Mark i og på fisk (side 2)
Nå trenger jeg gode råd her. Det ser ikke ut til at det har hjulpet noe særlig.
Men det ser heller ikke ut som det har blitt mere heller. Men den ormen som er på fisken blir jeg nok ikke kvitt. Skal jeg bare ta og slakte ned bestanden i de to karene?
Har egentlig ikke lyst til det heller. Har plukket ut de som var værst å se på.
De fiskene som har mark spiser som de andre og ser egentlig helt greie ut.
All keisertetra ser helt frisk ut, det er bare discusen som en ser det på finner og på øye. Det er kun en som har det på øye.
Mvh
Trygve Øien
Men det ser heller ikke ut som det har blitt mere heller. Men den ormen som er på fisken blir jeg nok ikke kvitt. Skal jeg bare ta og slakte ned bestanden i de to karene?
Har egentlig ikke lyst til det heller. Har plukket ut de som var værst å se på.
De fiskene som har mark spiser som de andre og ser egentlig helt greie ut.
All keisertetra ser helt frisk ut, det er bare discusen som en ser det på finner og på øye. Det er kun en som har det på øye.
Mvh
Trygve Øien
Postet 22.10.12 kl 23:34
trist å lese det du skriver, hadde noe lignende skjedd meg hadde jeg blitt svært fortvilet
Det ser jo ut til at fiskene har: "Anchor worms"?
En av behandlingsformene, er som nevnt tidligere: Kaliumpermanganganat.
Har du prøvd dette? Hvis ikke: Gjør det!
Ønsker deg lykke til. Gjerne gi en update om hvordan det går.
Det ser jo ut til at fiskene har: "Anchor worms"?
En av behandlingsformene, er som nevnt tidligere: Kaliumpermanganganat.
Har du prøvd dette? Hvis ikke: Gjør det!
Ønsker deg lykke til. Gjerne gi en update om hvordan det går.
Postet 23.10.12 kl 00:54
Endret: 23.10.12 kl 00:57
Postet 23.10.12 kl 01:44
Postet 23.10.12 kl 05:38
Postet 23.10.12 kl 05:40
Leste litt på roundworm og den som er bildet av her som heter Capillaria nematode. Den kan jo se ganske lik ut, men det gjør jo også en del andre også.
Ta ett søk på roundworm og se på noen av bildene. Noen av ormene ser ut som de går rundt og rundt, mens andre ser ut som ett par bilder av dine.
Ta ett søk på roundworm og se på noen av bildene. Noen av ormene ser ut som de går rundt og rundt, mens andre ser ut som ett par bilder av dine.
Postet 23.10.12 kl 12:19
Nå er det bedring
Etter å ha hatt noen dager hvor jeg rett og slett har vurdert hele akvarie hobbyen. Har jeg faktisk fått et lite lyspunkt. Om det har vært Dewormer som har gjordt nytten eller en blanding vet jeg ikke. Etter kuren med Dewormer så så det ut til at det hadde stagnert eller blitt mindre av ormene/marken. Rørte ikke akvariet uten annet en å gi dem mat i en uke. Tenkte at jeg kunne prøve med litt salt i vannet for et par dager siden. Har gradvis økt salt mengden og nå er det bare en av diskusene jeg kan se har mark og der er det også blitt stor nedgang. De andre ser faktisk helt friske ut. Og dette skjedde nesten over natta.
Har brukt rett og slett grovt sjøsalt. Sikkert mange som sier at det må man ikke bruke. Alternativet mitt som jeg har fått som råd har vært og slakte ned hele bestanden kvitte meg med planter og starte på nytt. Skal bli moro og se om det holder seg sånn framover.
Eneste som jeg kan se som kanskje ikke er helt fornøyd er corydoras, ancistrusene fiser rundt som før.
Har brukt rett og slett grovt sjøsalt. Sikkert mange som sier at det må man ikke bruke. Alternativet mitt som jeg har fått som råd har vært og slakte ned hele bestanden kvitte meg med planter og starte på nytt. Skal bli moro og se om det holder seg sånn framover.
Eneste som jeg kan se som kanskje ikke er helt fornøyd er corydoras, ancistrusene fiser rundt som før.
Postet 06.11.12 kl 23:38
Kur mot ankerorm
Hei, ser det er en stund siden siste innlegg, men viss du ennå har problemer vil jeg bare si at jeg fant nettopp ankerorm selv i mitt kar. Jeg snakket med en i dyrebutikk og hun solgte meg en stor krukke med mat som jør fisken giftig for ankerormen. Maten heter Credo Lernea og er veldig dyr (509 kr.), men skal være eneste garanterte kur, som i tillegg skal være 100% sikker. Står en bruksanvisning på krukka, men jeg fikk besjed om å fore utelukkende med dette i 7-10 dager (kommer nok til å for litt lenger en det).
Ankerormen kan henge på etter den er død, men skal falle av etter 2-3 uker.
Jeg har netopp begynt å fore, men kan skrive inn om noen uker om det faktisk funket.
Ankerormen kan henge på etter den er død, men skal falle av etter 2-3 uker.
Jeg har netopp begynt å fore, men kan skrive inn om noen uker om det faktisk funket.
Postet 08.05.13 kl 00:22
Postet 08.05.13 kl 15:49