Hvor kjøpe amtra eikebarkekstrakt nå? (side 2)
[QUOTE=Janne
Bruker man mye koster 1000 ml. 125 kroner.
Jeg har tidligere brukt torv i strømpe, og det synes jeg ble pes og mye gris. Store mellomlagringstønner orker jeg heller ikke styre med. Så for noen vil kjemiske tilsetninger være perfekt
Naturen er et jæ... søl men sånn er det, vi har alle våres egen tilnærming til hobbyen
Svein
Bruker man mye koster 1000 ml. 125 kroner.
Jeg har tidligere brukt torv i strømpe, og det synes jeg ble pes og mye gris. Store mellomlagringstønner orker jeg heller ikke styre med. Så for noen vil kjemiske tilsetninger være perfekt
Naturen er et jæ... søl men sånn er det, vi har alle våres egen tilnærming til hobbyen
Svein
Postet 12.10.12 kl 20:26
Postet 12.10.12 kl 20:29
Endret: 12.10.12 kl 20:30
Postet 12.10.12 kl 20:41
Update...
Jeg har nå sendt 3 mailer til Amtra, uten at de har tatt seg bryet med å svare. Enten så er de ikke interessert i å tjene penger, eller så er de rett og slett bare arrogante. Men den som gir seg er en dritt (sitat Egon Olsen), så jeg blåser støvet av jernbanetysken min og tar en telefon dit til uka. Stay tuned...
Postet 12.10.12 kl 20:51
Torbjørn JørgensenJa nei, sunn fornuft er no herk :--D (måtte bare! :P)
Jada, jeg ser at jeg skrev på en litt rar måte i det innlegget der, kunne jo forklart bedre hvorfor. Det er jo ikke et naturprodukt som eikebarkekstrakt, for eksempel. Men, hvis du ikke visste det; det er tross alt mange som bruker eddik uten problemer - det var jo derfor jeg skrev det på den måten jeg gjorde (mulig det var litt mer "gjennomtenkt" enn du trodde).
Jeg skrev at mange tror den ikke er bra, bruker det altså ikke da de er skeptiske, og det stemmer jo. Men er det bevist av noen at den faktisk er farlig/ikke bra? Det er spørsmålet. Mulig noen har dårlig erfaring med eddik, jeg har ikke hørt om noen krisetilfeller ved bruk av det.
...jeg regner med at jeg hadde formulert meg på en litt annen måte hvis det var saltsyre eller svovelsyre det var snakk om. Eller, det hadde jeg sikkert ikke, i mangel på sunn fornuft.
Postet 12.10.12 kl 21:58
Endret: 12.10.12 kl 22:00
Postet 12.10.12 kl 23:00
Du klarer ikke å senke ph'en like effektivt med torv som ved Amtra/Steins i flytende form.
Bruker som nevnt tidligere begge merker, men også torv i tillegg. Virker som ekstrakten setter seg i torvstrømpen jeg har bak blåsvampen (og røtter for den saks skyld) - i L107 reolen vår på 3x160l med autovanning 24/7 klarer denne miksen å holde ph 5.8 i flere uker før ny ekstrakt må tilsettes. I denne reolen tilfører vi 144l nytt vann i døgnet og springvannet på farmen holder en ph på 7.4. Så jeg har troen på miks av torvstrømpe og ekstrakt...
Bruker som nevnt tidligere begge merker, men også torv i tillegg. Virker som ekstrakten setter seg i torvstrømpen jeg har bak blåsvampen (og røtter for den saks skyld) - i L107 reolen vår på 3x160l med autovanning 24/7 klarer denne miksen å holde ph 5.8 i flere uker før ny ekstrakt må tilsettes. I denne reolen tilfører vi 144l nytt vann i døgnet og springvannet på farmen holder en ph på 7.4. Så jeg har troen på miks av torvstrømpe og ekstrakt...
Postet 14.10.12 kl 03:53
Jeg tror torven gjør vannet ditt "bløtere" Lars (senker GH) og dermed trengs langt mindre doser eikebark eller andre syrer for å senke Ph i karet. Dette har noe med noen ioner som binder seg til ett eller annet i torven
Hvis du vil ha bedre forklaringer kan du lete litt etter det Darrel på apistoforum har skrevet. Tror han er botaniker, men overbeviser meg med sine grafer og formler
Han, som mange andre briter, samler regnvann fra takrenna og har ett putevar med torv oppi der. Regnvannet har Ph 5,6 og 0 i hardhet så her dropper ph fort. Han har vel også dafnier i dette vannet tror jeg.
Jeg tror at ledningsevnen er mer intressant enn ph i seg selv da den er så ustabil i surt vann.
Hilsen Ola.
Hvis du vil ha bedre forklaringer kan du lete litt etter det Darrel på apistoforum har skrevet. Tror han er botaniker, men overbeviser meg med sine grafer og formler
Han, som mange andre briter, samler regnvann fra takrenna og har ett putevar med torv oppi der. Regnvannet har Ph 5,6 og 0 i hardhet så her dropper ph fort. Han har vel også dafnier i dette vannet tror jeg.
Jeg tror at ledningsevnen er mer intressant enn ph i seg selv da den er så ustabil i surt vann.
Hilsen Ola.
Postet 14.10.12 kl 08:30
Om torven gjør vannet mykere eller ei vet jeg ikke, vet bare at vannet her i Bergen er temmelig bløtt allerede i springen - er jo stort sett regnvann i springen her. Men miksen vår fungerer iallfall til tross for at vi bytter ut nesten 1/3 av vannet hvert døgn i de fleste reolene og karene i anlegget vårt.
Postet 14.10.12 kl 11:09
Har putevar med torv stripset på et powerhead i 60-liters bøtte. Kranvannet holder pH 7,4 med GH 6 og KH 4, hvilket er hardt vann i Norge men fortsatt bløtt for mange land i Europa. Ett døgn i bøtta gir pH 4, GH og KH 0. Har ikke fått måleinstrumentene enda så alt er litt på gefühlen, men noe moro skjer helt av seg selv så en stakkar med levendefødervann i krana kan holde sortvannsarter...
Postet 14.10.12 kl 15:19
Endret: 14.10.12 kl 15:20
Mona O. var en engel og fant noen nettbutikker som selger Amtra eikebarkekstrakt! Dette er en stund siden nå, men jeg ventet med å poste noe her til jeg hadde bestilt selv. Mistenkte nemlig at det kom til å bli noe tull, og akkurat det ble det...
Disse tre stedene får man tak i Amtra eikebarkekstrakt, alle sender fra Tyskland:
Aquaristik Online - selger kun 150ml-flaske
MM Aquaristik - selger alle størrelser
Tyske Amazon - 3L kanne
Jeg bestilte først fra Amazon.de. Alt så ut til å være i orden i lang tid, men reagerte på lang leveringstid. Jeg antok at det var fortollingen som tok tid, men fikk plutselig en mail en dag om at pengene ble refundert. Til tross for at de sender til Norge, ble dette plutselig problematisk pga. Posten og noe annet surr. Mona O. bestilte noen dager før meg, og sist gang jeg spurte hadde hun ikke fått noen mail. Det var dog et annet forummedlem som skrev i Mona sin tråd at han hadde fått samme beskjed som meg.
Nå nettopp bestilte jeg fra MM Aquaristik. Spent på om jeg får kanna før jul. Er litt krise her og skulle gjerne hatt eikebarkekstrakten i går, og tenkte derfor at det var greit å bestille. Etter at jeg hadde bekreftet, så kom jeg på at vi er inne i desember og at posten går tregt, og at jeg skal til Tyskland selv i januar... Jaja, det får gå
Disse tre stedene får man tak i Amtra eikebarkekstrakt, alle sender fra Tyskland:
Aquaristik Online - selger kun 150ml-flaske
MM Aquaristik - selger alle størrelser
Tyske Amazon - 3L kanne
Jeg bestilte først fra Amazon.de. Alt så ut til å være i orden i lang tid, men reagerte på lang leveringstid. Jeg antok at det var fortollingen som tok tid, men fikk plutselig en mail en dag om at pengene ble refundert. Til tross for at de sender til Norge, ble dette plutselig problematisk pga. Posten og noe annet surr. Mona O. bestilte noen dager før meg, og sist gang jeg spurte hadde hun ikke fått noen mail. Det var dog et annet forummedlem som skrev i Mona sin tråd at han hadde fått samme beskjed som meg.
Nå nettopp bestilte jeg fra MM Aquaristik. Spent på om jeg får kanna før jul. Er litt krise her og skulle gjerne hatt eikebarkekstrakten i går, og tenkte derfor at det var greit å bestille. Etter at jeg hadde bekreftet, så kom jeg på at vi er inne i desember og at posten går tregt, og at jeg skal til Tyskland selv i januar... Jaja, det får gå
Postet 06.12.12 kl 13:01
I morgen er det en hel måned siden jeg fikk email fra tyske Mexxtronics på tyske Amazon Marketplace, om at ordren min var sendt.
Dette er tydeligvis bare bullshit.
I går fikk jeg regningen fra kredittkortselskapet, og jeg ser at 3 liters kannen faktisk er belastet kortet. Da ble jeg sur...!
Så i dag sendte jeg det tyske firmaet en ganske krass email og klagde. Dette kommer jeg til å ta opp videre med tyske Amazon, hvis ikke Mexxtronics er villige til å rette opp i det. Jeg tror nemlig ikke de har sendt noe i det hele tatt. Et eller annet sted på veien tror jeg det skjedde en glipp, så istedenfor å sende meg mail om at de IKKE fikk sendt til Norge, så sendte de den vanlige mailen om at alt var vel og post på vei.
Jeg tror ikke lenger de har sendt noe som helst, for det er gått altfor lang tid. Jeg har bestilt varer fra Tyskland nok ganger nå til å vite at det tar ikke en måned fra avsender poster noe til det er fremme her.
Kan knapt vente til de svarer...! Jeg kommer ikke til å gi meg, så lenge de faktisk har vært inne og forsynt seg med penger på kortet mitt!
Stine Sofie, hold oss oppdaterte på hvordan det går med nye bestillingen din ?
Dette er tydeligvis bare bullshit.
I går fikk jeg regningen fra kredittkortselskapet, og jeg ser at 3 liters kannen faktisk er belastet kortet. Da ble jeg sur...!
Så i dag sendte jeg det tyske firmaet en ganske krass email og klagde. Dette kommer jeg til å ta opp videre med tyske Amazon, hvis ikke Mexxtronics er villige til å rette opp i det. Jeg tror nemlig ikke de har sendt noe i det hele tatt. Et eller annet sted på veien tror jeg det skjedde en glipp, så istedenfor å sende meg mail om at de IKKE fikk sendt til Norge, så sendte de den vanlige mailen om at alt var vel og post på vei.
Jeg tror ikke lenger de har sendt noe som helst, for det er gått altfor lang tid. Jeg har bestilt varer fra Tyskland nok ganger nå til å vite at det tar ikke en måned fra avsender poster noe til det er fremme her.
Kan knapt vente til de svarer...! Jeg kommer ikke til å gi meg, så lenge de faktisk har vært inne og forsynt seg med penger på kortet mitt!
Stine Sofie, hold oss oppdaterte på hvordan det går med nye bestillingen din ?
Postet 06.12.12 kl 13:25
Endret: 06.12.12 kl 13:33
Fikk du ikke sporingsnummer sammen med bekreftelsen på at det var sendt avgårde? En 3l dunk går jo automatisk som pakke og da bør de jo kunne tilby deg et sporingsnummer, hvis de ikke har papirene i orden så kan det godt være av tollvesenet har tatt det til side og de er nok i julemodus nå så da tar ting tid hos dem...
Alternativt er jo DRAK sin pH/KG minus, har god erfaring med DRAK produktene fra tidligere.
Alternativt er jo DRAK sin pH/KG minus, har god erfaring med DRAK produktene fra tidligere.
Postet 06.12.12 kl 13:58
Jeg må sjekke kontoutskriftene mine etterpå. Fikk mail nesten samtidig fra Amazon og MEXXtronics, Amazon sa at pengene var returnert og MEXXtronics sa at pakken ikke kunne leveres. Jeg gir et pip og sier om jeg faktisk har fått pengene eller ikke, det burde vel være i boks siden mailen kom fra Amazon.
Postet 06.12.12 kl 13:59
Lars JamneFikk du ikke sporingsnummer sammen med bekreftelsen på at det var sendt avgårde?
Nei. Det var bare bestillingsnummer i de to mailene jeg fikk. Har dobbeltsjekket nå, men ingen sporingsnr.
Som nevnt var pakken sendt 7.novemer, og skulle derfor vært her FØR posten gikk inn i julemodus.
RED;
Nå har jeg sendt email til kredittkortselskapet også, i tillegg til Amazon-selgeren.
Postet 06.12.12 kl 14:02
Endret: 06.12.12 kl 14:18
Hm. Har fått svar på email fra firmaet. De forteller at de har kreditert meg på Amazon-kontoen min...noe de må ha gjort NÅ, i dag, først når jeg klagde! Sleipt. De ba tynt om at jeg ikke skulle gi dem dårlig feed back på Amazon pga dette, men det synes jeg faktisk de fortjener å få! De har tatt penger uten å gi dem tilbake, for en vare jeg aldri har fått. Først nå jeg tar kontakt, rydder de opp! Jeg har sittet her og ventet i en måned på noe som aldri kom og i tillegg har jeg fått regning på det!
På dårlig engelsk forklarte de noe om at varen kom i retur til dem. Da skulle de faktisk ha refundert meg straks! Men jeg tror ikke noe på det med retur. Hvorfor skulle den det, så lenge de har korrekt adresse? De har vel betalt for lite porto da, det er eneste grunn jeg kan komme på for at Deutsche Post skulle returnere noe til avsender. De har vel bare betalt porto for innenlandssending. Det er jo noe helt annet, og har ingenting med at de liksom ikke får til å sende til Norge. De må bare ta seg nok betalt for portoutgiftene, så går det helt fint...!
Jeg sendte ny email til dem og spurt når denne krediteringen fant sted, for jeg har lett med lys og lykte på Amazon kontoen etter noe slikt. Så, mens jeg satt der og leste og leita på Amazonkontoen, så dukket det plutselig opp en kreditering der i dag, 6 desember....Når vil jeg se den på kortet? Neste måneds regning?
Mexxtronics er ikke til å stole på, så det er like greit at vi nå kan avskrive dem som potensiell leverandør av eikebarkekstrakt! :p
På dårlig engelsk forklarte de noe om at varen kom i retur til dem. Da skulle de faktisk ha refundert meg straks! Men jeg tror ikke noe på det med retur. Hvorfor skulle den det, så lenge de har korrekt adresse? De har vel betalt for lite porto da, det er eneste grunn jeg kan komme på for at Deutsche Post skulle returnere noe til avsender. De har vel bare betalt porto for innenlandssending. Det er jo noe helt annet, og har ingenting med at de liksom ikke får til å sende til Norge. De må bare ta seg nok betalt for portoutgiftene, så går det helt fint...!
Jeg sendte ny email til dem og spurt når denne krediteringen fant sted, for jeg har lett med lys og lykte på Amazon kontoen etter noe slikt. Så, mens jeg satt der og leste og leita på Amazonkontoen, så dukket det plutselig opp en kreditering der i dag, 6 desember....Når vil jeg se den på kortet? Neste måneds regning?
Mexxtronics er ikke til å stole på, så det er like greit at vi nå kan avskrive dem som potensiell leverandør av eikebarkekstrakt! :p
Postet 06.12.12 kl 15:48
Endret: 06.12.12 kl 15:49
Da er det bare å fyre lys med en skikkelig skarp omtale av dem på tyske Amazon, eneste måten å få slike selskaper til å lære på...
På eBay er det så gale at når selskaper bikker under 99% fornøyd feedback så mister de utrolig mye kunder. Har enda tilgode å oppleve svindel på eBay, har jeg vært misfornøyd med en vare har jeg fått ny og bedre eller pengene tilbake uten spørsmål.
På eBay er det så gale at når selskaper bikker under 99% fornøyd feedback så mister de utrolig mye kunder. Har enda tilgode å oppleve svindel på eBay, har jeg vært misfornøyd med en vare har jeg fått ny og bedre eller pengene tilbake uten spørsmål.
Postet 06.12.12 kl 16:06
Postet 06.12.12 kl 17:17
Jeg fikk mine penger tilbake inn på konto 3. desember. De ga meg den samme forespørselen om å ikke gi dem dårlig omtale. Heldig for dem, så er jeg så dårlig i tysk at jeg ikke tar meg bryet med å finne fram til noe sted for å skrive omtale. Men, man vet aldri om jeg kanskje ender med å gjøre det.
Så nå får vi se om jeg har mer flaks fra MM Aquaristik!
Sprettfisk: Steins er sikkert bra det, men jeg (vi, Mona?) er noen særinger. Alle rutinene er inne med Amtra, og jeg vil fortsette med plankekjøringen jeg allerede har der :P Har jo allerede brukt dette produktet i rundt tre år, tenker jeg. Og hvis jeg kan fortsette, så gjør jeg helst det.
Så nå får vi se om jeg har mer flaks fra MM Aquaristik!
Sprettfisk: Steins er sikkert bra det, men jeg (vi, Mona?) er noen særinger. Alle rutinene er inne med Amtra, og jeg vil fortsette med plankekjøringen jeg allerede har der :P Har jo allerede brukt dette produktet i rundt tre år, tenker jeg. Og hvis jeg kan fortsette, så gjør jeg helst det.
Postet 06.12.12 kl 17:25
Er i hvertfall en selger på tysk ebay som sender til hele verden. Kun tilgjengelig i litersflasker. Ingen frakt oppgitt til Norge, men ser ut til å sende med DHL. Mulig det kan være verd et forsøk.
Postet 06.12.12 kl 17:59