Finkornet sand og fiskedød (side 2)

En mulighet istedenfor algespisende fisk, kan være algespisende snegler, sebrasnegler er de jeg har best erfaring med som algespiser.

Eneste er da at de må ha litt mineraltilsetting i vannet slik at skallet holder seg fint, men dette får du kjøpt billig her inne på rubrikker. De som holder på med reker eller snegler har gjerne slike mineraler.

La ting roe seg ned i kartet før du kjøper inn ny fisk, vær sikker på at Nitritt er borte og fiskene som er igjen er friske.
Alger er ikke farlig, de er kun planter i en lavere form. De er irriterende og til tider skikkelig stygge, men en naturlig ting i ett akvarie.
De er også en indikasjon på feil i akvariet, hvis de blir for mange, evnt kun en type alge som tar fullstendig over, kan indikere en ubalanse.
Ikke nødvendigvis en ubalanse som plager fiskene, men en som plantene lider under.

Som du skjønner er det mye å lære, les til øyet blir stort og vått og gled deg, snart vil du sitte med et akvarie som gir deg masse glede i fremtiden.
Var en tur innom dyrebutikken. Dama der pekte ut to typer problemsand. Den ene er den typen vi har. Hun sier at hennes erfaring er at mange kommer innom med fiskedød, har prøvd alt og har akkurat denne typen sand, så i dag bytter vi.

Da er spørsmålet, skal vi da kjøpe polert grus (slik at Coryene ikke skader seg, de kunne vist skrape opp bartene på grov grus leste jeg en plass) eller en mer grovkornet sand? Hva liker de best?
Har du biltema i nærheten? De har utmerket og rimelig sand til akvarie.
Uten at jeg egentlig tror på damen du snakket med i butikken.
Vi har heller ikke trodd på dette, men når alt annet er prøvd og en av to Coryer døde i går kveld må vi bare prøve. Vi kan ikke se på at fiskene dør en etter en uten at noe gjøres.

Jeg tror nok andres erfaringer burde lyttes til, så får vi heller evaluere sandbyttet etterpå. Har det ingen effekt får vi bare fortsette å forsøke alt annet

Jeg har mer tro på at de tok såpass skade av å gå i dårlige forhold, at de fortsetter å dø pga av det. Blir lettere utsatt for sykdommer, og dør mye lettere enn hvis de hadde hatt optimale forhold. Etterhvert vil du oppleve at de ikke dør lenger, men om det skyldes sanden, betviles. Er nok heller at de er kommet seg over kneika.

Men som jeg spurte om tidligere, har du biltema i nærheten? Sanden de har for akvariebruk, er billig, og bra.
Ja, vi har biltema. Skal dit å se i dag. Kan den sanden benyttes selv til corydoras?
Sanden fra Biltema er perfekt til coryer! Bare pass på å få riktig sand; kode 175425
Da har vi kjøpt polert grus og prøver det. Spent på om det utgjør noen forskjell.

Takk for svar alle sammen!
TomKT
Var en tur innom dyrebutikken. Dama der pekte ut to typer problemsand. Den ene er den typen vi har. Hun sier at hennes erfaring er at mange kommer innom med fiskedød, har prøvd alt og har akkurat denne typen sand, så i dag bytter vi. Da er spørsmålet, skal vi da kjøpe polert grus (slik at Coryene ikke skader seg, de kunne vist skrape opp bartene på grov grus leste jeg en plass) eller en mer grovkornet sand? Hva liker de best?



Hva slags sand er dette da? Heter den noe? Høres jo helt merkelig ut at fin sand kan føre til fiskedød. Det må være noe spesielt med den sanden da. Det kan umulig være rådasand feks. Jeg har rådasand i alle akvariene mine, 0.4-0.8 mm. og fiskene trives som bare det.
Jeg husker dessverre ikke hva den heter, posen er kastet for lengst.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap