- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Ammoniak målinger (salmiakk innkjøring) (side 2)
Ammoniak målinger (salmiakk innkjøring) (side 2)
Postet 13.10.12 kl 19:39
Endret: 13.10.12 kl 19:52
Postet 13.10.12 kl 19:44
Postet 13.10.12 kl 20:06
Når både ammoniakk og nitritt er null dagen etter siste dose salmi, er innkjøringen fullført.
Nå ser du at første bakteriegjeng (nitrosomonas) er mange nok til å bryte ned en stor mengde ammoniakk, mens de som skal ta seg av nitritt fortsatt henger etter. Det morsomme her er vanligvis at plutselig en dag er all nitritt borte. Bakteriene som bryter ned nitritt (nitrospirae) dobler seg i antall i løpet av 10 - 13 timer, avhengig av hvor gunstige forholdene er. Det betyr at de f.eks. går fra 2 milliarder til 4 til 8 til 16 til 32 til 64 til 128 milliarder på under tre døgn. Derfor er de brått mange nok til at nitritt blir fullstendig borte på kort tid. (Nitrosomonas dobler seg på 7 - 9 timer.)
Nitrat er det endelige sluttproduktet i denne nitrifikasjonsprosessen og vil fortsette å stige så lenge det tilføres næring for bakteriene. Dette blir du kvitt ved å bytte vann ettersom det ikke er noen bakterier som tar seg av nitrat. Med et vannbytte på 50%, reduserer du også nitratkonsentrasjonen med 50%. For å komme ned på rundt 25 må du altså skifte 75% av vannet. Det kan du gjøre mens du fortsetter å gi en daglig dose salmi for å holde bakteriemengden oppe inntil du har skiftet nok vann til å komme ned på ønsket nitratnivå, ca 20 - 25. På den måten unngår du å gi bakteriene kuldesjokk ved å helle inn så mye kaldt vann.
Nå ser du at første bakteriegjeng (nitrosomonas) er mange nok til å bryte ned en stor mengde ammoniakk, mens de som skal ta seg av nitritt fortsatt henger etter. Det morsomme her er vanligvis at plutselig en dag er all nitritt borte. Bakteriene som bryter ned nitritt (nitrospirae) dobler seg i antall i løpet av 10 - 13 timer, avhengig av hvor gunstige forholdene er. Det betyr at de f.eks. går fra 2 milliarder til 4 til 8 til 16 til 32 til 64 til 128 milliarder på under tre døgn. Derfor er de brått mange nok til at nitritt blir fullstendig borte på kort tid. (Nitrosomonas dobler seg på 7 - 9 timer.)
Nitrat er det endelige sluttproduktet i denne nitrifikasjonsprosessen og vil fortsette å stige så lenge det tilføres næring for bakteriene. Dette blir du kvitt ved å bytte vann ettersom det ikke er noen bakterier som tar seg av nitrat. Med et vannbytte på 50%, reduserer du også nitratkonsentrasjonen med 50%. For å komme ned på rundt 25 må du altså skifte 75% av vannet. Det kan du gjøre mens du fortsetter å gi en daglig dose salmi for å holde bakteriemengden oppe inntil du har skiftet nok vann til å komme ned på ønsket nitratnivå, ca 20 - 25. På den måten unngår du å gi bakteriene kuldesjokk ved å helle inn så mye kaldt vann.
Postet 13.10.12 kl 23:17
530Når både ammoniakk og nitritt er null dagen etter siste dose salmi, er innkjøringen fullført. Nå ser du at første bakteriegjeng (nitrosomonas) er mange nok til å bryte ned en stor mengde ammoniakk, mens de som skal ta seg av nitritt fortsatt henger etter. Det morsomme her er vanligvis at plutselig en dag er all nitritt borte. Bakteriene som bryter ned nitritt (nitrospirae) dobler seg i antall i løpet av 10 - 13 timer, avhengig av hvor gunstige forholdene er. Det betyr at de f.eks. går fra 2 milliarder til 4 til 8 til 16 til 32 til 64 til 128 milliarder på under tre døgn. Derfor er de brått mange nok til at nitritt blir fullstendig borte på kort tid. (Nitrosomonas dobler seg på 7 - 9 timer.) Nitrat er det endelige sluttproduktet i denne nitrifikasjonsprosessen og vil fortsette å stige så lenge det tilføres næring for bakteriene. Dette blir du kvitt ved å bytte vann ettersom det ikke er noen bakterier som tar seg av nitrat. Med et vannbytte på 50%, reduserer du også nitratkonsentrasjonen med 50%. For å komme ned på rundt 25 må du altså skifte 75% av vannet. Det kan du gjøre mens du fortsetter å gi en daglig dose salmi for å holde bakteriemengden oppe inntil du har skiftet nok vann til å komme ned på ønsket nitratnivå, ca 20 - 25. På den måten unngår du å gi bakteriene kuldesjokk ved å helle inn så mye kaldt vann.
Takker igjen for god informasjon. (Hva skulle man gjort uten eksperter på området? )
Forstår jeg deg rett at førstepri nå er å få bort nitritten, og når den er 0, så fortsetter jeg enda med salmi, men tar sånn ca 35% vannskifte daglig, til nitraten synker til 25 eller under?
Postet 14.10.12 kl 01:17
Postet 14.10.12 kl 12:20
Dag 16 . 15.10.12
Kl 06:00
Ammoniak 0.0 mg/l
Nitrat 100 mg/l
Nitritt Over 1mg/l
Ph 7,5-8
GH 7
Tilsatt 0.5ml salmi etter måling.
Kl 21:00
Samme som kl 06:00 Tilsatt 4ml salmi og en skje GH+
Føler prosessen har stangert litt nå... Ammoniaken forsvinner ganske så fort. 5ml forsvinner på ett blunk, men alle de andre verdiene står på stedet hvil...
Prøvde derfor med en måleskje GH+. For å få hardheten litt mere opp. (3 skjeer på 100liter vann øker GH med 3) Så skal ikke ha så stor betydning , men må jo prøve noe ..
Kl 06:00
Ammoniak 0.0 mg/l
Nitrat 100 mg/l
Nitritt Over 1mg/l
Ph 7,5-8
GH 7
Tilsatt 0.5ml salmi etter måling.
Kl 21:00
Samme som kl 06:00 Tilsatt 4ml salmi og en skje GH+
Føler prosessen har stangert litt nå... Ammoniaken forsvinner ganske så fort. 5ml forsvinner på ett blunk, men alle de andre verdiene står på stedet hvil...
Prøvde derfor med en måleskje GH+. For å få hardheten litt mere opp. (3 skjeer på 100liter vann øker GH med 3) Så skal ikke ha så stor betydning , men må jo prøve noe ..
Postet 15.10.12 kl 21:13
Tonny BrekstadDag 16 . 15.10.12 Kl 06:00 Ammoniak 0.0 mg/l Nitrat 100 mg/l Nitritt Over 1mg/l Ph 7,5-8 GH 7 Tilsatt 0.5ml salmi etter måling. Kl 21:00 Samme som kl 06:00 Tilsatt 4ml salmi og en skje GH+ Føler prosessen har stangert litt nå... Ammoniaken forsvinner ganske så fort. 5ml forsvinner på ett blunk, men alle de andre verdiene står på stedet hvil... Prøvde derfor med en måleskje GH+. For å få hardheten litt mere opp. (3 skjeer på 100liter vann øker GH med 3) Så skal ikke ha så stor betydning , men må jo prøve noe ..
Feil innlegg.
slettet
Postet 15.10.12 kl 21:20
Endret: 15.10.12 kl 21:21
Hehe. Må si den ammoniak testen min er enten eller. Tidligere fikk jeg konstant utslag på 5.0 ppm/mgl mens nå får jeg konstant på 0.0ppm.
No sjekker jeg ikke vannet liker etter tilsetning av salmi, men 2 ganger daglig (Før hver tilsetning) og da er verdien 0.0 hele tiden. Føler jeg skyter salmiakk i blinde her no .. Hehe.
Så jeg har ett spm til dere erfarene gutter/jenter som har gjort dette før.
Når man konstant har 0.0 mg/l ammoniak, hvordan ser man da hvor mye salmi man skal ha i karet?
No sjekker jeg ikke vannet liker etter tilsetning av salmi, men 2 ganger daglig (Før hver tilsetning) og da er verdien 0.0 hele tiden. Føler jeg skyter salmiakk i blinde her no .. Hehe.
Så jeg har ett spm til dere erfarene gutter/jenter som har gjort dette før.
Når man konstant har 0.0 mg/l ammoniak, hvordan ser man da hvor mye salmi man skal ha i karet?
Postet 16.10.12 kl 15:34
Postet 16.10.12 kl 17:05
Postet 16.10.12 kl 17:17
Postet 16.10.12 kl 17:47
Postet 16.10.12 kl 17:50
Jeg har ikke noe rett fram svar på spørsmålet ditt. Når ammoniakk er null og nitritt holder seg på over 1, betyr det bare at du har nok bakterier til å bryte ned tilsatt salmiakk fort. Trolig vil du med en daglig dose på 5 - 7 ml Salmi, ha en mye større koloni bakterier enn det fiskene dine er i stand til å holde i live. Det betyr ingen ting for fiskene eller for deg. Overflødige bakterier dør og brytes ned som annet avfall.
De bakteriene som bryter ned nitritt henger fortsatt noe etter, men om NO2 er rett over 1 med stor daglig dose salmi, er også disse bakteriene på god vei til å være tilstrekkelig for dosen.
Fortsett bare, det viktige er at du vil se at nitritt også blir null mellom dosene med Salmi.
De bakteriene som bryter ned nitritt henger fortsatt noe etter, men om NO2 er rett over 1 med stor daglig dose salmi, er også disse bakteriene på god vei til å være tilstrekkelig for dosen.
Fortsett bare, det viktige er at du vil se at nitritt også blir null mellom dosene med Salmi.
Postet 16.10.12 kl 23:09
530Jeg har ikke noe rett fram svar på spørsmålet ditt. Når ammoniakk er null og nitritt holder seg på over 1, betyr det bare at du har nok bakterier til å bryte ned tilsatt salmiakk fort. Trolig vil du med en daglig dose på 5 - 7 ml Salmi, ha en mye større koloni bakterier enn det fiskene dine er i stand til å holde i live. Det betyr ingen ting for fiskene eller for deg. Overflødige bakterier dør og brytes ned som annet avfall. De bakteriene som bryter ned nitritt henger fortsatt noe etter, men om NO2 er rett over 1 med stor daglig dose salmi, er også disse bakteriene på god vei til å være tilstrekkelig for dosen. Fortsett bare, det viktige er at du vil se at nitritt også blir null mellom dosene med Salmi.
Statusen opå vannprøver har vært de samme de siste dagene.
No2 er langt over 1. (På skalaen er mørk rosa 1.0mg/l, mens min ligner mere plommerød/lilla, og har gjort det siden dag 1 no2 oppsto)
Skiftet litt vann igjen i går, i håp om å få vekk litt nitritt. Ca 30 % vannbytte.
Men om det hjelper, gjenstår å se. Hadde de samme målingene også i mårres før jobb.
(Samme målingene vil si de som er listet i posten lengere oppe) bortsett fra at Nitrat har minsket litt. Tidligere har den vært på 100mg/l , mens i mårres havnet den på 0.75mg/l...
Postet 18.10.12 kl 09:19
Postet 18.10.12 kl 16:04
Postet 18.10.12 kl 17:58
Postet 18.10.12 kl 18:39
Postet 18.10.12 kl 20:46
Det er i orden, når jeg først har laget artikkelen om dette, får jeg jo svare på spørsmål også
Tålmodighet er forøvrig nest viktigste ingrediens, etter Salmi, ved denne metoden.
Du kan gjerne spare testreagenser ved å droppe å teste GH og nitrat daglig. GH holder seg nok stabil om vannverket leverer stabilt vann. Nitrat vil øke hele tiden og fjernes kun med vannbytter når du er nesten i mål eller helt i mål, litt avhengig av algevekst.
Tålmodighet er forøvrig nest viktigste ingrediens, etter Salmi, ved denne metoden.
Du kan gjerne spare testreagenser ved å droppe å teste GH og nitrat daglig. GH holder seg nok stabil om vannverket leverer stabilt vann. Nitrat vil øke hele tiden og fjernes kun med vannbytter når du er nesten i mål eller helt i mål, litt avhengig av algevekst.
Postet 18.10.12 kl 20:53