- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Snegleinvasjon i karet (side 2)
Snegleinvasjon i karet (side 2)
Nå skal ikke jeg slenge meg på denne diskusjonen. En gang ønsker jeg meg praktbotia, ikke for sneglerydding, men fordi jeg synes de er flotte.
Men akkurat nå har jeg ingen kar de vil passe i, så det får bli i fremtiden.
..over til snelgeproblematikken igjen. Det ser ikke ut som om det er så veldig mange der lenger.
Jeg hadde litt problemer med nitritt og byttet derfor 50% vann hver dag i en uke
samtidig som jeg tok med slam fra bunnen, og etter dette virker det som om de har blitt "borte".
Noen ser jeg jo men ikke noe problem lenger.
Men akkurat nå har jeg ingen kar de vil passe i, så det får bli i fremtiden.
..over til snelgeproblematikken igjen. Det ser ikke ut som om det er så veldig mange der lenger.
Jeg hadde litt problemer med nitritt og byttet derfor 50% vann hver dag i en uke
samtidig som jeg tok med slam fra bunnen, og etter dette virker det som om de har blitt "borte".
Noen ser jeg jo men ikke noe problem lenger.
Postet 16.10.12 kl 18:11
Endret: 16.10.12 kl 18:12
Inaktiv bruker
Flott du fikk ryddet bort snegler uten fisk og snegler for det.
Ja praktbotia er kjempe fine og mye finere en den sneglen som er veldig treg rydder.
Ser noen er misfornøyd med det jeg skriver. Men jeg skriver ut av helt egen erfaring.
jeg har hatt både snegle spiser og praktboia og derfor kan jeg si at praktbotia gjør en mye bedre jobb med å rydde snegler en den snegle spisern.
Det er fult lov å ha forskjellige meninger uten å be andre å ikke ha lov å skrive her. både dere og jeg har lov å skrive her, selv om vi ikke har samme mening. Nå sikter jeg til den person som vil at jeg sku slutte å skrive her eller ikke ha lov å skrive her.
Men nå er jo saken løst, med at du tråd eier har fått ryddet bort snegler uten noe ekstra hjelp.
Ja praktbotia er kjempe fine og mye finere en den sneglen som er veldig treg rydder.
Ser noen er misfornøyd med det jeg skriver. Men jeg skriver ut av helt egen erfaring.
jeg har hatt både snegle spiser og praktboia og derfor kan jeg si at praktbotia gjør en mye bedre jobb med å rydde snegler en den snegle spisern.
Det er fult lov å ha forskjellige meninger uten å be andre å ikke ha lov å skrive her. både dere og jeg har lov å skrive her, selv om vi ikke har samme mening. Nå sikter jeg til den person som vil at jeg sku slutte å skrive her eller ikke ha lov å skrive her.
Men nå er jo saken løst, med at du tråd eier har fått ryddet bort snegler uten noe ekstra hjelp.
Postet 16.10.12 kl 20:55
Hei Amaliline, det var ikke min intensjon å skulle skremme deg bort fra å skrive på forumet. Jeg skrev nok litt for krasst, og det beklager jeg.
Men, jeg mener fremdeles at ikke alle råd er like bra.
Om jeg råder noen til å kjøpe elefant som skal bo i garasjen, så er ikke det et veldig bra råd.
Når noen da kommer inn å sier at det ikke er noe lurt, fordi elefanten får veldig dårlig plass i garasjen, så er det er godt råd, og er basert på kunnskap og erfaring.
Da burde jeg ikke fortsette å påstå at elefanten har det helt fint i garasjen.
Kanskje litt forenklet, men skjønner du hva jeg mener?
Men, jeg mener fremdeles at ikke alle råd er like bra.
Om jeg råder noen til å kjøpe elefant som skal bo i garasjen, så er ikke det et veldig bra råd.
Når noen da kommer inn å sier at det ikke er noe lurt, fordi elefanten får veldig dårlig plass i garasjen, så er det er godt råd, og er basert på kunnskap og erfaring.
Da burde jeg ikke fortsette å påstå at elefanten har det helt fint i garasjen.
Kanskje litt forenklet, men skjønner du hva jeg mener?
Postet 26.10.12 kl 12:07
stiller meg litt bak KajaB. Det å holde praktbotia i kar som er for små for dem kan nok defineres som mishandling.
Det er ikke korrekt at en fisk ikke vokser mer hvis karet ikke er stort nok. Det samme ville vel gjelde mennesker om du holder dem i små rom hele livet. Tror du de har bra av det?
Fisken vil kanskje ikke "vokse", men de blir misdannet, kan få sykdommer, og dø av dette. Hvordan tror du trivselen til fiskene er i for små kar? Og jeg håper virkelig ingen akvarister her inne oppfordrer til slik behandling av fisker.
Jeg har heller ikke sansen for at man kjøper inn fisk mens de er små med tanke på å kvitte seg med dem når de blir større, siden man har et altfor lite akvarium. Da har nok det allerede skjedd skade på fisken.
Selv ville jeg valgt jegersnegler for å kvitte seg med snegleproblemet, eller satt igang med arbeidet å fjerne manuelt. Det er gjerne plukkarbeid, men litt må man gjøre med akvariene sine, og alt er ikke "gøyt". Jeg plukker selv ut snegler fra akvariet mitt, men jeg lar alltid det være igjen noen. Selv om de beveger seg sent, så er de veldig effektive algeetere, og karene ser veldig fine ut.
Det er ikke korrekt at en fisk ikke vokser mer hvis karet ikke er stort nok. Det samme ville vel gjelde mennesker om du holder dem i små rom hele livet. Tror du de har bra av det?
Fisken vil kanskje ikke "vokse", men de blir misdannet, kan få sykdommer, og dø av dette. Hvordan tror du trivselen til fiskene er i for små kar? Og jeg håper virkelig ingen akvarister her inne oppfordrer til slik behandling av fisker.
Jeg har heller ikke sansen for at man kjøper inn fisk mens de er små med tanke på å kvitte seg med dem når de blir større, siden man har et altfor lite akvarium. Da har nok det allerede skjedd skade på fisken.
Selv ville jeg valgt jegersnegler for å kvitte seg med snegleproblemet, eller satt igang med arbeidet å fjerne manuelt. Det er gjerne plukkarbeid, men litt må man gjøre med akvariene sine, og alt er ikke "gøyt". Jeg plukker selv ut snegler fra akvariet mitt, men jeg lar alltid det være igjen noen. Selv om de beveger seg sent, så er de veldig effektive algeetere, og karene ser veldig fine ut.
Postet 26.10.12 kl 12:20
Postet 26.10.12 kl 12:30
Endret: 26.10.12 kl 12:32
Ta en titt i sneglebildebasen her inne så ser du om du finner igjen de sneglene du fikk. Snegler er verdens nyttigste skapninger du kan ha i karet ditt. De rydder og holder karet ditt rent. Noen snegletyper formerer seg veldig fort ved mye mating f.eks damsnegler og leveriktesnegler. Det er noen som kaller disse pestsnegler. Det gjør ikke jeg. Har du flere sorter snegler i et kar i tillegg til disse så vil de ikke spre seg for de andre spiser opp eggene deres. Jeg vil gjerne ha de pestsneglene for de er utrolig pene og morsomme å se på , de kan blant annet svømme og det er veldig kult å se på. Men jeg har eplesnegler i karet mitt og flere sorter og da får de ikke formert seg for eggene kommer bort og det blir mer konkurranse om maten. Så jeg har observert en damsnegle i karet en dag og jeg jublet høyt....jeg bruker å få tilsendt slike innimellom for de vil ikke trives og formere seg her for jeg har for mange andre sorter som fortrenger disse.
Ta også en titt i sneglebildetråden så ser du hvilke fantastiske dyr snegler er.
Hvis det er sandsnegler så la de være, de jobber på samme måte som marken gjør for jorden. De rensker og lufter sanden din.
Ikke bruk gift ol , da er det bedre med jegersnegler.Men ta en tenkepause før du fjerner de. Hilsen sneglegale Heidi
Ta også en titt i sneglebildetråden så ser du hvilke fantastiske dyr snegler er.
Hvis det er sandsnegler så la de være, de jobber på samme måte som marken gjør for jorden. De rensker og lufter sanden din.
Ikke bruk gift ol , da er det bedre med jegersnegler.Men ta en tenkepause før du fjerner de. Hilsen sneglegale Heidi
Postet 26.10.12 kl 12:59
Postet 26.10.12 kl 13:04
Endret: 26.10.12 kl 13:05
Har ikke allverdens kunskaper, men de artene som spiser snegler burde vell ha tilgang på snegler hele livet?
Men den ideen om å fiske snegler med sqash er ikke dum
Selv holder jeg snegler i sjakk med og ikke fore for mye å plukke dem som kommer langt nokk opp til at jeg kan ta dem med to skjeer. Men husk å ta livet av dem før du kvitter deg med dem. Jeg bruker å legge skje på skje å klemme hardt. En rask å human død.
Men den ideen om å fiske snegler med sqash er ikke dum
Selv holder jeg snegler i sjakk med og ikke fore for mye å plukke dem som kommer langt nokk opp til at jeg kan ta dem med to skjeer. Men husk å ta livet av dem før du kvitter deg med dem. Jeg bruker å legge skje på skje å klemme hardt. En rask å human død.
Postet 26.10.12 kl 14:03
Postet 26.10.12 kl 14:22
Postet 26.10.12 kl 19:52
Jeg har 6 stk prakbotia gående sammen med mange snegler, epler da men.og ikke sett noen forsvinne .
ett 70 liters karr,da har jeg faktisk heller skiftet vann, rengjort sand røtter osv,og slutte mate på en stund,for det skal utrolig mye snegle spisere for og fjerne alle pest,,,god erfaring,eller må si dårlig erfaring med den type snegler.
ett 70 liters karr,da har jeg faktisk heller skiftet vann, rengjort sand røtter osv,og slutte mate på en stund,for det skal utrolig mye snegle spisere for og fjerne alle pest,,,god erfaring,eller må si dårlig erfaring med den type snegler.
Postet 26.10.12 kl 23:17
Jeg har sett de siste par dagene at de var blitt ganske mange igjen.
Så i dag flyttet jeg over mine tre små pakistanbotia, de jobber som bare det.
At disse sneglene rydder.. Hm, synes ikke det ser sånn ut jeg sa men..
Har kun guppyyngel i dette karet og det ser mindre "rydda" ut enn i de andre karene.
Har forresten fått meg praktbotia idag, men de er i 375 literen.
Så i dag flyttet jeg over mine tre små pakistanbotia, de jobber som bare det.
At disse sneglene rydder.. Hm, synes ikke det ser sånn ut jeg sa men..
Har kun guppyyngel i dette karet og det ser mindre "rydda" ut enn i de andre karene.
Har forresten fått meg praktbotia idag, men de er i 375 literen.
Postet 26.10.12 kl 23:48