Nystarta akvarium med nitrit. (side 2)

Time will show om den blir avlivet eller ikke.
Vokser halen ut får den leve, vokser den ikke ut eller det går sopp i den blir det avliving.

Når det kommer til gullfisken så har jeg et praktisk spørsmål.
Denne har gått i samme størrelse akvarium i dyrebutikken som det den har havnet i nå, hvorfor vil det da på kort sikt stresse den mere å komme i samme størrelse kar som den har gått i siden våren?
Denne fisken kjenner ikke noe større akvarium.
Skjønner det kan bli problemer senere etterhvert som den vokser men dette kan løses med større akvarium.

Den morroklumpen har vi hvertfall ikke noe lyst å kvitte oss med.
Fisk i dyrebutikkene..
For det første: Ikke stol på at du kan kjøpe fisker som "er imidlertidig" i butikkenes akvarier, og regne med at de ikke trenger mer plass enn de har i butikken. Om du f.eks ser en sølvhai eller en pleco i dyrebutikken og tenker at den kan jeg kjøpe, da har du sannsynligvis for lite akvarium.

Butikkene bruker ofte argumentet om at fiskene blir solgt videre, og at de er i butikkene i kort tid. Og da går det bra. I følge de som jobber på butikkene. På en måte kan jeg skjønne deres argumentasjon, og det går jo an å holde fisk i live i butikker også. Og ja, det finnes folk som har slørhale i gullfiskbolle og som mener at det også går greit. Argumentet om at fiskene kan få et større akvarium etterhvert som de vokser seg større, har jeg også hørt før. Og det kan jo ha litt for seg.

Men: Nå har du erfart at du ikke har lyst til å kvitte deg med gullfisken. Her på forumet er det anbefalinger for hvilken størrelse disse fiskene bør ha for å oppnå den trivselen som ytrer seg i normal vekst. Man kan selvfølgelig ha forskjellige meninger om dette, og du vil finne forskjellige anbefalinger når du oppsøker forskjellige sider.

Selv har jeg erfaring med å ha Malawiciklider i et akvarium som var for lite. 125 ER for lite for Malawiciklider. Den selgeren jeg kjøpte akvariet av sa at det kunne gå bra. Men jeg kunne med egne øyne se at fiskene trengte bedre plass. Nå går disse fiskene i et større akvarium, og jeg kan se ut fra fiskenes atferd at de har det adskillig bedre. At fisken ikke vet om noe annet er etter mitt skjønn ikke et godt nok argument, for meg. Vokser ungene mine så får de større sko..... Dette er fisker, men likevel. Jeg tror ikke de frivillig velger å la være å vokse, og at dette ikke er noe som plager fiskene mens de vokser. Men dette er min mening.

Som fersk akvarist for 30 år siden visste jeg lite om hvilke fisker som gikk sammen og ikke. Nå vet jeg derimot bedre. Og jeg har mye bedre samvittighet når jeg vet at jeg har akvarier som passer for fiskene, enn jeg hadde da jeg kunne se at de burde hatt bedre plass. Dersom fiskene er tilpasset et liv med større bevegelsesfrihet, da har de instinkter i seg for å tilpasse seg mer fart, større dyp, nye matvaner osv. Dersom fiskene er tilpasset til å ha det fint i 110 liter så er det noe annet. Og programmet for hva de er tilpasset til, det ligger i genene deres.

Hva du velger å gjøre er opp til deg, men før du kjøper flere fisk, anbefaler jeg deg å sette deg litt mer inn i hvilke forhold fiskene bør ha for best mulig trivsel. Jeg tror at det vil spare deg for uønskede erfaringer på sikt. Husk at det er mange fisker som egner seg godt i 110 liter, men at det også er mange som ikke egner seg i slike akvarier.

Jeg ville begynt å spare til større akvarie, gjerne kjøpt brukt. Da får du definitivt mer igjen for pengene.
Gode nyheter.
Nå er nitrit verdiene i tanken bra og den lille slørhalen uten hale har begynt å få en ny en.
Den har tydelig blitt større og man kan se skillet enda mellom der den blei bitt av og det som har vokst ut nytt.
Ikke har den fått sopp eller andre plager heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Jon Bruce
Reklame for plussmedlemskap