- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fiske-sammensetning? (side 2)
Fiske-sammensetning? (side 2)
Hva mener du egentlig med gullfiskfarga ,orange ?
Stimfisk som kan gå sammen med reker bør jo selvfølgelig ikke være for store.
Ildtetra er jo orange/rød og en nydelig stimfisk i mine øyne,men vet jo ikke om denne farge er hva du etterlyser.
Hvis du derimot ikke tenker stimfisk ,så kan jo Japan blue Endlers være et altenativ,nydelig flott blåturkis farge
Stimfisk som kan gå sammen med reker bør jo selvfølgelig ikke være for store.
Ildtetra er jo orange/rød og en nydelig stimfisk i mine øyne,men vet jo ikke om denne farge er hva du etterlyser.
Hvis du derimot ikke tenker stimfisk ,så kan jo Japan blue Endlers være et altenativ,nydelig flott blåturkis farge
Postet 21.09.12 kl 22:56
Postet 21.09.12 kl 22:58
Postet 21.09.12 kl 23:18
Postet 23.09.12 kl 23:29
Postet 25.09.12 kl 21:20
Tja, som nevnt, skal du ha reker kan du ha corydoras. De skal kunne gå i den vannverdien der, men ville nok senket ph litt da isåfall. (røtter, catappa-blader osv, som coryer setter pris på)
om du vil ha ph på rundt 6.5 med coryer og reker, så er det ikke stort annet enn små fisk du kan ha uten at det blir reke-aften.
for eks ildtetra, boraras brigittae (moskito rasbora), boraras merah,, dvergøksefisk (??) kanskje?, rubintetra er veeeldig små!!
Det gøyale med små fisk er at karet ser litt større ut da på en måte, også har man plass til maaange! ;D
om du vil ha ph på rundt 6.5 med coryer og reker, så er det ikke stort annet enn små fisk du kan ha uten at det blir reke-aften.
for eks ildtetra, boraras brigittae (moskito rasbora), boraras merah,, dvergøksefisk (??) kanskje?, rubintetra er veeeldig små!!
Det gøyale med små fisk er at karet ser litt større ut da på en måte, også har man plass til maaange! ;D
Postet 25.09.12 kl 22:08
Postet 25.09.12 kl 22:29
Snakk med Terjes Tropefisk, eller Mikrofisk du, så får du tak i det du vil ha, og til en fin pris
Postet 25.09.12 kl 22:51
Postet 25.09.12 kl 23:45
Postet 26.09.12 kl 14:41
Jeg vil legge til at pH verdi ikke er alt. Hvor hardt eller bløtt vannet er - er minst like viktig !
Har man i springen veldig bløtt vann, (lav GH verdi) så vil ikke fisker som ønsker hardt vann trives, f.eks platy og mollyer. Derfor fungerer disse ofte ikke bra med tetraer, som vil ha lav Gh verdi.
Mistet selv mange levendefødende, fordi vannet mitt var for bløtt - men det visste jeg ikke før jeg testet-
Har man i springen veldig bløtt vann, (lav GH verdi) så vil ikke fisker som ønsker hardt vann trives, f.eks platy og mollyer. Derfor fungerer disse ofte ikke bra med tetraer, som vil ha lav Gh verdi.
Mistet selv mange levendefødende, fordi vannet mitt var for bløtt - men det visste jeg ikke før jeg testet-
Postet 26.09.12 kl 22:03
Postet 26.09.12 kl 22:11
Postet 26.09.12 kl 22:13
Postet 26.09.12 kl 23:14
Gh kan man øke ved hjelp av mineralsteiner og ,så slipper en å skulle tilsette pulver mm. ved hvert vannbytte. Bruker dette selv i kar med snegler ,reker og Endlers,fungerer helt utmerket . Kalhsteiner kan og brukes hvis ph er for lav .Er ingen tilhenger av all verdens tilsetnigsstoffer da jeg føler det blir for mye kav og stress,så prøver å finne andre alternativer til dette
Postet 26.09.12 kl 23:30
Sølvi GullaksenGh kan man øke ved hjelp av mineralsteiner og ,så slipper en å skulle tilsette pulver mm. ved hvert vannbytte. Bruker dette selv i kar med snegler ,reker og Endlers,fungerer helt utmerket . Kalhsteiner kan og brukes hvis ph er for lav .Er ingen tilhenger av all verdens tilsetnigsstoffer da jeg føler det blir for mye kav og stress,så prøver å finne andre alternativer til dette;)
Sølvi, hvilke mineralsteiner kan brukes? Er på jakt etter noe som jeg kan ha oppi sammen med reker, snegler, guppy, platy samt ancistrus. Har for øyeblikket bra GH (11), men PH er litt lav (mellom 6,5 -7). Kan tenkte meg å bruke stein istedet for tilsetningsstoffer.
Du sier kalkstein kan brukes for PH. Ligger den i akvariet hele tiden? Mitt akvarie er kun på 54l så ønsker heller ikke noe som påvirker for mye.
Mener ikke å kapre denne tråden, ønsker kun svar på det Sølvi nevnte om steiner.
Postet 27.09.12 kl 10:06
Mineralsteiner beregnet til reker mm. ,selv har jeg kjøpt privat og fornøyd med de.
I små kar bruker jeg små biter med kalkstein slik at det ikke blir for høy kh hvilket er det som høyner phèn. De ligger i karet hele tiden og skiftes ut fra tid til annen.
Synes ellers ikke ph`en din er så lav at det gjør noe hvis ikke du har snegler som skal ha veldig høy ph.
I små kar bruker jeg små biter med kalkstein slik at det ikke blir for høy kh hvilket er det som høyner phèn. De ligger i karet hele tiden og skiftes ut fra tid til annen.
Synes ellers ikke ph`en din er så lav at det gjør noe hvis ikke du har snegler som skal ha veldig høy ph.
Postet 27.09.12 kl 10:24
Takk Sølvi. Er akkurat det som er problemet mitt. Jeg har noen eplesnegler samt sandsnegler. Og da hadde det nok vært greit å ha litt høyere PH. Helst 7.0-7.5 regner jeg med. Er nok bedre det enn 6.5-7.0.
Jeg tar regelmessige vannbytter, men tror det er roten jeg har som reduserer PH iforhold til den opprinnelige PH som er i vannet.
Jeg tar regelmessige vannbytter, men tror det er roten jeg har som reduserer PH iforhold til den opprinnelige PH som er i vannet.
Postet 27.09.12 kl 10:35
Postet 27.09.12 kl 18:06
Postet 01.10.12 kl 22:26