Ancistrus yngel overlever ikke vannbytte (side 2)

Nei, tilsetter ingenting.
Jeg har tom flyttet noen mine yngler når de fremdeles hadde plommesekk. Selv om nesten alle overlevde, er det nok vel og merke ikke å anbefale.. Jeg skulle bare tilfeldigvis fjerne lekshulen, så var der noen små rakkere der..

Jeg tipper de blir spist og at resten forsvinner ned i pumpa.. Vannskifte kan jo feks ha som følge at dem svømmer lenger opp i åpent vann pga temperaturer osv? kaldt vann synker.. Men må du skifte så ofte og mye vann da?

følg med neste leksperiode, og flytt yngeler, eventuelt om det kan være aktuelt med en sånn yngelboks som flyter i akvariet, men vet ikke om det er egnet til ancistrus. når hannen er bortevekk en ukes tid er han sannsynligvis inni lekshulen og passer eggene.. løft forsiktig opp hulen innimellom (kokosnøtta?) og sjekk.. eggene vil henge veldig godt fast, og yngel vil også henge seg fast i hula, så du trenger ikke være særlig redd for å sjekke.. hannen vil som regel ikke flytte seg selv om du tar lekshula opp av vannet engang.. Alternativt legge inn mye flere gjemmeplasser til dem.. røtter, huler osv. De forlater ikke lekshulen før plommesekken er fordøyd, da er dem allerede ei uke eller noe sånt.

men som sagt, jeg er ingen oppdretter

Trenger kanskje ikke skifte vann så ofte i og med at det er et stort akvarie med få fisker...

Jeg kommer nok ikke til å ta dem oppi en yngelboks, da yngelen for det meste lever av alger i karet, og det finnes jo ikke i boksen.

Nå trenger ikke alle kull med yngel å overleve, men hadde vært kjekt å få til et i hvert fall. Ser ut som om det går bra med dette kullet foreløpig Har latt være å ta vannbytte de siste to ukene, og i går byttet jeg en bøtte med vann stående fra over natten. Skal gjøre det samme i dag.
Jeg er ikke enig med deg at yngelen lever for det meste av alger, S_Dreams. Da kan det i verste fall være grunnen til at du mister så mye yngel. De dør på grunn av for lite næring. Skal du ha god vekst på dem, så trenger de mye mat og god vannkvalitet
Mener jeg leste et sted at små ancistrus yngel trenger masse myke alger, som finnes i kar som har gått en stund. Mulig jeg har tolket/lest det feil.

Får prøve å mate litt mer da. Akkurat nå får de bare to-tre algetabletter på deling med de voksne hver dag. Ellers så blir det vel ikke så mye til overs av den andre fiskematen.
Ja, selvsagt trenger de alger, og det er flott at du tilbyr dem et algebefengt kar Det jeg mente er at du kan ikke fôre yngelen opp ene og alene på alger og mikroorganismer som de finner i karet. Det blir annerledes i naturen hvor de hele tiden kan gå og beite, samt at de vil finne både innsekter og krepsdyr.

I fangenskap må Ancistrus i tillegg også ha spesialfôr som algetabletter eller annet grøntfôr som salat, erter eller squash. Av og til bør de også få tabletter som inneholder proteiner.

Hvilken oppvekst man gir yngel har stor betydning på hvor mange som vokser opp, og hvor fort dem vokser. Derfor er det viktig med hva man gir dem å spise, hvor mye og hvor ofte. God vannkvalitet og bunnplass er også en viktig faktor.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap