Akvarium (side 2)

Inaktiv bruker
Takk begge. Jepp vet det kun er hint/ forslag og det jeg ønsker mange av. For da kan jeg til sist velge ut det jeg selv liker best. Steiner kan være så mye. Noen som liger i grusen i fasonger. Eller oppå hverandre. eller en stor stein med hull.

Fiskene er avgjort og det blir eks: L 144 gul ( pitbullpleco kanskje) molly, platy, guppy, siden jeg før fikk til med cardinal tetra sammen med disse i litt feil vann verdi, så blir det kanskje å prøve igjen med cardinal tetra hvis jeg finner noen med skikkelige skarpe farger.

Er det noen av de som roter i grusen?

Jeg ha før helt små sand og det likte jeg ikke. Likte bedre mellom stor grus ca 5 mm. Men grusen skal jeg se på når jge henter akvarium til uken. Hvis det er ok stand så kjem det til uken.


Håper flere forslag til innredning.

Keramikk huler er det noe naturlig fint eller er det noe som ikke er bra?
Inaktiv bruker
Stank
Akvarium ble fylt vann i ca 21 sept. NÅ er det så hvit/ grått vannet at jeg ser nesten ikke innvendig filtret. Ser nesten ikke plantene. Det stanker råttent eller kjempe stygt fra akvarium?

Hva er det og hva skal jeg gjøre?
Hvor lenge må jeg nå vente før jeg har fisk i dette?
Dør hvite tråd ormer når vannet er slik som nå? Ser ut som de bare flyter rundt i strømmen nå. Men vet ikke om det er flere under grusen.
Legger slike tråd ormer egg? som kanskje ikke er klekket og kvikkner til når jeg bytter vann?

noen med lang erfaring her som vet svar på noen eller alle her?

Takk!
Inaktiv bruker
Ingen forslag eller tips?
Amaliline
Det stanker råttent eller kjempe stygt fra akvarium? Hva er det og hva skal jeg gjøre?


Jeg Tror, understreker jeg tror at det du kjenner er amoniakk.

har du noe å teste med ???
evt ta med en prøve til sjappa du kjøper stuff i.


om det er amoniakk ( du har så vidt jeg vet ikke fisk i karet enda) så la det være.

så lenge pumpa fungerer.

Min tanke




Andre kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette

Så har i allefall jeg holdt liv i tråden din.

Inaktiv bruker
Ingen fisk der nei. Kun planter. Det en svak strøm i akvarium ser jeg. Men denne lukten kjennes gjennom hele huset og ikke bare i avkarium. Lokket er på men lukten kjennes i gangen også. Helt grusom lukt.
Huff, det hørtes ikke bra ut. Jeg tror noe har gått skeis i innkjøringen, og hvis det lukter så ille, hadde jeg rett og slett startet ny innkjøring..

Jeg hadde også tatt ei skikkelig vasking, og skrubbing, kokt alt det som tåler det, og prøvd å bli kvitt disse ormene. ¤GRØSS¤

Og brukt tida godt, studert og hentet ideer fra de uttallige medlemsakvariene det er bilder av her på akvaforum.

Ser du holder til i Bodø-Rognanområdet, hvis du sender meg privat meldig i e-post, kan vi avtale å møtes. Da kan du få filtergugge av meg, så får du kickstartet filteret ditt og kan putte i fisk med en gang.

Min e-postadr. er ninae-k@hotmail.com. Jeg bor 25 km fra Bodø sentrum, i retning Saltstraumen. Hvis du skal til Bodø en dag, kan vi møtes på Tverlandet når du er på hjemvei.
Inaktiv bruker
Hvit pulver
Takk for fint innlegg. Har nå sendt deg mail på din adr.
Jeg har hørt av andre at det er nok å ha i et hvit puler i akvarium noen få dager til 1 uke før jeg har i fisk.

Noen som har vært borti dette.
Inaktiv bruker
Re start
Hvis jeg starter pånytt, hvordan får jeg vasket akvarium godt nok? Er det nok å bruke en skrubb og luknent vann?

Hvor lenge må jeg koke grusen og roten for alt skal dø helt og ikke kvikne til når det kjem i akvarium?

Hva gjør jeg med de planter som nå er i dette akvarium?

Magneten som er på innsiden tåler den å kokes og hvor lenge?

Hva på fluval u innerfilter kan kokes og hvor lenge? Eller er det nok å vaske den i lunket vann å la den tøre ut i flere uker? Jeg har ei ny innerfilter jeg skal bruke. Skal ikke bruke den jeg har i nå mer i dette.
Inaktiv bruker
Noen som vet?
Må jeg egentlig re start. Er det ikke nok å ta vann bytte? tror alle ormer er død ang den lukten i akvarium.
Kan umulig være noe liv i dette hkarre når det stanker og er helt hvit/ gårt.
Tøm ut vannet, skrubb karet godt med en oppvaskbørste i kriker og kroker. Bruk så varmt vann som du klarer. Husk å bruk en ny oppvaskbørste som ikke har vært i såpevann.

Sanda og steinene må du skylle lenge, det er jo ei grusom lukt du skal ha bort. Kok den i ca en halv time. Alt annet trenger bare 5 minutt. Bruk gjerne langpanna i stekeovnen, ha i litt vann og ha ovnen på 180 gr.

Hvitt pulver for å starte akvarium er bare juks. Det virker ikke.

Filteret og deler til det ville jeg ikke kokt, i fall noe går skeis. Vask og skrubb, og tørk godt. Magneten også. Legg delene utover på avispapir etter vask.

HVIS du blir nødt til å bruke noe vaskemiddel, fordi det fortsatt lukter ille, ser jeg at flere har brukt klørin. Det dreper bakterierog fjerner vond lukt. MEN - da må du skylle godt!

Plantene vasker du godt under rennende vann, og putt dem oppi en glassbolle eller vannmugge fylt med vann. La dem stå lyst. Hvis du vil være sikker på at det ikke er ormer eller egg på disse, legg en kobbertråd oppi. Det sies at den dreper slikt.

Kanskje en 50-øring gjør samme effekten? Noen som vet?

Du har mye jobb foran deg, men ikke gi opp. Dette blir bra til slutt.

Amaliline
Må jeg egentlig re start. Er det ikke nok å ta vann bytte? tror alle ormer er død ang den lukten i akvarium. Kan umulig være noe liv i dette hkarre når det stanker og er helt hvit/ gårt.



Var dette virkelig så ille at det regelrett stanket ???
Vet at mange sier stanket for en liten fis *S*
Men du overdrev tydeligvis ikke


Kan ikke fatte hva som har skjedd.
Om det da ikke er orma som regelrett har råtnet i karet ditt.

Nå er jo jeg litt slik at jeg ikke tenker det værste først.
men her har det virkelig samla seg på.

Beklager mye at det kunne virke som at jeg bagatelliserte det hele.



Ønsker deg lykke til med gjenoppretting av karet.





Inaktiv bruker
Det jeg å tror det er at ormene har død i akvarium. Kan å være for mye midler i.
Er det faralig for fisk om jeg kun tar vannbytte og ikke koker og restarter. i dag har det vært litt mindre lukt en i går. I dag har jeg mest kjent lukten når jeg åpner lokket.
Er noe hvit som flyter oppå vannet noen små prikker som er hvit og akkurat som små tråder som går ned i vannet.
Har så lite lyt å må begynne å tøm hele og koke og styre.

Er det noen andre alternativer. Tror lukten blir mer å mer borte for hvert vannbytte men vet ikke.
Amalie, jeg har sendt deg e-post.

Rølf; hvis det er samme stanken som jeg opplevde da jeg kom hjem fra ferie i år, så er den uutholdelig. Filteret i 26L hadde havarert. Heldigvis hadde ungene berget opp all ancistrusyngelen, som bodde ser, så jeg mistet ingenting. Jentene mine hadde en stor jobb for, for det var sikkert 100 nyklekte minier oppi der. De lot resten være, og filterinnholdet og vannet gikk i forråtnelse.

Tror det enkleste er å starte opp helt på nytt, med filterbakterier fra et velfungerende akvarium. Det er den eneste snarveien slik som jeg ser det.

Godt det bare var 40-literen og ikke nykaret ditt, dett e skjedde i. Det kan du putte i dusjen / badekaret mens du skyller og skrubber. Det er straks mer komplisert når slikt skjer i store kar.
Jeg får ordne deg med gugge til begge karene


Nina har gitt deg kjemperåd.

Ikke gamble på dette nå.

Skrubb alt og få det reint.
jeg hadde også som Nina sa. tatt plantene grundig å satt de i ett eget kar om du hadde sammens med en kobbertråd i noen dager og sett om det var noe der.

Jeg hadde ikke turt å ta vare på plantene eller det som ikke kunne vaskes ordentlig.
(da ikke viste grunnen til at det ble slik.) men jeg er pingle på å ikke være på den sikre siden.


Fli det ordentlig reint og ta i mot tilbudet fra Nina om gugge når du har fått fylt opp med vann igjen.



Inaktiv bruker
Jepp godt tips, men vi bor til slik at det er en stor utfordring hvordan få tak i guggen når man ikke har bil og ikke tåler reise med buss. Vi har bare et stort problem hvordan vi kan da ordne dette.

Hvor skal guggen rett i filtret eller rett i akvarium vannet?
Inaktiv bruker
Hvor lenge kan filter gugge baterier leve uten akvarium?
Kan dette sendes?
Hvor lenge etter guggen i må jeg venter før fisk haes i?
Inaktiv bruker
Trenger fort svar!!!
hvor mye eddik skal jeg ha i? er det ikke skadelig med varm vann i akvarium, med tanke på at pakninger kanksje kan løsne da?
hvor lenge må eddig stå i før jeg skyller akvarium?
hvor lenge må vannslangen ligge på i avkarium for å skylle ut?

jeg kan sett filtret i en bøtte med vann så tar jeg vare på bakteriene som er i filtret nå. for da er filtret så å si klart til bruk. siden jeg startet dette 21 sept.

håper noen er snill å svarer fort, for jeg skal begynne med dette nå.

takk
Inaktiv bruker
Nå står akvarium på en lav liten grønn brus kasse. Den er litt for lav, plages med å bruke slam sugern å få ut vann. hva kan jeg gjøre for å få det høyere?
Noen som har en gul brus kasse hjemme og kan måle den i bredde begge veier og høyden?
Jeg har ikke plass til noe som er bredere en en grønn brus kassse for dette står i et lite hjørne.

evt hva annet bruke for å få bruskassen høyere som jeg har nå?

hva annet bruke ellers?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap