Fisk i 240 liter (side 2)

Her er forresten bilde av akvariet
Kom til å tenke litt på snegler hadde vært fint å ha i akvariet.

Hadde for eksempel Sebrasnegle passet sammen med Kardinaltetra etc?
Sebrasneglen skal helst ha PH på 6.5 - 7.5, mens kardinaltetra skal maks ha 6.0.

Vet ikke hvor sterke kardinalene er. Vi har vel rundt 7.0 ph i vår 240liter, og vi har ikke mistet kardinaler enda.
Tenker mere på om de vil bli mobbet av andre fisker eller om de får være ifred
Nå har akvariet kjørt i ca 4 mnd, akvariet puttrer og går, men jeg har et problem. Jeg sliter med dårlig vekst på plantene. Har plantesubstrat under sanda for bedre vekst, men virker som sverdplantene i akvariet har stagnert i veksten, eller forøverig alle plantene i akvariet. Bruker også gjødselskuler, har aldri hatt problemer i 200 literen men det er først i 240 L jeg sliter med plantevekst.

PH 7, GH 3 KH 1, og av en eller snodig grun er No3 50mg/l. Har hatt noen vannskifter for å prøve å få den ned, men den vil bare ikke. Noen ide om hvordan jeg kan få denne ned? og noen ide om hvordan jeg kan få forbedret planteveksten? kan det være lyset som har skylda? det er 2 stk T8 juwel orginal lys.

Takk for svar!

Ang.nitrat-nivået: Bytter du vann rutinemessig og jevnlig? Og hvor ofte er det i så fall at bytter du vann? Hvor mye har du byttet pr gang?
Kan nok være mangel på lys. Ser det er et Juwel Rio 240 kar, så jeg regner med at det er 2x30 watt T8 lysrør du har ? Det blir kun 0.25 watt/liter, som må regnes som ganske lite. Hvis du da har planter som krever middels til god belysning vil det bli dårlig vekst uansett hvor mye du gjødsler. Du kunne for eksempel byttet ut "innmaten" i lystoppen din med T5...da ville du få 2x54 watt T5, noe som er adskillig bedre. Hvis du ikke har reflektorer i lystoppen, kan dette også varmt anbefales.
mona o
Ang.nitrat-nivået: Bytter du vann rutinemessig og jevnlig? Og hvor ofte er det i så fall at bytter du vann? Hvor mye har du byttet pr gang?

Bytter 30% vann en gang i uken sånn ca hver tirsdag/onsdag.
SilverShaded
Kan nok være mangel på lys. Ser det er et Juwel Rio 240 kar, så jeg regner med at det er 2x30 watt T8 lysrør du har ? Det blir kun 0.25 watt/liter, som må regnes som ganske lite. Hvis du da har planter som krever middels til god belysning vil det bli dårlig vekst uansett hvor mye du gjødsler. Du kunne for eksempel byttet ut "innmaten" i lystoppen din med T5...da ville du få [URLBLOCK1] watt T5, noe som er adskillig bedre. Hvis du ikke har reflektorer i lystoppen, kan dette også varmt anbefales.

Trur det er 2 x 50w? T8 om jeg ikke husker feil. Driver å vurderer og bestille en ny lyskilde fra juwel med T5 til karret. veit ikke om det lønner seg å kjøpe fra dem eller om det lønner seg å kjøpe ny innmat og bytte alt?
Er ikke akvariet ditt ca. 120cm langt ? Hvis det da er Juwel T8, så tilsier det 30 watt.
For å bytte til T5 er det bare å kjøpe et Juwel dobbelt-armatur, det skulle gå rett inn.
SilverShaded
Er ikke akvariet ditt ca. 120cm langt ? Hvis det da er Juwel T8, så tilsier det 30 watt. For å bytte til T5 er det bare å kjøpe et [URLBLOCK1], det skulle gå rett inn.

Det er faktisk 38w men trur jeg skal oppgradere med en dobbel armatur T5 i første omgang for å se om det hjelper for vektsten.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap