Hjelp (side 2)

Med en bedre overskrift f,eks : Spørsmål om ansistrusyngel .... Bør jeg ta ut ansistrus ungene ... osv , så får man raskere svar.

Og det er jo slik at selv om det stort sett er folk på forumet, så er det ikke sikkert at det er noen der når du spør som skal svare på det su spør om. Nytter ikke å mase sånn ..

Hos meg lar jeg dem være i fred. De små kommer frem, og mesteparten forsvinner desverre. Men de voksne ligger støtt og stadig i hulene med kull. Jeg driver ikke bevisst oppdrett, hadde jeg gjort det så hadde jeg nok hatt egne akvarier som barn og foreldre kunne flyttes over i.

Problemet her er at de små ikke våger komme frem for å spise, men holder seg i bakgrunnen.

Lykke til med de små
Jeg liker heller ikke "skriking" med store bokstaver og en masse spørsmålstegn. Det er vel slik at ingen kan kreve å få svar her på forumet, det sitter ikke et ekspertpanel klar til å besvare alle spørsmål som måtte komme. Svar får man hos andre velvillige akvarister som er medlemmer her, og jeg syns en litt mer ydmyk holdning og tone enn den du brukte, er på sin plass. Jeg syns ikke du fikk frekk korreks, men en påminnelse om hvordan ting fungerer her på forumet. M.a.o. ingenting å bli furten og melde seg ut for. Å kverulere er bare dumt, og fører ingensteds hen.

En annen ting: det er lurt å søke opp det man lurer på; og søker du på ancistrusyngel vil jeg tippe du finner mange treff fra tidligere i forumet. Noen syns kanskje det blir irriterende og kjedelig å svare når det er de samme spørsmålene som går igjen, gang på gang, og det ikke har vært gjort forsøk på å lete opp kunnskapen selv. Det ligger gamle innlegg, spm og svar, fra mange år tilbake i de forskjellige forumene. Se f.eks. i forum for oppdrett, der står masse verdifull informasjon om yngel hos de fleste fisk.

Overskriften er viktig, den bør fortelle hva saken gjelder, så kan man svare eller hoppe over spørsmålet alt etter hva man har kunnskap om.
Hovedpoenget mitt er dermed høflighet og tålmodighet.
Lykke til med ancistrusbabyene!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap