Trøbbel med rød/penselalger (side 2)
Var det jeg også tenkte: skal ikke være mulig. Tydeligvis er det dessverre mulig.
Sera testen går ut i midten av neste år. Jeg har også testet den i drikkevannet, den får den minste mulige verdi da.
Meget synd at jeg ikke kan skylde på det.
Det er verdt å nevne at jeg hadde dårlige vannbytte rutiner for rundt 1 mnd siden.
Fant ut at noe måtte gjøres når penselalgene begynte å blomstre opp.
Jeg byttet vann daglig for et par uker siden uten av nivåene endret seg, tro det eller ei.
Har dog ikke hatt daglige vannbytter etter den store rengjøringen.
Jeg kommer til å kjøpe langt flere hurtigvoksende planter, men tviler på at de klarer å redusere nitrat til et akseptabelt nivå.
Sera testen går ut i midten av neste år. Jeg har også testet den i drikkevannet, den får den minste mulige verdi da.
Meget synd at jeg ikke kan skylde på det.
Det er verdt å nevne at jeg hadde dårlige vannbytte rutiner for rundt 1 mnd siden.
Fant ut at noe måtte gjøres når penselalgene begynte å blomstre opp.
Jeg byttet vann daglig for et par uker siden uten av nivåene endret seg, tro det eller ei.
Har dog ikke hatt daglige vannbytter etter den store rengjøringen.
Jeg kommer til å kjøpe langt flere hurtigvoksende planter, men tviler på at de klarer å redusere nitrat til et akseptabelt nivå.
Postet 09.11.12 kl 13:34
Endret: 09.11.12 kl 13:35
Hvis nitrat er såpass høy til tross for bra rutiner så ville jeg tro at det var noe galt med filteret - enten selve filteret eller bakteriene der.
Jeg har motsatt problem - for lite nitrat i flere akvarier som kommer av:
1. Mye filtrering - bruker minst det dobbelte el. mer. Til 100 l akvarie filter til minst 200.
2. Ikke for mange fisk i forhold til vannmengden
3. Mange planter.
Det er alt. Jeg forer godt og trenger ikke å skifte vann ofte. En gang lot jeg det være å skifte vann på en måned bare for å prøve å få opp nitraten og da var den knapt 15.
Så jeg hadde skaffet meg filterguffe i denne situasjonen i tilfelle det er noe galt med filterbakteriene. Hvis det ikke hjelper så hadde jeg prøvd med et annet filter eller ekstra filter i tillegg til det som er.
Jeg har motsatt problem - for lite nitrat i flere akvarier som kommer av:
1. Mye filtrering - bruker minst det dobbelte el. mer. Til 100 l akvarie filter til minst 200.
2. Ikke for mange fisk i forhold til vannmengden
3. Mange planter.
Det er alt. Jeg forer godt og trenger ikke å skifte vann ofte. En gang lot jeg det være å skifte vann på en måned bare for å prøve å få opp nitraten og da var den knapt 15.
Så jeg hadde skaffet meg filterguffe i denne situasjonen i tilfelle det er noe galt med filterbakteriene. Hvis det ikke hjelper så hadde jeg prøvd med et annet filter eller ekstra filter i tillegg til det som er.
Postet 09.11.12 kl 18:24
Takker for svar. Filteret er vel dimensjonert til akvarier som er 2-3 ganger større enn mitt. Som nevnt tidligere har jeg ikke aå mye fisk, den fisken jeg har er bunnskikt. For tiden har jeg lite planter, måtte fjerne litt planter som var stygge. Sitter igjen med et par vasspest, gulerotgress og noen anubias. Sist jeg tok vannbytte er søndag. Fiskene ser helt fin ut, full fart i dem. Er klar over at fisker ikke har godt av mye nitrat i lengden. Jeg renset filteret for et par uker siden ( 1 år siden jeg hadde vasket det) renset kun det blå filteret.
Postet 09.11.12 kl 18:49
Stomen har ikke tid til å ta vannbytte hver dag fremover.
Nitratverdier på 50 og oppover er altfor høyt, og ditt resultat er jo i så fall skremmende. Du lar faktisk fisken leve i vann som inneholder skadelige stoffer som kan stresse/skade dem slik at de blir syke. Det eneste som hjelper er vannbytter...
Hvis du ikke kan bytte vann bør du i det minste flytte fiskene over i et annet kar, så de slipper å svømme rundt i gift!
Postet 09.11.12 kl 21:28
At fiskene svømmer i "gift" er vel å ta litt i. Det er tross alt ikke snakk om nitritt. MEn for all del, nitrat kan være skadelig ved lenge eksponering i store doser. Store doser er det i dette tilfellet, stor eksponering kan det også være.
Å flytte alle fiskene over til et lite akvarium vil ikke bare stresse dem, men vil også garantert føre til nitritt. Så da er spørsmålet: nitrat eller: nitritt, stress og et alt for lite akvarium?
Å flytte fiskene vil forøvrig ikke løse noen problem i det andre akvariumet.
For all del, det er på ingen måte optimalt at fiskene svømmer i de nitrat verdiene, men etter min mening er det bedre enn alternativene.
Å flytte alle fiskene over til et lite akvarium vil ikke bare stresse dem, men vil også garantert føre til nitritt. Så da er spørsmålet: nitrat eller: nitritt, stress og et alt for lite akvarium?
Å flytte fiskene vil forøvrig ikke løse noen problem i det andre akvariumet.
For all del, det er på ingen måte optimalt at fiskene svømmer i de nitrat verdiene, men etter min mening er det bedre enn alternativene.
Postet 09.11.12 kl 22:06
Postet 09.11.12 kl 23:23
Ligger vel ikke masse døde snegler, avfall, plante rester nede i sanden? Hadde masse snegler som døde etter at grussen ble tatt ut og skylt skikkelig med varmt vann ( I know big mistake). Da fikk jeg noen verdier som var i gjennom taket. Men det var riktig nok nitrit. Du kan jo ha kommet litt lengre i nitrogen-syklusen.
Postet 10.11.12 kl 01:31
Postet 10.11.12 kl 01:51
StoFor all del, det er på ingen måte optimalt at fiskene svømmer i de nitrat verdiene, men etter min mening er det bedre enn alternativene.
*kremt* Har du tid å sitte her og skrive i tråder på AF, har du tid å bytte vann
Det er ingen unnskyldning å påstå at man "ikke har tid" når det står så dårlig til i et akvarium. Da TAR man seg tid, og skipper heller andre tidkrevende saker... som f.eks. sitte og henge foran pc'en
Postet 10.11.12 kl 17:00
Postet 10.11.12 kl 19:10
Endret: 10.11.12 kl 19:13