Kampen mot nitrit (side 2)

Jippi Da ser det ut til at nitrit er på vei ned Prøvde meg på slamsuging, og fikk til litt over en bøtte føre den bare stoppet opp, og fyttikatta, nede i grusen lå det mye ja... Byttet resten av vannet m litermålet he he..

Nå viser nitrit 0,6 og nitrat 10, så da ser det ut til å gå den rette veien

Siden jeg har leste her inne om at det er lettere å holde et større akvarium, gikk jeg inn på Finn, og der kan man jo få 420 liter m fisk, planter, mat og utstyr til ca 3.500,-
Det må vel være billig???
Så bra! Vil tippe at slamsuging en gang til vil hjelpe ytterligere ja!

Ja større kar er absolutt lettere. Men de sier jo også at kar under 80 liter ofte skaper hodebry. Dog, jeg har et på 72 liter og lite trøbbel med noe nitritt eller noe annet der. Og du finner masse bra på finn.no helt klart, eller her inne
Spør her inne på tråden min også:

er det så at stort sett all fisk tives med sand i bunnen, og er ikke det litt mere resligere enn grusen hvor masse slam "gjemmer" seg ???
De aller fleste fiskene foretrekker sand isteden for grus. Spesielt hvis du tenker å ha corydoras eller andre fisker som siler sanden gjennom gjellene

Personlig synes jeg at sand ser finere ut uansett
Hei Hege!
Jeg anbefaler Biltemasand til alle som spør. Jeg har den i alle mine 5 kar, og kommer aldri til å bytte. Mye enklere å holde ren, og jeg ser at fiskene mine liker å rote i den. Og for corydoras, om du skulle få sans for disse bartetrollene, er avhengig av sandbunn.

Varenr. på Biltemasanda er 175425

Det er gledelig å høre at det går fremover i karet ditt! Jeg syns 3500 er en rimelig pris for et helt komplett akvarium. Så gode tilbud vokser ikke på trær her nord! Og da kan du beholde de kinesinke algespiserne mye lengre, det er jo en stor bonus, siden det høres ut som du er blitt glad i dem allerede

Når det gjelder lukt i akvariet, kan jeg ikke si om det er "skadelig lukt" du kjenner. Hos meg lukter det jord, eller mold som vi sier her. Jeg kjenner liksom at dette er en sunn lukt. Ved filterhavari i min 26L i sommerferien (når ellers?) kom vi hjem til en intens kloakk / septiklukt i hele huset. Vi holdt på å spy!

Lykke til videre.
Takk for svar ang sand i karet Blir nok bytte ja, se om jeg rekker Biltema senere idag..

Ang.lukta jeg kjente så var den så og si borte i dag, så da håper jeg at alt går seg til..

Nå er det bare å bearbeide kællen litt sånn at han også synes at det passer bedre med et større akvarie he he he..
Godt og høre at nitrit verdiene går rette veien, fortsett det gode arbeidet med slamsuging og vannbytter, så er du nok snart i mål..

Husk også det med matingen, så kanskje det ikke blir nødvendig med så mye slamsuging..
Da har jeg byttet ut grusen med sand fra Biltema

Først så tok jeg ut pumpa og la den i en bøtte m akvarievann og lot den stå og gå.
tappet vann fra akvariet i et mellomstort plastikkfat(nytt og skyllet godt) så tok jeg noen av stenene og plantene og la oppi føre jeg la fiskene der(tenkte de var redde og da kunne de skjule seg litt) Tømte så resten av vannet og tok ut grusen, den har jeg tatt i en egen bøtte og lar den skylle seg i dusjen, dermed var det bare å vaske selve karet med rent vann.

Fylte godt på med sand, satte oppi planter og dekorasjoner, så helte jeg oppi litt av det gamle akvarievannet ( ca 20 % )resten rent vann, satte igang filter og varmekolbe. ventet til vannet var sånn nogenlunde klart føre jeg tok la i fiskene mine, stakkar, så redde de var når jeg forsiktig kom med hoven.. de gjemte seg direkte, og det skjønner jeg godt he he..

Tok ny måling av nitrit og nitrat etter ca 1 time og da viste nitrit 0,1 og nitrat 1... Dette er nok for godt til å være sant så skal ta en ny måling kl 21, og så imorgen tidlig..

Ser nå at de 3 kinesiske algespiserne har begynt å undersøke sitt "nye"hjem..
Venter spent på nye test resultater.. hold oss oppdatert..
Nå går det bare en vei, og det er oppover!
Nå, etter 3 timer viser nitrit fortsatt 0,1 og nitrat 1

Og fiskene ser ut til å like seg veldig bra, ga dem 2 tabletter, men skal ikke gi noe imorgen da det virvler masse rundt i karet...

Det jeg lurer på nå er om jeg skal fortsatt ta vannbytte hver dag frem til alt viser riktig verdier, eller om jeg skal se om filteret klarer jobben???
Se an nitritten.. Holder den seg nede så skal det holde med dem vanlige rutinene..

Pust ut nå og gi deg selv en klapp på skulderen og nyt akvariet uten og løpe med bøtter..
he he.. takk for det Kabe

Detta skulle Riksen ha vist, opererte en nakkeprolaps for 14 dager siden med beskjed om å ikke bære noe tungt på 4 uker... men kunne jo ikke la de 3 krabatene bare dø heller he he

Da ser jeg ann resultatet av vannprøvene i morgen
Ehhh... Et lett klapp på skulderen da ..

God bedring og håper du slipper tunge bøtter..
Hehe, kjenner meg godt igjen i den.. Operert skuldra for tre uker side, og skulle være forsiktig med løfting og bæring i seks uker. Jeg har tatt hensyn og ikke hatt så mye vann i bøttene og heller gått flere turer att og fram. Men jeg skulle ikke gjort det heller.. Men som jeg har skrevet om i tråden min, har jeg jo en fiskeriministerassistent!
Godt det bare meg selv det går utover, siden jeg ikke har en arbeidsgiver jeg er forpliktet til. Det vil helst gå bra, dette her, Hege.

Jeg tror du kan roe ned vannbyttene litt de neste dagene, og heller være kjip med foringen. Mål vannverdier, vent, observer fiskene og ta tak hvis det endrer seg. Det kan skje i løpet av kort tid, så hold øye på fiskene. Unormal oppførsel, som at de henger mest i overflata, er en god indikasjon på endringer.
Ikke putt i ny fisk på enda ei stund, selv om lysten er stor. Det kommer en tid for det også
Jeg er før øvrig lettere ekstatisk fordi det har klekket en horde med corydorasegg hos meg de siste dagene. Om du ønsker å besøke tråden min, heter den Ninas akvariehverdag. Der finst det både opp- og nedturer.

Har du kanskje noen bilder å dele med oss?
Jeg gleder meg til neste oppdatering fra deg

Hei hei

Gjett om jeg var spent når jeg sto opp imorres, hvordan har det gått med krabatene mine etter byttet fra grus til sand... og der svømmer de akkurat som før he he..

Målingene kl 07. viser at nitrit fortsatt ligger på 0,1 og nitrat på 1, så da aventer jeg vannbytte i dag, samt ikke noe foring.. skal ta ny måling i kveld..

Men jeg sliter litt med tempraturen i karet( kjøpte ordentlig termo i går) og med varmekolbe og lys så ligger tempen på 30, og det er vel litt høyt, så da slo jeg av kolben når lyset var på, og satte den på igjen da jeg slukket lyset..
Nå skal det sies at lampen over karet er til vanlige glødepærer(15w)x2, så jeg lurer på om jeg skal kjøpe de nye pærene sånn at lyset ikke avgir varme og at kolben kan stå på hele tiden...
Ja, 30 gr. var mye. Hvis det ikke er termostat på kolben er den kanskje for stor (for mange watt) i forhold til karet? Den kan være smart å ha på lur i tillfelle en skikkelig frostvinter. Eller hvis du får skikkelig litersyke og skaffer deg flere og større akvarium.
Ny kolbe får du kjøpt for en 200-lapp.
Hva er temperaturen i rommet du har akvariet??

Om det er "normal" rom temp så er det jo ikke sikkert du trenger varmekolbe i det hele tatt..

Husk at ute i naturen er det ingen som kommer løpende med en varmekolbe så fort sola er på vei ned..
Romtempraturen ligger nå sånn ca på 20C, men skal prøve meg frem i morgen med å slå av kolben og bare ha på lyset for å se hvor mye tempen synker...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap