Hvitprikk? (side 2)

Ok. Men når du har råd til varmekolbe, anbefaler jeg denne typen fra Aquarium Systems. Uknuselige og av svart hardplast. Tåler å stå over vann den stunden det tar å bytte vann, de kan ikke knuse sånn som glasskolber kan.

Beregn en watt varmekolbestyrke pr liter vann. Dvs har du et 100 liters kar, velg en 100 watts varmekolbe.

Hadde du hatt en riktig varmekolbe nå, som går til minimum 32°C, kunne du valgt varmekuren som kur mot hvitprikk istedenfor å bruke penger på medisin. Jeg har hatt akvarium i noen år og har hatt noen tilfeller av hvitprikk hos nyinnkjøpte fisk nå og da, men har aldri brukt medisin. Har alltid kurert fiskene med varmekuren. Parasitten som forårsaker hvitprikk dør ved 32°C og over, og alle fisk jeg har hatt har tålt noen dager med høyere temperatur enn vanlig. Guppy er litt sensitiv for høye temperaturer, og det finnes sikkert flere unntak. Men de fleste typer selskapsfisk tåler det som sagt noen dager.

Søk på ordet "varmekur" her på AF, du får mange treff og beskrivelser for hvordan du gjennomfører den. Blant annet dette.

Det som er viktig FØR du tenker på varmekur er:
* Sørg for å ha minst to termometere for å sjekke at temperaturen virkelig ER på 32°C, og ikke f.eks. 31°C...! Det er livsviktig at tempen er korrekt, for å ta knekken på parasitten. Akvarietermometere finnes i mange billigutgaver og de er notoriske for å vise feil temperatur. Kjøp et litt dyrere kvalitetstermometer! VIktig!

* Varmekolben må gå opp til MINST 32°C, det finnes noen som går til 34°C.

* du skal IKKE kjøre både varmekur OG medisinering! Det blir for tøft for fiskene og det er totalt unødvendig - bestem deg for EN metode og kjør på den.

Les linken til tråden jeg ga deg ovenfor.
Varmekuren virker mye enklere og tryggere for fiskene! Etter det jeg har lest om medisinen de selger her, liker jeg den svært lite, så satser på å få kjøpt varmekolben i morgen! Tviler på at den jeg har nå går opp til 32 grader..

Tusen takk for råd og tips så langt! Hele greia har helt sikkert gått dunken uten dere ;p

Meen hvor mange liter vann, og hvor mange dager må jeg bytte vannet før jeg kan begynne på varmekuren om jeg avslutter medisineringen fra i morgen av da ?

Fikk se 6 nye fiskebebier i dag også GLEDE, får håpe de tåler alt det her styret mitt.

Skift en tredjedel av vannet to ganger om dagen om du klarer det. La oss si i tre dager? Da burde medisinen være såpass tynnet ut at det går greit. Det er iallefall noe sånt jeg ville gjort med det om det var et av egne akvarier.

Jeg gjentar tipset om å skaffe minst et ekstra kvalitets-termometer. De vanlige akvarietermometerne er skremmende unøyaktige! Og med denne varmekuren er det av ytterste viktighet at tempen er presis!
Jeg tror jeg så en test en gang på et forum (var det her tro?) Det var en fyr som hadde tatt seks ulike akvarietermometere og samlet dem i et akvarium. Han postet et bilde av dem der de seks termometerne hang på rad og rekke ved siden av hverandre bortover glasset... og jeg tror det var kun to av dem som viste samme temperatur! Det varierte med opptil to grader ellers. Og det er himmelvid forskjell på 30 og 32 grader når det kommer til varmekuren for parasitter! Forskjellen er suksess eller fiasko, rett og slett.

Aquaristikshop selger termometere som skal være svært presise. Skal man være skikkelig pirkete og ha det aller beste, så finnes [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=308006+*+308007&t=temartic_e&userid=F75do41pLoiOvCQZaQMuDVBNzW5HB420Uhc]håndlagde og håndkalibrerte glasstermometere[/URL] også...! De er dyre da

Litt lite å bestille bare det helt fra Tyskland, men om du noengang skulle ha noe mer derfra så...mental huskelapp?

Jeg skal gjøre som du sier! Har bare skifta ca 30% av vannet i dag, men rekker å skifte en gang til før jeg legger meg.

Termometeret jeg har nå er et sånn "billig" termometer, men nå skal jeg faktisk sponse på meg et skikkelig termometer og en skikkelig varmekolbe! Lønner seg i lengden virker det som ;p haha

Tusentusen takk for hjelpen! Får ikke sagt det nok! Skal skifte tre dager nå, så begynner jeg med varmekuren asap. Derfra er det vel bare å krysse fingrene :l

mona o
Men når du har råd til varmekolbe, anbefaler jeg denne typen fra [URLBLOCK1].

Denne varmekolben vil eg overhodet ikke anbefale. Eg kjøpte 6 stk, og 3 var defekte før det var gått et år. Alle var døde på under 4 år.

mona o
Hadde du hatt en riktig varmekolbe nå, som går til minimum 32°C, kunne du valgt varmekuren som kur mot hvitprikk

En varmekolbe som kun går til 32 grader er ikke egnet til varmekur mot hvitprikk, etter min mening.
Det blir for mye usikkerhet, og temperaturen i vannet vil heller ikke være lik i hele karet. Man må godt over 32 grader for å få et trygt resultat, og da er vel varmekolber som går til 34 grader svaret.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap