Da var man i gang igjenn (side 2)

Alltid artig med nye fisker og jeg er nesten sikker på at om du stirrer på hornbladene så kan du nesten se de vokser Jeg måtte knipe av mine hver uke for de vokste så utrolig fort, til slutt ble jeg lei og fjernet dem
Sukk...
Minstr ynglet har forsvunnet
Eneste som hadde akurat riktig farge, men det var sikkert noe som ikke var helt rett. Den vokste så mye saktere enn resten.

Mallulf har vokst masse og har fått noen nydelige barter
Er ikke langt i fra at jeg kan se dem vokse, i løpet av en måned hadde de nesten tatt over, har tynnet ut halvparten delt å plantet om.
Stengelplantene mine som jeg i farta ikke husker navnet på er også trimmet vekk fra stengelen og satt sammen som midt plante. stilkene skal få stå litt, kanskje de gror til igjen.
Har tatt vannbytte nå nettopp. Haiene er dratt rett før jeg satte i gang. Vannet hadde litt for høy PH når jeg testet det før vannbytte, tidligere har vannet vert litt hardt så jeg satte ned noen kokte skjell. Etter det har balansen vært fin til nå.
Men de to store er tatt ut, sammen med ca 40% vannbytte. Regner med at det gjorde susen =)

Har jo planer om å bytte til sand, men samme dag som jeg planla det begynte det å sne. Men etter to dager mildvær tror jeg at det blir sand letning i elva ved siden av svigers i morgen.

Ellers er 10l akvariet festet bakgrunns stener på og første utvendig strøk med svart maling er lagt på, så satser på at jeg begynner ny innkjøring om 2dager.
Har så lyst på kirsebær reker, helst en så stor gruppe at jeg kan ha ca 20-30 i det store og 10-15 stykk i det lille sammen med ynglene.
Men den drømmen må vente til våren når man kan sende dem. Har jo et lite håp om at plutselig er det noen i nærheten som selger reker.
Glemte å legge til at mollyene mine har ingen skam... Bite hånda som både mater og rydder... Alle de store mollyene prøvde å spise meg når jeg satte ned plantene. =)
I det siste så har det vært lite tid til å skrive.
Men jeg er glad får at jeg satte guppyene i karantenekar, samme kveld slo det ut hvitprikk i akvariet mitt =/ Men temperatur kuren har gått bra å i morges startet jeg nedtrappingen av temperaturen.

Litt skuffet over at hann guppyen var død da jeg kom hjem fra dyrebutikken, var og snakket med dem, men skal vente til de tar inn nye guppyer før jeg henter meg ny han.
Men den ene hun fisken er bare herlig, etter hun kom så er fargene hennes blitt nydelig neon rosa og blå. Først ble jeg skuffet over at jeg hadde fått feil fisk, hun var så kjedelig med halve halen i duse og så vidt synelige farger og den andre halvdelen gjennomsiktig. Men nå er halve svart og resten har utrolig fin farge. Ryggfinnen har også neon rosa og blå farge. =D

Prikke mollyen døde under sin første fødsel for noen dager siden =/
Men nå har det først vært molly fødsler med 2 dagers mellomrom. Veldig fornøyd med at 10-12 stykker har overlevd. Begge mødrene var førstegangsfødende så da kommer det sjeldent så mange, så er de i jo tank med resten. Så veldig bra.

Så har begge de trill runde guppyene som har vært her en stund omsider sprukket mens jeg var ute i dag. Ser ut som om det er ca 10 yngel som har overlevd til nå.
Har ventet lenge på at guppyene skulle begynne å poppe ut yngel, men de har vokst masse så det kan jo hende de ikke var kjønnsmodene når de kom.
Og nå når jeg ser molly og guppy yngel side om side husker jeg hvorfor jeg kunne se forskjell på de, har jo vært så spent hver gang om det var guppy eller molly. Men nå er jeg sikker.

Virker også som om ancistrus jenta har begynt å sirkle inn hula til han fisken...
Har aldri hatt leks par før, men hunnen er begynt å bli FET og hun er heletiden rundt hula til hannen. Ph har også logge stabilt siden siste større vannskifte. Har tatt 20% vannbytte daglig siden jeg oppdaget prikkesyke, og siden vannet i tanken har vært ekstra varmt pga tempraturkur så kan det jo hende at det har gitt samme effekt på ancistrusene som kaldtvanns bytte. Krysser fingre og tær for at neste ynglene er ancistruser =)
Hornblad
Synes denne klynga med hornblad har fått så fin form.
Den står i strømmen fra pumpa å har vridd seg i spiral form =)
Har lært meg nytt triks med bilder som må prøves
Ancistrus jenta som jeg har blitt veldig glad i =)
[External Image]

Hær er hun på artemia jakt
[External Image]

Så har jeg fått et orange linselus... Hun kommer bestandig for å hilse, og ser hun et kamera så er hun der på sekundet =P
[External Image]
[External Image]

Akvarium fra høyre side
[External Image]

Akvarium forfra venstre side
[External Image]

Tror jeg må ta en plante aksjon i kveld... Litt mye hornblad som ligger i vannskorpa. Men den gode nyheten på plantesiden er at etter jeg klipte stengelplantene i 2 lot jeg nederste delen bare bli stående selv om de så veldig nakene ut. Og nå kommer det masse ny skudd på stenglene =D
Oi, her har det skjedd mye siden sist. Men du så lekkert det karet ditt har blitt. Nesten misunnelig
=(
Nå går jeg til boikott!!
Eneste dyrebutikk i nærheten har klart å irritere meg noen hakk for mye nå!!
Først haiene, så hadde jeg en død guppy hann når jeg kom hjem som jeg ikke fikk ny fisk for.
Så nektet de å teste vannet til en venn av meg, fordi de ikke ville åpne en ny pakke tester før de trengte dem neste uke, selv om jeg nevnte:
1 kjeden (og i butikken) reklamerer for det
2 jeg prøvde å forklare at vi hadde en akutt misstanke om nitritt forgiftning
3 jeg forklarte at jeg kunne sette meg i biln og kjøre i 2 timer hjem til mitt eget testsett
Så prøver de å prakke på oss strips tester, når jeg sier at de ikke fungerer så blir hun sur og begynner å ramse opp hvor nøyaktige de er og at hun har testet dem og de er sååå gode (tetra 5i1). Hun har sammenlignet med dråpetester og de er helt nøyaktige.

Så nå er koppen full og det har rent over...
Ingen nye fisk før det er varmt nåkk til å få dem i posten!!!

Åhhh... Det var godt å få det ut!!
Synd at kunskap og service ikke står på tapetet der ja. Og tragisk om en tenker på fiskens beste. Høres dog ut som du har tatt en god avgjørelse, selv om det er lenge til det er varmt i været igjen
Ja, har sagt i fra når jeg har sett syke, døende og døde fisk også...
De andre fiskene spiser dem var svaret jeg fikk =/
Ikke meningen å henge dem ut eller noe sånt, derfor jeg ikke gidder skrive navnet på butikken eller noe slikt. Men er veldig fortvilt over behandlingen av fisk og kunder og måtte bare få ventilert litt...

Men over til noe positivt.

Det første kullet med molly har nå blitt så store at jeg regner dem som faste beboere i akvariet. Av 8 er det 4 som har overlevd. Noe jeg slett ikke synes er verst med tanke på at det har hvert prikkesyke i karret. Jeg så meg nødt til å ta bort en molly hann og to hunner, de mistet mye vekt og virket ikke som om de hadde det godt selv når prikkesyken var over. Men nå har jeg så mye yngel at jeg fint kan slå meg til ro å vente på varmere vær før det blir flere fisker på meg. Nå er jeg fri for han fisker, men skal prøve å få tak i privat. Vis det viser seg at jeg har noen små gutter i akvariet så blir de solgt eller gitt bort. Synes både guppy og molly har mer enn nok innavl bak seg, så jeg satser på at jeg etterhvert får satt opp 2 akvarier til så jeg kan skille dem etter kjønn. Planen er å la de peneste og mest riktig skapte gå i selskaps akvariet og formere seg. Blir vell et lite oppdretts system på meg etterhvert =)

Nå har guppy småttingene begynt å få farger, så i går en som får gul hale, har bare røde/svarte og blå/rosa haler så jeg håper på noen nye farger.
For en butikk ! Det der med at "de andre fiskene spiser dem" sier jo det meste. Her tenkes det hverken på smittefare eller vannverdier. Ikke rart damen uttalte seg om test-strips på den måten...*arghhh*
Jeg vet...
De har også ansvaret for et stort utstilling akvariet på sentret der det er stuet sammen masse store fisk som jeg ikke kan tro har det noe bra når de er så mange og så store...
Sist jeg gikk forbi sto alle å gispet etter luft i overflaten. Til og med kjempe ancistrusen for opp for å trekke luft. Det bare ropte forgiftning på 50m avstand! Klarer nesten ikke gå forbi der lenger.
Enda flere yngel =)
Nå er det kommet 5-6 nye guppy yngel.
Når de først startet å reprodusere seg så tar de godt i.
Så dem først i går, da var de flere, men siden jeg trimmet hornbladene i forgårs så er det ikke så mange gjemme plasser som jeg helst vil ha når det kommer smått. Men overlever halvparten av de som er medium størrelse så har jeg ganske mye fisk...
Noe må jo være alvorlig riktig ;)
For noen dager siden så begynte tårnet mitt å lekke ancistrus yngel. De som falt ut ble fort gjort ende på, og jeg trodde at alle kom til å lekke ut og det var enden på mitt første kull. Har tenkt et og annet om den dumme han fisken som ikke vil ha kokkoshule (har 2 i karret) eller ligge i stein hula eller under noen av de 2 røtterne, men absolutt skulle velge seg slottet med hull i toppen og 3 større innganger...
Men i går kveld rett før jeg la meg tok jeg en lommelykt og lyste inn og til min store overraskelse og glede... Minst fem som har holdes inne =D
Pappaen var lite glad for oppmerksomheten, så det var ikke lenge jeg så.
Men små sugeknotter, akkurat det jeg ønsket meg fra fiskene til jul!
I dag skal jeg ta 10% vannbytte og få luket litt i hornbladene.
Har blitt litt lei av å luke dem ukentlig, men ser hvor geniale de er for levendefødt yngel, de andre er også stadig å spiser, gjemmer seg og alle ynglene mine er smellfete uten ekstra foring så plantene blir.

Så det yngles, fiskene morer seg i strømmen i akvariet og i hornbladene, alle er friske sunde og formerer seg =)

Har foresten merket at siden jeg tilleggs forer med artemia så har jakten på yngel blitt mye mindre. Sist jeg hadde akvarium så var alle helt ville når det skulle fødes og da fikk de bare grønt og flsk for. Kan det være fordi de nå får dekket behovet for proteiner? Og tenker jeg riktig når jeg tror både molly, guppy og ancistrus er ca 80% plante etende og derfor er 1 artemia måltid i uka nokk? Gir forskjellig grønt til ancistrusene 2-3 ganger i uka som alle forsyner seg av i tillegg til at de også kommer fram og glefser i seg sin del av flak for og artemia.
Noen som har noen tanker om dette så vil jeg veldig gjerne høre =)
Nå har småttingene blitt frittsvømene og har fått prøve seg på agurk og erter.
Har klart å telle 10 på en gang =)
Wow
Ny opptelling i dag... Nå klarte jeg å telle 25 stk.... Sikkert noen som ikke ble telt, mange gjemmeplasser for småttinger =) Nå må jeg også finne nye hjem til 2 av ynglene som er han fisk og straks kjønnsmodne =/ De har så nydelige farger at jeg angrer veldig på at jeg leverte tilbake karantene karret...
X(
Alle små sugeknottene døde.
Nitrit og grønne tråd alger...
Angrer fælt på at jeg ikke kom meg å hente sand før verden frøys til, blir vell 8timers tur til tromsø på biltema snart for den grusen skal!!!
Nei så kjedelig! Og det høres ut som en lang lang tur ja Skal ikke klage over at vi bor øde lengre jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap