Merket negative effekten av å ha akvarie (side 2)
Jeg har akkurat fått i hus et helt ubrukt Juwel Rio 180 L. Det har Bioflow 3.0 filter med en Eccoflow 600 l/h pumpe. Ser det har vært snakk om å skifte noe av filteret. Burde jeg skifte den grønne og sorte delen med to grove (eller fine) blåsvamp istedet, eller noe annet? Henvis gjerne til Aquamanis sin side i ditt svar, slik at jeg bestiller riktig.
Jeg kommer også til å sette oppi en Eheim Biopower 240 pumpe, så da skal nok disse to være tilstrekkelig.
Jeg kommer også til å sette oppi en Eheim Biopower 240 pumpe, så da skal nok disse to være tilstrekkelig.
Postet 16.10.12 kl 11:10
Det en del søker etter å bruke er pumper som gir rask gjennom strømning, eller ei pumpe de tror er effektiv, men som ikke er det. Dvs gjerne en pumpe på 1000L/t i et forholdsvis lite kar. Dette er er nær håpløst når det er lite filter medie. Jo mindre filter medie en har og kraftigere pumpa er, mindre effektiv er den. De gode filterbakteriene får ikke tid til å feste seg, og blir mindre effektiv.
Dette vil si at det er bedre med en "svak" pumpe med stort filtermedie, enn en pumpe med stor kraft og lite filter medie. Bare et lite hint opp i det hele. Kan jo også ta med at filterpumpe skal stå så høyt i karet at det bryter vannskorpa. Ellers vil det bygge seg opp en så kalt protein hinne som ikke er særlig trivelig
Dette vil si at det er bedre med en "svak" pumpe med stort filtermedie, enn en pumpe med stor kraft og lite filter medie. Bare et lite hint opp i det hele. Kan jo også ta med at filterpumpe skal stå så høyt i karet at det bryter vannskorpa. Ellers vil det bygge seg opp en så kalt protein hinne som ikke er særlig trivelig
Postet 16.10.12 kl 11:43
Heisann Loffa. I bioflow huset så er det jo lagt med kanaler både over og under finsvampen (nederste filtrerkasse) der vannstrømmen er en god del svakere på grunn av at hullet inn til pumpehuset er mindre. Mener du at det vil være ett like stort problem på disse også? Beklager om tråden oppfattes som kuppet da det ikke er meninge. Syntes bare at det tok en int. VendingLOFFADet en del søker etter å bruke er pumper som gir rask gjennom strømning, eller ei pumpe de tror er effektiv, men som ikke er det. Dvs gjerne en pumpe på 1000L/t i et forholdsvis lite kar. Dette er er nær håpløst når det er lite filter medie. Jo mindre filter medie en har og kraftigere pumpa er, mindre effektiv er den. De gode filterbakteriene får ikke tid til å feste seg, og blir mindre effektiv. Dette vil si at det er bedre med en "svak" pumpe med stort filtermedie, enn en pumpe med stor kraft og lite filter medie. Bare et lite hint opp i det hele. Kan jo også ta med at filterpumpe skal stå så høyt i karet at det bryter vannskorpa. Ellers vil det bygge seg opp en så kalt protein hinne som ikke er særlig trivelig
Postet 16.10.12 kl 12:29
Klarer ikke helt å forestille meg dette filteret du nevner, så kan ikke uttale meg om dette. Om dette er noe i likheten av juvels originale filtere, har jeg revet ut disse av de juvel karene jeg har hatt. Har hørt en del negativt om disse filtrene så kun tatt dem ut og ikke undersøkt dem noe videre.
I mine 20 kar bruker jeg kun "vanlige" svamp filter pumper. Ingen bio baller eller annet. Noen av pumpene har jeg fjernet original svamp og erstattet med blå svamp. Noen liker å kalle dette å oppgradere. Tar å fjerner bunnen av filteret evnt kutter den om det ikke er feste for å kun fjerne bunn og trer inn ny svamp som gjerne stikker litt lengre ut en der hvor bunnlokket var. Blir også flott beite plass for yngler.
Kan jo legge til at jeg kun har Apistogramma. Det vil si 20 kar med bare dverg ciklider. Så en åpen svamp med beite område er helt topp
I mine 20 kar bruker jeg kun "vanlige" svamp filter pumper. Ingen bio baller eller annet. Noen av pumpene har jeg fjernet original svamp og erstattet med blå svamp. Noen liker å kalle dette å oppgradere. Tar å fjerner bunnen av filteret evnt kutter den om det ikke er feste for å kun fjerne bunn og trer inn ny svamp som gjerne stikker litt lengre ut en der hvor bunnlokket var. Blir også flott beite plass for yngler.
Kan jo legge til at jeg kun har Apistogramma. Det vil si 20 kar med bare dverg ciklider. Så en åpen svamp med beite område er helt topp
Postet 16.10.12 kl 13:06
Postet 16.10.12 kl 13:13
Endret: 16.10.12 kl 13:14
Takk til trådstarter som lot denne tråden utvikle seg.
På grunn av det så fant jeg ut hvorfor jeg syntes at gjennomstrømingen var så dårlig i pumpa i forhold til forventet når jeg kjøpte det.
Feil pakking hos Juwel
Skulle vært den oppgraderte EcoFlow 1000 med men med filteret så viste det seg i dag at det var sendt med kun EcoFlow 600. Noe som jeg da ikke sjekket når jeg satte opp karet.
Så nå Stikker jeg å henter den riktige Pumpa
Ja Loffa her har i allefall Bacteriene hatt tid til å feste seg. *S*
*GLIS*
På grunn av det så fant jeg ut hvorfor jeg syntes at gjennomstrømingen var så dårlig i pumpa i forhold til forventet når jeg kjøpte det.
Feil pakking hos Juwel
Skulle vært den oppgraderte EcoFlow 1000 med men med filteret så viste det seg i dag at det var sendt med kun EcoFlow 600. Noe som jeg da ikke sjekket når jeg satte opp karet.
Så nå Stikker jeg å henter den riktige Pumpa
Ja Loffa her har i allefall Bacteriene hatt tid til å feste seg. *S*
*GLIS*
Postet 16.10.12 kl 14:24
Det er vel ikke så mye tvil Juwel filter av den største serien er svært bra filter, da tenker jeg også på hva innholdet er. Genial løsning med innsug både nede og på toppen av filteret. Til en Bioflow 8 er det overhode ikke for mye gjennomstrømming i forhold til filteret med ei pumpe på 1500 liter. Etter å ha brukt den orginale over tid, merket jeg det var rengjøring, for svak til å la det bygge seg opp med "gørr" som jeg kaller det. Nå med oppgradering er det ingen problem, får bygge seg opp mer, uten renhold.
Postet 16.10.12 kl 15:05