Ammoniak målinger (salmiakk innkjøring) (side 2)

Dag 14. 13.10.12

Før vannskifte kl 12:20 :

Ammoniak 0.0mg/l
Nitrat 100mg/l
Nitritt Over 1.0
Ph 8

35% vann skiftet ut. Kl 13:20

Tilsatt 5ml salmi etter vannskifte. Kl 13:20

Målinger kl : 19:30

Ammoniak 0 mg/l
Nitrat 100 mg/l
Nitritt over 1 mg/l
PH 8

Tilsatt 5 ml salmi kl 19:30
Morsomt ???

Helt knall dette
Veldig lærerikt iallefall
Men forstår jeg det riktig at jeg er ferdig med innkjøringa når nitritten er 0mg/l?
Gjelder det uansett hva nitraten er? Eller er det en kobling mellom de to?
Når både ammoniakk og nitritt er null dagen etter siste dose salmi, er innkjøringen fullført.

Nå ser du at første bakteriegjeng (nitrosomonas) er mange nok til å bryte ned en stor mengde ammoniakk, mens de som skal ta seg av nitritt fortsatt henger etter. Det morsomme her er vanligvis at plutselig en dag er all nitritt borte. Bakteriene som bryter ned nitritt (nitrospirae) dobler seg i antall i løpet av 10 - 13 timer, avhengig av hvor gunstige forholdene er. Det betyr at de f.eks. går fra 2 milliarder til 4 til 8 til 16 til 32 til 64 til 128 milliarder på under tre døgn. Derfor er de brått mange nok til at nitritt blir fullstendig borte på kort tid. (Nitrosomonas dobler seg på 7 - 9 timer.)

Nitrat er det endelige sluttproduktet i denne nitrifikasjonsprosessen og vil fortsette å stige så lenge det tilføres næring for bakteriene. Dette blir du kvitt ved å bytte vann ettersom det ikke er noen bakterier som tar seg av nitrat. Med et vannbytte på 50%, reduserer du også nitratkonsentrasjonen med 50%. For å komme ned på rundt 25 må du altså skifte 75% av vannet. Det kan du gjøre mens du fortsetter å gi en daglig dose salmi for å holde bakteriemengden oppe inntil du har skiftet nok vann til å komme ned på ønsket nitratnivå, ca 20 - 25. På den måten unngår du å gi bakteriene kuldesjokk ved å helle inn så mye kaldt vann.

530
Når både ammoniakk og nitritt er null dagen etter siste dose salmi, er innkjøringen fullført. Nå ser du at første bakteriegjeng (nitrosomonas) er mange nok til å bryte ned en stor mengde ammoniakk, mens de som skal ta seg av nitritt fortsatt henger etter. Det morsomme her er vanligvis at plutselig en dag er all nitritt borte. Bakteriene som bryter ned nitritt (nitrospirae) dobler seg i antall i løpet av 10 - 13 timer, avhengig av hvor gunstige forholdene er. Det betyr at de f.eks. går fra 2 milliarder til 4 til 8 til 16 til 32 til 64 til 128 milliarder på under tre døgn. Derfor er de brått mange nok til at nitritt blir fullstendig borte på kort tid. (Nitrosomonas dobler seg på 7 - 9 timer.) Nitrat er det endelige sluttproduktet i denne nitrifikasjonsprosessen og vil fortsette å stige så lenge det tilføres næring for bakteriene. Dette blir du kvitt ved å bytte vann ettersom det ikke er noen bakterier som tar seg av nitrat. Med et vannbytte på 50%, reduserer du også nitratkonsentrasjonen med 50%. For å komme ned på rundt 25 må du altså skifte 75% av vannet. Det kan du gjøre mens du fortsetter å gi en daglig dose salmi for å holde bakteriemengden oppe inntil du har skiftet nok vann til å komme ned på ønsket nitratnivå, ca 20 - 25. På den måten unngår du å gi bakteriene kuldesjokk ved å helle inn så mye kaldt vann.

Takker igjen for god informasjon. (Hva skulle man gjort uten eksperter på området? )
Forstår jeg deg rett at førstepri nå er å få bort nitritten, og når den er 0, så fortsetter jeg enda med salmi, men tar sånn ca 35% vannskifte daglig, til nitraten synker til 25 eller under?
Dag 16 . 15.10.12

Kl 06:00

Ammoniak 0.0 mg/l
Nitrat 100 mg/l
Nitritt Over 1mg/l
Ph 7,5-8
GH 7

Tilsatt 0.5ml salmi etter måling.

Kl 21:00

Samme som kl 06:00 Tilsatt 4ml salmi og en skje GH+

Føler prosessen har stangert litt nå... Ammoniaken forsvinner ganske så fort. 5ml forsvinner på ett blunk, men alle de andre verdiene står på stedet hvil...
Prøvde derfor med en måleskje GH+. For å få hardheten litt mere opp. (3 skjeer på 100liter vann øker GH med 3) Så skal ikke ha så stor betydning , men må jo prøve noe ..
Tonny Brekstad
Dag 16 . 15.10.12 Kl 06:00 Ammoniak 0.0 mg/l Nitrat 100 mg/l Nitritt Over 1mg/l Ph 7,5-8 GH 7 Tilsatt 0.5ml salmi etter måling. Kl 21:00 Samme som kl 06:00 Tilsatt 4ml salmi og en skje GH+ Føler prosessen har stangert litt nå... Ammoniaken forsvinner ganske så fort. 5ml forsvinner på ett blunk, men alle de andre verdiene står på stedet hvil... Prøvde derfor med en måleskje GH+. For å få hardheten litt mere opp. (3 skjeer på 100liter vann øker GH med 3) Så skal ikke ha så stor betydning , men må jo prøve noe ..

Feil innlegg.

slettet
Hehe. Må si den ammoniak testen min er enten eller. Tidligere fikk jeg konstant utslag på 5.0 ppm/mgl mens nå får jeg konstant på 0.0ppm.
No sjekker jeg ikke vannet liker etter tilsetning av salmi, men 2 ganger daglig (Før hver tilsetning) og da er verdien 0.0 hele tiden. Føler jeg skyter salmiakk i blinde her no .. Hehe.

Så jeg har ett spm til dere erfarene gutter/jenter som har gjort dette før.
Når man konstant har 0.0 mg/l ammoniak, hvordan ser man da hvor mye salmi man skal ha i karet?
Nitritt over 1
Nitrat 100mg/l
Ammoniak 0.0mg/l
GH 7
PH 8
Vil tro amo. er riktig så lenge du måler godt over 3 timer etter tilsetting.
Måler på morgen i 6 tiden, og på kvelden mellom 20-22.
Men hvis den er rett , hvor mye salmi skal jeg tilsette da? Gikk jo ut ifra rundt 5.0ppm tidligere.
Har til nå tilsatt mellom 3 og 5 ml på morgen og kveld (siden nitritten blomstret for fullt, og målingene av amo ble 0.0mg/l)

Jeg hadde trodd du skulle fortsette som før med salmiakken bakteriene skal jo mates.

Men overlater til andre å svare 100% riktig.
Jeg har ikke noe rett fram svar på spørsmålet ditt. Når ammoniakk er null og nitritt holder seg på over 1, betyr det bare at du har nok bakterier til å bryte ned tilsatt salmiakk fort. Trolig vil du med en daglig dose på 5 - 7 ml Salmi, ha en mye større koloni bakterier enn det fiskene dine er i stand til å holde i live. Det betyr ingen ting for fiskene eller for deg. Overflødige bakterier dør og brytes ned som annet avfall.

De bakteriene som bryter ned nitritt henger fortsatt noe etter, men om NO2 er rett over 1 med stor daglig dose salmi, er også disse bakteriene på god vei til å være tilstrekkelig for dosen.

Fortsett bare, det viktige er at du vil se at nitritt også blir null mellom dosene med Salmi.
530
Jeg har ikke noe rett fram svar på spørsmålet ditt. Når ammoniakk er null og nitritt holder seg på over 1, betyr det bare at du har nok bakterier til å bryte ned tilsatt salmiakk fort. Trolig vil du med en daglig dose på 5 - 7 ml Salmi, ha en mye større koloni bakterier enn det fiskene dine er i stand til å holde i live. Det betyr ingen ting for fiskene eller for deg. Overflødige bakterier dør og brytes ned som annet avfall. De bakteriene som bryter ned nitritt henger fortsatt noe etter, men om NO2 er rett over 1 med stor daglig dose salmi, er også disse bakteriene på god vei til å være tilstrekkelig for dosen. Fortsett bare, det viktige er at du vil se at nitritt også blir null mellom dosene med Salmi.

Statusen opå vannprøver har vært de samme de siste dagene.
No2 er langt over 1. (På skalaen er mørk rosa 1.0mg/l, mens min ligner mere plommerød/lilla, og har gjort det siden dag 1 no2 oppsto)
Skiftet litt vann igjen i går, i håp om å få vekk litt nitritt. Ca 30 % vannbytte.
Men om det hjelper, gjenstår å se. Hadde de samme målingene også i mårres før jobb.
(Samme målingene vil si de som er listet i posten lengere oppe) bortsett fra at Nitrat har minsket litt. Tidligere har den vært på 100mg/l , mens i mårres havnet den på 0.75mg/l...
Prøvde 50% akvarievann og 50% springvann på No2 testen. Resultatet ble omtrent det samme, kansje en tanke lysere, men ikke mye.
Vil vel si at nitritten ligger rundt 2.0mg/l?
Dag 19. 18.10.10

Nitritt rundt 2.0mg/l
Nitrat 25-50mg/l
Ammoniak 0.0mg/l
Ph 7,5-8
Gh 7

Ser nitrat har gått noe ned på verdi. Skyldes vel mest trolig vannbyttet jeg fåretok meg i går. Er det bra? Jeg gjorde det mest fordi jeg tenkte jeg skulle få ned nitritten litt, men det hjalp jo ikke..
Du behøver ikke slite med å få ned nitritt, det ordner de bakteriene du dyrker.

Ser at nitritt stiger og trolig nærmer du deg toppen. Tenker at om en drøy uke vil du begynne å se nedgang, og så plutselig - borte!
Oki Tusen takk igjen for god informasjon. Er også veldig takknemmelig for at du tar deg tid til å svare en slik utolmodig nybegynner som meg
Det er i orden, når jeg først har laget artikkelen om dette, får jeg jo svare på spørsmål også

Tålmodighet er forøvrig nest viktigste ingrediens, etter Salmi, ved denne metoden.

Du kan gjerne spare testreagenser ved å droppe å teste GH og nitrat daglig. GH holder seg nok stabil om vannverket leverer stabilt vann. Nitrat vil øke hele tiden og fjernes kun med vannbytter når du er nesten i mål eller helt i mål, litt avhengig av algevekst.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap