No2 og no3 (side 2)

Les artikkelen Fiskeløs innkjøring... så får du en del informasjon om hva som skjer med nedbryting av avfallsstoffer, ammoniakk og nitritt. Du trenger ikke nå å starte innkjøring etter denne metoden, men den gir uansett nyttig kunnskap om filterets funksjon. Du finner den under fliken Annet i artikkelsamlingen.
har lest artiklen og er veldig bra for ny begynner som meg

men det hjelper ikke meg veldig mye nå for jeg har allerede fisker inne i karet.

jeg gjorde daglig vannbytting og forsatt no2 =0.5mg/l

en av fiskene mine begynte faller Vev/gjeller..??..men forsatt er i livet

vannet er veldig klar men forsatt mye nitrit inni karet..
Jeg tenkte at du kunne få mer kunnskap om hva som skjer med filter, slik at du passer på bakteriene dine ved skylling etc av filter.

Når du har fisk, har du ikke annet valg enn å bytte vann hele tiden, til nitritt er null.

Dette tar lenger tid nå fordi du hele tiden må passe på lavest mulig nivvå på nitritt av hensyn til fiskene. Derved blir det også mindre næring til bakteriene og de formerer seg langsommere enn når man kjører inn et filter uten fisk i akvariet.

Håper at det retter seg for deg snart.
jeg har tenkt å kjøpe et nytt utvendigfilte som Eheim3, pr idag har jeg juvel innvendig filteret som er litt ustabil ved vannbytting. for det virke ikke pumpe av og til hver gang jeg starte den opp igjen, jeg tenker at jeg skal bruke begge filte slik at den nye skal få tilpasse vannverdig i karet..og derretter stopper jeg andre filte. jeg har også luftpumper som hjelpet med oxygen i karet for å holder fiskene frisker..

Er nok fornuftig å kjøpe et godt utvendig filter ja, Eheim er et bra merke. bruker selv eheim pro 3 2075 i begge mine akvarier (200L).
Luftpumpe er strengt talt ikke nødvendig dersom du har bevegelse i vannoverflaten. - men det kan jo være pent å se på!
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap