 lysrør du har ? Det blir kun 0.25 watt/liter, som må regnes som ganske lite. Hvis du da har planter som krever middels til god belysning vil det bli dårlig vekst uansett hvor mye du gjødsler. Du kunne for eksempel byttet ut "innmaten" i lystoppen din med T5...da ville du få [URLBLOCK1] watt T5, noe som er adskillig bedre. Hvis du ikke har reflektorer i lystoppen, kan dette også varmt anbefales.
Trur det er 2 x 50w? T8 om jeg ikke husker feil. Driver å vurderer og bestille en ny lyskilde fra juwel med T5 til karret. veit ikke om det lønner seg å kjøpe fra dem eller om det lønner seg å kjøpe ny innmat og bytte alt?
Postet 01.02.13 kl 12:20
Er ikke akvariet ditt ca. 120cm langt ? Hvis det da er Juwel T8, så tilsier det 30 watt.
For å bytte til T5 er det bare å kjøpe et Juwel dobbelt-armatur, det skulle gå rett inn.
For å bytte til T5 er det bare å kjøpe et Juwel dobbelt-armatur, det skulle gå rett inn.
Postet 01.02.13 kl 12:39
SilverShadedEr ikke akvariet ditt ca. 120cm langt ? Hvis det da er Juwel T8, så tilsier det 30 watt. For å bytte til T5 er det bare å kjøpe et [URLBLOCK1], det skulle gå rett inn.
Det er faktisk 38w men trur jeg skal oppgradere med en dobbel armatur T5 i første omgang for å se om det hjelper for vektsten.
Postet 02.02.13 kl 16:11