Grus eller sand, og sending av akvariefisk via Posten (side 2)

Har vel ikke noe konkret eksempel på fisk som ikke liker sand, men det er en del fisk som dropper eggene sine på en måte som gjør at stein/grov grus i større grad ivaretar mulighetene for klekking enn sand hvor de blir liggende oppå.
Inaktiv bruker
er jo ikke det samme som at de ikke liker sand.
Nei, semantisk sett kan man selvsagt velge å lage et poeng ut av det.
Mountain
Dette er en sannhet med hvisse modifikakasjoner. Dette temaet er oppe fra tid til annen. Kom over en ganske utførlig ut-greiing av Nils Vollestad, skrevet i mars i år. Det finnes ikke noe direkte forbud mot å sende fisk, men det kan oppstå problem i henhold til Dyrevelferdsloven. For å oppfylle dette, må det taes en del hensyn ikke minst til embalering og avstander. Selvsagt er dette også berørt av årstidene.


Å bli sendt levende i en pakke på transportbånd, dumpes fra større avstander og stables oppå hverandre i store trallebur, kastes hit og dit, kastes fra flere meters hold (ja, det skjer, jeg har stått og sett på hvordan postfolkene laster innleverte pakker i postbilen....) slår ikke meg som en måte å frakte fisk på som hverken er human eller er i tråd med loven. Om ikke posten selv har regler for det (jeg har ikke giddet å sjekke) så burde dyrevernloven spille inn der.
Jeg har selv fått tilsendt fisk pr post to-tre ganger for noen år tilbake, og det var dårlige greier... store dødsfall. Aldri mer.

Første setning her sier vel alt og er vel verd å merke seg...:


"§ 11. Transport

Transport skal foregå på en måte som er til minst mulig belastning for dyret. Dyr skal kun transporteres når de er i en slik tilstand at det er forsvarlig å gjennomføre hele transporten.

Transportmiddelet skal være egnet ut fra hensynet til dyrenes sikkerhet og egenart. Dyr skal ha nødvendig tilsyn og stell under transporten.
"
mona o
... slår ikke meg som en måte å frakte fisk på som hverken er human eller er i tråd med loven.

Å sende fisk med Postens "Ekspress over natten" kan da ikke være særlig inhumant. Med tanke på hva viltfangede fisker gjennomgår når det gjelder transportering, så ser eg på dette nærmest som en drømmereise

Vanlig postgang benytter eg kun til snegler.


mona o
Jeg har selv fått tilsendt fisk pr post to-tre ganger for noen år tilbake, og det var dårlige greier... store dødsfall. Aldri mer.

Da har du handlet med noen som ikke vet hva de driver med angående sending av fisk, og/eller Murphys lov har rammet deg særskilt hardt.


mona o
Å bli sendt levende i en pakke på transportbånd, dumpes fra større avstander og stables oppå hverandre i store trallebur, kastes hit og dit, [I]kastes[/I] fra flere meters hold ([B]ja[/B], det skjer, jeg har stått og sett på hvordan postfolkene laster innleverte pakker i postbilen....) (jeg har ikke giddet å sjekke)


Du lever i en postmessig steinalder, Mona O. Hadde du giddi å sjekka, hadde du kanskje hatt en annen oppfattning, men det er vel grenser for hvor mange egne innlegg det går ann å kvalitetsikre...

Vårt firma har bedriftspakkeordning med Bring, og vi sender/motar flere pakker hver dag. Noen med vanlig postbil og andre med varebil. Det har jo også skjedd store forandringer siden du sendte fisk "for noen år tilbake".

Hadde prosedyren foreløpt som du skriver, hadde mange av våre pakker/gods gått i lufta. Vi sender bl.a. en del eksplosive vare, disse blir jo selvsagt merka. Jeg fortalte i mitt forrige innlegg, at posten også benytter biler utenom "skrankesystemet". Når vi skal sende gods, ( Utenom det vanlige postsystemet ) bestiller vi bil, og det kommer en hyggelig medarbeider og henter varene. Vi kan til og med være med inn på lasterommet og se at pakken/godset er forsvarlig sikra. Så bruker vi bedriftspakke over natt. I de fleste tilfelder er pakka fremme på 12 t. Ved å føre telefon nr. på følgebrevet, kan motakeren bli oppringt når pakka er klar for utlevering.
I tillegg, er det kode på følgebrevet, slik at pakka kan følges hele tiden pr. data og sjekke hvilken terminal den eventuellt skulle ha passert. Når vi sender pakker som er litt spesielle, ringer jeg opp det koordineringskontort som vi vanligvis bruker, for å sjekke hvordan transporten vil foreløpe, der får vi vite hvilken terminal pakka slal innom, og hvilken utkjøringsrutiner som gjelder.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg er der selvsagt begrensninger. Embalering, avstander og temperaturer. Her har det nok også litt å si hvor i landet en bor, og hvem som er motaker. Ikke alle har bedriftspakkeordning , men jeg tror ikke forskjellen er så stor på vanlig ekspress over natt heller.

Til slutt. Mitt inntrykk er at Bring så absolutt er til å "snakke" med, for uansett hva vi sender, har jeg alltid møtt stor velvilje.

Det gjelder å se mulighetene og ikke hekte seg opp i begrensningene.

- Tore -
Donald
Å sende fisk med Postens "Ekspress over natten" kan da ikke være særlig inhumant.


Det er ingenting som tilsier at "Ekspress over natten" postbehandling er mer varsom enn vanlig postbehandling.

Donald
Da har du handlet med noen som ikke vet hva de driver med angående sending av fisk, og/eller Murphys lov har rammet deg særskilt hardt.


Men du vet tydeligvis hvordan man gjør dette, eller du prøver å hinte om at du gjør det....
Hvor mange ganger har du fått tilsendt fisk pr post da? Og hvor mange ganger har du sendt fisk pr post? Hvordan var resultatene?

Det var bl.a. AquaZoo i Bergen som sendte meg fisk den ene gangen. Jeg husker godt hvordan det gikk med Corydoras metae. 10 av 12 døde...ikke særlig vellykket. Og Aquazoo skal ha sendt fisk pr post tidligere, og vet hvordan det gjøres.


Tore's innlegg gidder jeg ikke engang å svare på.
Inaktiv bruker
§ 3. Generelt om behandling av dyr
Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.


§ 11. Transport
Transport skal foregå på en måte som er til minst mulig belastning for dyret. Dyr skal kun transporteres når de er i en slik tilstand at det er forsvarlig å gjennomføre hele transporten.
Transportmiddelet skal være egnet ut fra hensynet til dyrenes sikkerhet og egenart. Dyr skal ha nødvendig tilsyn og stell under transporten.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om transport av dyr.
mona o
Tore's innlegg gidder jeg ikke engang å svare på.


Hei Lotte Pedersen.

Nå skal vi ikke glemme at dette er din tråd, og dine spørsmål. Som nybegynner på forumet, synest jeg at du kommer med helt kurante spørsmål. Selv de som påberoper seg å kunne det meste, trenger tydeligvis litt "oppfriskning".

Jeg har her konsentrert meg om forsendelse og mine erfaringer om dette tema. Forsendelse er viktig, da dette pågår kontinuerlig. At det er "noen" som ikke har den helt fulle forståelse av hvordan fiskene bør sendes, kommer også tydelig frem i en annen tråd som har gått paralellt her på forumrt, nemlig "Henting av Discus" Her sammenlignes oksygenopptaket hos fisk, med opptaket til oss mennesker.

Jeg er helt overbevist om at du har kunskaper nok, til å selv trekke "esensen" ut av innleggene, og bedømme seriøsiteten av disse, samt å benytte dette til det som ganger deg selv og din akvaristikk.

Lykke til med akvarieholdet Lotte!

- Tore -

mona o
Det er ingenting som tilsier at "Ekspress over natten" postbehandling er mer varsom enn vanlig postbehandling.

Det er tidsaspektet som er det avgjørende her. Eg mener definitivt at slike sendinger er mer humane enn det VF-fisker vi holder utsettes for før de ender i karene våre.

Men du mener altså i fullt alvor at VF-fisker behandles bedre når det gjelder stress, temperatur, rom, tid, sjauing...?



mona o
Men du vet tydeligvis hvordan man gjør dette, eller du prøver å hinte om at du gjør det....

Ja, det mener eg. Det finnes riktignok ingen fasit, grunnet forskjellige fiskekrav og temperaturforhold. Men ingen fôring de siste to dagene før sending, god isolering (isoporkuler og/eller bobleplast), og få fisker i posene er grunnregler for meg. Heatpacks festet i isoporkassen, og tilførsel av oksygen er til tider ideelt. Uansett; man kommer langt med sunn fornuft...



mona o
... hvor mange ganger har [I]du[/I] sendt fisk pr post? Hvordan var resultatene?

Eg har kun mottatt reker og snegler via (vanlig) post, tror eg. Men eg har vært med og pakket og sendt fisker med ekspress veldig mange ganger. Tilbakemeldingene fra kjøpere (og alle har gitt det, selv om noen av dem må kontaktes) viser faktisk hittil 0 % dødelighet. Man kan gjerne si det er flaks, men eg velger heller å si at det er uflaks hvis noe går galt.



mona o
Jeg husker godt hvordan det gikk med Corydoras metae. 10 av 12 døde...ikke særlig vellykket. Og Aquazoo skal ha sendt fisk pr post tidligere, og vet hvordan det gjøres.

Dersom det ikke var minusgrader, og du fikk kassen til forventet tid, er det logisk å tenke på to mulige forklaringer:
Enten ble ikke fiskene stresset nok før transport, og har forgiftet seg selv i posene. Eller så ble posene fyllt med oksygen. Dette bør ikke gjøres til fisker som snapper luft i overflaten, da oksygeninnholdet blir altfor høyt.

Siden ikke alle døde er det av disse to teoriene mest sannsynlig med den siste, etter min mening.



mona o
Tore's innlegg gidder jeg ikke engang å svare på.

Hvorfor ikke? Han har mer akvaristerfaring enn både deg og meg tilsammen, og dette temaet har han ihvertfall full kontroll på. Han spyr jo ikke akkurat ut innlegg på forum, men kunnskap har selvsagt ikke med antall innlegg og gjøre. Eg kjenner ham, så eg vet at skinnet bedrar
Spock
Kongen kan gi nærmere forskrifter om transport av dyr.


Jeg tror nå det er best vi lar kongen i fred jeg, i alle fall nå i jula. Nå styrer`n med familiejulefeiring oppe på Kongsseteren, og alle tingen!

Og - ikke tror jeg han kunne ha bidratt med så mye heller...

- Tore -
Kan virkelig Harald V dele ut foreskrifter om dyretransport. Er det ikke posten som tar seg av det?
Posten må vel følge loven.
Siden mona o tydeligvis ikke forstod spørsmålet ditt, skal jeg forsøke å svare.

Kongen betyr her "Kongen i statsråd" det vil si at regjeringen samlet i møte hos kongen, dvs. en Kongelig resolusjon.

- Tore-
Ja, da ble det litt klarere
Mountain
Siden mona o tydeligvis ikke forstod spørsmålet ditt, skal jeg forsøke å svare.

Dette kunne du fint svart på et selvstendig vis, uten å samtidig dra inn meg og mitt svar på en nedlatende måte. Den første setningen der kunne du ha droppet, men neida.
Sjøhester
Fins det ferskvanns sjøhester til akvarium?


i så fall hvor går det ann å kjøpe det hvis de er til salgs.
Inaktiv bruker
Nei, det finnes nok ikke, nermeste du kommer er nok en syngnathus art.
Fisker
Jeg har bytta til sand som dere så jeg lurte på bunnfisker som kan være 55liter kar.
og andre fisker da Hvormange fisker kanjeg ca ha i karet mitt?
Du kan ha ancistrus som "bunnfisk", ihvertfall. Hvor mange fisker spørs jo hva slags sort du vil ha og hvor mange du har fra før.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap