Algemiddel mot penselsalger? (side 2)

Kan det tolkes slik at man kan forebygge litt ved å bruke en næring med god andel Nitrat i seg?
Oi, dette var interessant lesning. Kanksje jeg skulle prøvd litt av denne easy life miksturn før jeg setter opp 160literen. Jeg har ikke så lyst å dra med meg penselalge-problemet fra 54literen til 160literen. Easy life tar ikke knekken på filterbakterier nei?
Fikk dessverre ikke tak i glutaraldehyd på det lokale apoteket, så jeg prøvde med på klormetoden så lenge, og det ser ut til å fungere bra. Fikk kloret alle røttene og plantene som var på røtter, og nå er alle algene helt hvite. Hvor mange dager går det før algene faller av?
Husk å skylle, skylle og atter skylle ekstremt godt med masse vann etterpå, for klor er giftig både for bakterier (tenk på filteret) og for fisk!

Kan dessverre ikke svare på hvor lang tid det tar :-/ Men lykke til
Jeg vet godt hvor farlig klor er, spesielt for vannlevende organismer. Jeg skylte derfor røttene og plantene godt, og i tillegg fikk de ligge en stund i rennende vann og etterpå ligge på benken en stund slik at eventuelle rester fikk fordampet.
Kjøp deg noen små SAE og selg dem når de blir for store
-ole-
mona o
Fikk en email med denne meldingen: "Jeg kjøpte en flaske på 1 liter til ca kr..180,- Med flaska følger det med en liten beholder [B]aktivator. DENNE SKAL IKKE BRUKE[/B]. Dermed unngår man desinifikasjonsefekten."

Hvordan vil denne kuren påvirke plantene i ett kar ??
Hvis det er meg du spør, så vet jeg dessverre ikke mer enn de emailene jeg har gjengitt (sitert ordrett) her og link til den tidligere tråden om samme tema. Les i den andre tråden, kanskje det står noe spesifikt om plantenes eventuelle reaksjon der?
Tregt filter ikke bra
Er ikke helt enig at det ikke gjør noe om man skur ned filteret, spørs hvor mye.
Har eheim 2224, men det filtrerer for tregt pga det er for gammelt og slitt, vil jeg tro eller hva som feiler det.
Og det har ført til unødige mye fisk har blitt syk og dødd under bortimot ett års tid jeg har hatt dette filteret + mye mer algevekst. Så har nå et innvendig filter i tillegg. Så det er sikkert lurt og ikke ha det på full styrke, men ikke for lavt heller..
galaxy
Er ikke helt enig at det ikke gjør noe om man skur ned filteret, spørs hvor mye. Har eheim 2224, men det filtrerer for tregt pga det er for gammelt og slitt, vil jeg tro eller hva som feiler det. Og det har ført til unødige mye fisk har blitt syk og dødd under bortimot ett års tid jeg har hatt dette filteret + mye mer algevekst. Så har nå et innvendig filter i tillegg. Så det er sikkert lurt og ikke ha det på full styrke, men ikke [I]for [/I]lavt heller..

men om jeg skal tippe så kanskje filtrerte det max 300 liter i timen, når jeg sammenligner med det andre akvariet som tar 400 liter, det er jo litt lite på et akvarie på 200 liter :/ så det ble litt for lite til å beholde et sunt miljø.
Alder på Eheim filter har overhode ingen betydning for det skal bli dårlig kapasitet på det. Grunnleggende regel på alle filter både innvendige og utvendige, her må filtermassen skiftes ut delvis med faste intervall. Når man gjør reint filter, er det like viktig ta ut innpeller, aksel, gjøre reint i pumpehuset. Det danner seg over tid påleiringer, som reduserer kapasiteten på pumpa. her kan du nok merke pumpe blir som ny. Ser selv på Juwel innvendig filter som jeg har i tilegg, unnlot lenge å gjøre det reint, merket når jeg skulle starte filter etter vannskift, det kom ikke i gang igjen. Rengjøring av innpelller m.m. full rulle igjen
galaxy
Er ikke helt enig at det ikke gjør noe om man skur ned filteret, spørs hvor mye. Har eheim 2224, men det filtrerer for tregt pga det er for gammelt og slitt, vil jeg tro eller hva som feiler det. Og det har ført til unødige mye fisk har blitt syk og dødd under bortimot ett års tid jeg har hatt dette filteret + mye mer algevekst. Så har nå et innvendig filter i tillegg. Så det er sikkert lurt og ikke ha det på full styrke, men ikke [I]for [/I]lavt heller..

Hvorfor lar du det bare være sånn da, hvis det har ført til døde fisker og alt mulig? Du må jo ta og plukke ut impeller og div. i pumpelokket og rengjøre det sammen med filtermassen. Filtermassen skal kun skylles i en bøtte akvarievann, den skal ikke utsettes for glovarmt vann e.l.

Jeg har ikke påstått at man skal skru ytterligere ned et nærmest ødelagt filter heller, sånn som du ser ut til å tro.
Hans Johansen
Alder på Eheim filter har overhode ingen betydning for det skal bli dårlig kapasitet på det. Grunnleggende regel på alle filter både innvendige og utvendige, her må filtermassen skiftes ut delvis med faste intervall. Når man gjør reint filter, er det like viktig ta ut innpeller, aksel, gjøre reint i pumpehuset. Det danner seg over tid påleiringer, som reduserer kapasiteten på pumpa. her kan du nok merke pumpe blir som ny. Ser selv på Juwel innvendig filter som jeg har i tilegg, unnlot lenge å gjøre det reint, merket når jeg skulle starte filter etter vannskift, det kom ikke i gang igjen. Rengjøring av innpelller m.m. full rulle igjen

Kjøpte akvariet og Eheimen brukt et år siden. Så tok med Eheimen til Akvariemagasinet og de skiftet en skuff innvendig (det var en bøy på røret så selvsagt fungerte det dårlig) det ble skiftet slanger. Og rengjort ellers propelle osv. Så da jeg kom hjem var det bedre trykk. men det varte i kanskje 2 dager så dabbet det av og tok Eheimen til en annen dyrebutikk der en voksen ekspeditør sjekket og han kunne ikke finne ut om det var noe feil på det. Ser bare at trykket er mindre enn Juwel i 120 literen som har en pumpe som pumper 400 liter i timen. Kjøpte det også brukt så tok ut filtermassen innvendig for kanskje ett år siden og da skjønte jeg at det nesten var tett av avleiringer i filteret for det ble et utrolig nye bedre trykk etterpå. Men eheimen får jeg ikke til å gjøre noe med. Har ikke skiftet filter, men har "stablet om" ting i pumpen dvs tatt ting ut og inn igjen bare for å se om det blir bedre trykk, eller påvirker trykket, men det har det ikke blitt. Så vet ikke hva som er feilen.
Jeg tror det er en god idè at du oppretter en egen problemtråd der du spør etter råd ang. det vanskelige filteret ditt, for denne tråden her skulle ikke handle om dine filterproblemer, men om penselalger
Kan være en god idè hvis du ønsker hjelp til filterproblemene dine.
Ikke noe farlig å tilsette nitrat etter min mening. Hvis man satser på planter med fisk (UTEN dvergreker) er det greit å ha mellom 10 og 50 mg/l NO3 og 0,3 til 2 mg/l PO4. Forutsetning for god plantevekst er selvfølgelig CO2. Man vil ytterst sjelden oppleve penselalger under dette oppsett. Uten CO2 og NO3 og med mye foring og dermed sterk overskudd av PO4 og evt. Fe (akvarietgjødsel) er det ett paradis for penselalger.

Man kan bruke Easy Carbo (EC, Glutaraldehyd) forebyggende og over lengre tid, men da skal man ikke bruke meir enn vanlig dosering (1ml/50l/d). Ved sterk oppblomstring av penselalger kan man bruke opptil 4x doseringen i en kur for ca. 1 til 2 veker. Forutsetning er god gjennomstrøm og lufting slik att man unngår oksygenmangel.

EC har en synlig positiv effekt på planter. Bladene virker kraftigere og har meir glans etter en kort tid, men eg skjønner ikke korfor? EC er propagert fra produsenten som plantegjødsel og flytende CO2 men det er det neppe. Det er en algizid ikke meir eller mindre.
Men den positive effekten på plantene kan evt. også forklares. Næringsstoffene i akvariet som er sedimentert eller chelatert og derfor utilgjengelig for plantene blir pløtselig tilgjengelig under tilsetning av EC. Evt. knekker EC chelatkompleksene, men dette er meir en formodning enn eg har bevis eller kjemisk forklaring for det. Men tesen blir støttet med at denne positive effekten forsvinner med tiden Easy Carbo blir brukt.

Alt dette er egne observasjoner i akvariene mine. Per i dag bruker eg forresten ikke Easy Carbo lenger, men akvariene mine er også fri for penselalger. Man skal vurdere det nøye hvis man vil virkelig bruke EC. Egentlig er det ikke noe man vil ha i akvariet. Men det virker uten tvil effektiv mot penselalger.

Eg kunne tenke meg å bruke klor på sjølve akvariet eller utstyr med "glatt" overflate men ville aldri bruke det på dekorasjon (stein, røtter) eller planter. Usikkerheten er for stor at man klarer ikke å "vaske" Cl ut igjen. Spennende korleis plantene klarer en Cl-kur?!

Ang. store SAE har eg fanget 3 stk av slike i en liten innsjø i Tyskland for noen år tilbake om sommaren. Det vises bare at det er vel fleire akvarister som ønsker seg små SAE. Sjebnen til SAE når de passerer 15 cm er ofte tvilsomt. Liker derfor ikke anbefalingene av spesielle fiskearter som ett "biologisk verktøy". Små SAE virker også lite mot penselalgeoppblomstring. De foretrekker grønne alger eller Tetra Min
Michael Niesar
Sa alt som sto her ;-)

Flott
En liten applaus

Mange gode svar her, selv om en del innlegg ikke har noe med emnet å gjøre. Plantene ser ut til å tåle klorbehandlingen godt, og algene er uten tvil døde, så nå venter jeg bare på at de skal forsvinne fra bladene. Jeg er dog ikke i tvil om at de kommer til å blomstre opp på ny om jeg ikke gjøre noe mer. Om jeg bruker glutaraldehyd fra apoteket eller Easy Carbo vet jeg ikke enda.
Hohåi, jeg skjønner ikke bæret men det er interessant alikevel.

Selv sliter jeg litt med å klare å planlegge/forutse hvordan dette skal gå i et kar med lite planter.
Per nå i 54literen min er det litt penselalger (manuell fjerning idag så jeg har fått bort mesteparten) - men jeg regner med det dukker opp igjen.

Akkurat nå er det lite planter fordi jeg har plukket vekk de med alger på, og det ser ut til at plantene har litt problemer med å "kickstarte" igjen, sikkert fordi algene tar mye næring?

Jeg er også interessert i å ha lite planter i dette karet - når det blir et 160 liter. Jeg vil ha det sortvanns-surt - men har hørt at i et tett beplantet kar så vil PHen svinge når lyset er av, og at den kan svinge rimelig mye også? (har ikke målbar kH og vil helst ikke øke mtp på PH)

Hvordan stiller man seg til eventuelle penselalger om man får det i et kar med lite planter? Jeg har planer om å ha litt flyteplanter (pistia, hydrocotyle leucocephala) og litt anubias/javabregne. Er det noen som har noen formening om HVA som regners som for mye planter, er det visse planter som er verre enn andre osv?

Huff, mener ikke å kuppe tråden altså, men siden det nå er så mye informasjon og teser om penselalger her så må man jo ha noe å si, haha
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap