Rett eller buet frontglass???? (side 2)

Hans Johansen
Fokusering med buet glass har nok betydning hvor stort akvariet er. Ser på mindre akvarie er nok vanskeligere fokusering. På 450 liter, tror jeg det ikke har betydning. Har selv Tamron 18-270 linse som fokuserer meget bra i vårt akvarie på 450 liter.

Holder med deg.
Det karet TS har tenkt å kjøpe er nok fokus på grunn av glasset ikke noe problem.
M/A funker like bra.

Største problemet med fokus her vil nok være som på flate glass at det ligger ett tynt lag med alger som du ikke ser med det blotte øyet og som man ikke legger merke til når man titter inn i glasset.

Tar du frem kamera blir saken en annen. da kan det du ser skarpt fremstå som en helt annen verden når det gjelder skarphet på bildet.

Største problemet med buet glass er vel faktisk å klare å skrape reint ordentlig for alger. ( dette i forhold til rett glass)
Rengjøring av alger på buet glass, benytt algeskrape horisontalt, start helt oppe, når man er kommet nesten ned mot grus, sand, så avslutter man der. Det som er nederst er det benytte algeskrape som skaft kan vinkles, har en som er ca 15 cm bred, det er blad på den, som er utskiftbart. Koster noen kroner, men så slipper jeg få noen riper på glasset. Selvfølgelig må også den benyttes horisontalt
Sånn alge magnet funker helt fint på buet.

Buet eller rett er bare en smak på hva hver enkel liker. Jeg personlig syns det kommer helt ann på hvor akvarie skal stå iforhold til møbler du har i rommet. Om det gjør seg best med buet eller ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap