Esha + Corydorasene har problem med svømmeblære/dør. (side 2)
Postet 26.11.12 kl 17:38
Endret: 26.11.12 kl 17:46
Når fisken har prikker, betyr det at det sitter innkapslede parasitter på fisken, som bare venter på å "bryte seg ut" og spre ut en haug med nye småparasitter. Det er det parasitten gjør, når den har sittet lenge nok og spist seg mett innunder huden på fiskene.
Så var jeg deg, ville jeg forlenget kuren og opprettholdt medisin-nivået i karet. Husk at parasitten kun kan drepes av medisinen under sitt frittsvømmende stadie, så det er der du må sørge for å ta kål på dem.
Så var jeg deg, ville jeg forlenget kuren og opprettholdt medisin-nivået i karet. Husk at parasitten kun kan drepes av medisinen under sitt frittsvømmende stadie, så det er der du må sørge for å ta kål på dem.
Postet 26.11.12 kl 18:48
superdupert.
Jeg har stoppet med Esha 2000 for et par dager siden, men regner med det ikke gjør noe. ER tross alt Exit som tar hvitprikk. Siste dose med hvitprikk var i går kl 15.00. Har nettopp lagt til 20 dråper med esha exit i 200 literen (regner med at man ikke må legge til medisinen til samme tidspunkt hver dag...?`). Skal jeg stoppe medisineringen når jeg ser prikkene er vekke fra botiaene? Hvis de ikke er vekke innen 2-3 dager: hva skal jeg gjøre da?
Jeg har stoppet med Esha 2000 for et par dager siden, men regner med det ikke gjør noe. ER tross alt Exit som tar hvitprikk. Siste dose med hvitprikk var i går kl 15.00. Har nettopp lagt til 20 dråper med esha exit i 200 literen (regner med at man ikke må legge til medisinen til samme tidspunkt hver dag...?`). Skal jeg stoppe medisineringen når jeg ser prikkene er vekke fra botiaene? Hvis de ikke er vekke innen 2-3 dager: hva skal jeg gjøre da?
Postet 26.11.12 kl 18:53
Jeg må nesten si jeg ikke vet 100% sikkert, så jeg anbefaler deg å konferere litt med bruksanvisningen. Hvis jeg ikke husker helt feil, står det noe om forlenget medisineringsperiode der, hvis det var så at fisken ikke ble symptomfri innenfor forventet "standard medisinerings-periode". Var det 48 timer etter at man så siste prikker muligens, at man skulle fortsette medisineringen? Som sagt, du må nesten sjekke. Jeg har lest bruksanvisningen en gang i fjern fortid, så minnet mitt er ikke helt pålitelig og det er mulig jeg blander sammen med noe annet. Og jeg har ikke brukt EXIT på akkurat hvitprikk-sykdommen selv, så jeg vet ikke. Tror jeg brukte den på et angrep av fløyelssyke, sammen med mørklegging.
Postet 26.11.12 kl 23:27
Endret: 26.11.12 kl 23:27
Avsluttet esha exit kuren etter dag 5. Botiaene hadde fortsatt prikker, to dager etterpå var prikkene vekke. Kan ikke se at flere fisker har fått det.
Jeg har no en corydoras som sliter. Det så ut som den hadde problemer med svømmeblæren. Den kan likke uforklarlig stille opp-ned i vannflaten, for så å begynne å svømme igjen mot bunnen. Dette har skjedd en rekke ganger.
Etter jeg flyttet den over til et nylig oppsatt karantenekar, ser det ut til at den holder seg på bunnen - men den bare ligger/står der og puster.
Jeg ser også en corydoras i selskapskaret som ser ut til å være litt hul under, på midten ved gjellene. Dette kan da ikke være normalt? Første jeg tenkte var gjerne innvollsorm.
Når det gjelder buepansermallen jeg har bilde av i post 15 og 7, ser det nesten ut til at den har fått mørkere farge. Den er veldig lite aktiv, legger seg gjerne på blader, og litt opp ned / i 70 graders vinkel.
Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, er helt klar over at det ikke finnes noe fasit, men hva ville dere gjort?
Skal jeg fjerne (flytte over til karantenekar) de fiskene jeg mistenker sykdom på og håpe ingen andre fisker har blitt smittet? Eller burde jeg kjøre en ny kur med esha?
Jeg har no en corydoras som sliter. Det så ut som den hadde problemer med svømmeblæren. Den kan likke uforklarlig stille opp-ned i vannflaten, for så å begynne å svømme igjen mot bunnen. Dette har skjedd en rekke ganger.
Etter jeg flyttet den over til et nylig oppsatt karantenekar, ser det ut til at den holder seg på bunnen - men den bare ligger/står der og puster.
Jeg ser også en corydoras i selskapskaret som ser ut til å være litt hul under, på midten ved gjellene. Dette kan da ikke være normalt? Første jeg tenkte var gjerne innvollsorm.
Når det gjelder buepansermallen jeg har bilde av i post 15 og 7, ser det nesten ut til at den har fått mørkere farge. Den er veldig lite aktiv, legger seg gjerne på blader, og litt opp ned / i 70 graders vinkel.
Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, er helt klar over at det ikke finnes noe fasit, men hva ville dere gjort?
Skal jeg fjerne (flytte over til karantenekar) de fiskene jeg mistenker sykdom på og håpe ingen andre fisker har blitt smittet? Eller burde jeg kjøre en ny kur med esha?
Postet 01.12.12 kl 00:18
Postet 01.12.12 kl 00:50
Endret: 01.12.12 kl 01:04
Det ser ut som du er i en periode med mye sykdom. Jeg ville bytte 50% vann daglig i denne situasjonen. Det alene er kanskje ikke nok til å bli kvitt sykdomen men det kan likevel hjelpe å komme ut av den onde sirkelen med mye ubalanse i akvariet.
Ellers så var Sera Costapur veldig effektiv når jeg hadde hvitprikk en gang. Allerede 5-6 timer etter den første dosen var det tydelig forbedring - den syke mollyen kom ut fra skjulestedet sitt og jeg kunne se at den hadde færre prikker. 2-3 dager senere var den som ny og ingen andre fisker ble smittet.
Etter at kuren var avsluttet, brukte jeg ektozon salt som et midlertidig tiltakk for å hindre tilbakefall. Har aldri hatt hvitprikk etter den gangen.
Men du har andre arter enn jeg og jeg ville i alle fall lese litt først og forsikre meg at de tåler det som skal brukes.
Ellers så var Sera Costapur veldig effektiv når jeg hadde hvitprikk en gang. Allerede 5-6 timer etter den første dosen var det tydelig forbedring - den syke mollyen kom ut fra skjulestedet sitt og jeg kunne se at den hadde færre prikker. 2-3 dager senere var den som ny og ingen andre fisker ble smittet.
Etter at kuren var avsluttet, brukte jeg ektozon salt som et midlertidig tiltakk for å hindre tilbakefall. Har aldri hatt hvitprikk etter den gangen.
Men du har andre arter enn jeg og jeg ville i alle fall lese litt først og forsikre meg at de tåler det som skal brukes.
Postet 01.12.12 kl 10:14
Takker for input. Det ser ut til at iallefall hvitprikk er vekke.
No ser det dog ut til at fisken har fått problemer med svømmeblæren. Den må streve for å holde seg på bunnen, når det svømmer - svømmer den gjerne rundt i ring - helt ukontrollert. Noen ganger klarer den å holde seg på bunnen, da ligger den bøyd.
Dette har skjedd med 2-3 ukers mellomrom de siste månedene med kun leopard pansermallene, så vidt jeg kan huske.
Hva tror dere dette skyldtes:
Genetisk
Grunnet dårlige vannforhold? Har slitt med nitrat, nitraten har dog stabilisert seg for lengst. Temperaturen på vannet og nitritt verdiene har derfor gått drastisk ned etter hvert vannbytte
Eller kan det skyldtes en parasitt?
Litt merkelig at andre fisker enn pansermallene ikke har lidd samme skjebne?
No ser det dog ut til at fisken har fått problemer med svømmeblæren. Den må streve for å holde seg på bunnen, når det svømmer - svømmer den gjerne rundt i ring - helt ukontrollert. Noen ganger klarer den å holde seg på bunnen, da ligger den bøyd.
Dette har skjedd med 2-3 ukers mellomrom de siste månedene med kun leopard pansermallene, så vidt jeg kan huske.
Hva tror dere dette skyldtes:
Genetisk
Grunnet dårlige vannforhold? Har slitt med nitrat, nitraten har dog stabilisert seg for lengst. Temperaturen på vannet og nitritt verdiene har derfor gått drastisk ned etter hvert vannbytte
Eller kan det skyldtes en parasitt?
Litt merkelig at andre fisker enn pansermallene ikke har lidd samme skjebne?
Postet 01.12.12 kl 12:58
Det er usikkert hvorfor pansermallene lider av trøbbel med svømmeblæren. Jeg har kun opplevd det på Corydoras èn gang, og den ene ble frisk igjen i løpet av et par døgn. Jeg medisinerte den med noe naturlig middel, men det fås ikke kjøpt i Norge dessverre. Dessuten vet jeg ikke om middelet hadde noe å si, eller om pansermallen bare tok tiden til hjelp og ble frisk av seg selv.
Hvor lenge har dine pansermaller vært sånn? Har du i den senere tiden gjort noe med gh-verdien i vannet? Hvis du har, ble i så fall pansermallen slik etter det?
Jeg spør fordi jeg utifra innlegg her på AF gjennom tid har sett en sammenfallende tendens til at pansermaller får trøbbel med enten likevekten inni kroppen (væskebalansen eller svømmeblæren) ved brå endringer (heving) av gh.
Hvor lenge har dine pansermaller vært sånn? Har du i den senere tiden gjort noe med gh-verdien i vannet? Hvis du har, ble i så fall pansermallen slik etter det?
Jeg spør fordi jeg utifra innlegg her på AF gjennom tid har sett en sammenfallende tendens til at pansermaller får trøbbel med enten likevekten inni kroppen (væskebalansen eller svømmeblæren) ved brå endringer (heving) av gh.
Postet 01.12.12 kl 13:31
Endret: 01.12.12 kl 13:33
mona oDet er usikkert hvorfor pansermallene lider av trøbbel med svømmeblæren. Jeg har kun opplevd det på Corydoras èn gang, og den ene ble frisk igjen i løpet av et par døgn. Jeg medisinerte den med noe [URLBLOCK1], men det fås ikke kjøpt i Norge dessverre. Dessuten vet jeg ikke om middelet hadde noe å si, eller om pansermallen bare tok tiden til hjelp og ble frisk av seg selv. Hvor lenge har dine pansermaller vært sånn? Har du i den senere tiden gjort noe med gh-verdien i vannet? Hvis du har, ble i så fall pansermallen slik etter det? Jeg spør fordi jeg utifra innlegg her på AF gjennom tid har sett en sammenfallende tendens til at pansermaller får trøbbel med enten likevekten inni kroppen (væskebalansen eller svømmeblæren) ved brå endringer (heving) av gh.
Takker for svar.
For å være helt ærlig har jeg ikke sett på Gh verdien i karet på en god stund, gikk tom for testdråper og kjøpte aldri noe etter det.
Jeg har dog ikke gjort noe for å endre gh verdien.
I løpet av en 3 mnd periode har vel 4 leopard pansermaller fått problemer med svømmeblæren. 3 av de har blitt avlivet etter de ikke ble bedre etter et døgn. Den siste (som jeg opplevde hadde problemer med å svømme i går) er i karantenekaret.
No ligger den bøyd på bunnen av karet.
Rett som det er kan den begynne å flyte. Når den begynner å flyte prøver den å svømme til bunnen igjen, men det eneste som skjer er at den svømmer i ring - den svømmer raskere og raskere, helt til den må gi opp av utmattelse. Da ligger den en stund i vannflaten. Får virkelig vondt av h*n . Begynner dessverre litt å miste håpet, den har ikke blitt noe bedre siden i går.
Legger merke til at den har litt "innovermage" (oppe ved finnene rett under gjellene, det er vel ikke her svømmeblæren er?)
Postet 01.12.12 kl 13:56
Endret: 01.12.12 kl 13:56
Postet 01.12.12 kl 14:04
skal ta å avlive den =(.
Er helt klar over at det er vanskelig å gi noe svar på det jeg spør om, men hva ville du gjort mona o - dersom 4 pansermaller får samme problemet i løpet av rundt 3 mnd?
Det er jo vanskelig å hvorvidt det er grunnet parasitt, bakterie, vannforhold eller genetisk...
Er det mulig å utelukke noe av det som er nevnt ovenfor? Det er merkelig at det kun en av artene har problemer. Har andre arter av pansermalle i det samme karet som ikke har hatt et lignende problem...
Er helt klar over at det er vanskelig å gi noe svar på det jeg spør om, men hva ville du gjort mona o - dersom 4 pansermaller får samme problemet i løpet av rundt 3 mnd?
Det er jo vanskelig å hvorvidt det er grunnet parasitt, bakterie, vannforhold eller genetisk...
Er det mulig å utelukke noe av det som er nevnt ovenfor? Det er merkelig at det kun en av artene har problemer. Har andre arter av pansermalle i det samme karet som ikke har hatt et lignende problem...
Postet 01.12.12 kl 14:13
Fant ut at jeg skulle fjerne røttene i akvariet, slik at jeg fikk bedre oversikt. Det første synet som slo meg var 2 døde vf green laser...
Er det muligheter for at det er noen usunne bakterier i bunnsubstratet i akvariet? Har biltema sand... Syntes det er rart at det kun er corydorasene som dør.
Er rett å slett oppgitt... Har tatt 50% vannbytte. Vet ikke om jeg skal se det an, eller hva jeg burde gjøre...?
Er det muligheter for at det er noen usunne bakterier i bunnsubstratet i akvariet? Har biltema sand... Syntes det er rart at det kun er corydorasene som dør.
Er rett å slett oppgitt... Har tatt 50% vannbytte. Vet ikke om jeg skal se det an, eller hva jeg burde gjøre...?
Postet 01.12.12 kl 17:53
Endret: 01.12.12 kl 17:55
Den omtalte corydorasen som hadde problemer med svømmeblæren (som jeg skulle avlive) kom seg til hektene på mirakuløst vis. Kl 16 på lørdag virket den helt normal, hele søndagen virket den helt normal (med helt normal mener jeg: svømmer helt fint, ingen problem med å holde seg på bunnen) plutselig var den bare død i dag...
Det skal veldig mye til for at jeg kan skjære opp en fisk, i biologi 1 + 2 når du skulle dissekere fisk, griselunger, fugler osv, var jeg en av de som ikke taklet det.
I dag følte jeg dog at jeg måtte snitte opp buken(?) (iallefall under fisken) for å se om jeg så noe som virket feil/lukt etc... Jeg la ikke merke til noe. No er dog ikke jeg noe ekspert på anatomien til corydoras.
Før jeg snittet opp fisken la jeg merke til at den virket litt gul/brun ved gjellene. Når jeg åpnet den, la jeg ikke merke til noe lukt, den virket dog litt oppblåst og jeg fikk noe brunt/gult på hanskene.
Her er 3 bilder av fisken (har ikke kuttet den): http://bildr.no/view/1333995
Hvordan vet man hva som forårsaker problemene til fisken?
Det ser forøvrig ut til at høye nitrat verdier kan være en årsak til at fisker får problemer med svømmeblæren. Jeg har hatt SVÆRT høye nitrat verdier i akvariet over en lengre periode.
Hva tenker dere? Parasitt eller senvirkning av høye nitrat verdier?
Det skal veldig mye til for at jeg kan skjære opp en fisk, i biologi 1 + 2 når du skulle dissekere fisk, griselunger, fugler osv, var jeg en av de som ikke taklet det.
I dag følte jeg dog at jeg måtte snitte opp buken(?) (iallefall under fisken) for å se om jeg så noe som virket feil/lukt etc... Jeg la ikke merke til noe. No er dog ikke jeg noe ekspert på anatomien til corydoras.
Før jeg snittet opp fisken la jeg merke til at den virket litt gul/brun ved gjellene. Når jeg åpnet den, la jeg ikke merke til noe lukt, den virket dog litt oppblåst og jeg fikk noe brunt/gult på hanskene.
Her er 3 bilder av fisken (har ikke kuttet den): http://bildr.no/view/1333995
Hvordan vet man hva som forårsaker problemene til fisken?
Det ser forøvrig ut til at høye nitrat verdier kan være en årsak til at fisker får problemer med svømmeblæren. Jeg har hatt SVÆRT høye nitrat verdier i akvariet over en lengre periode.
Hva tenker dere? Parasitt eller senvirkning av høye nitrat verdier?
Postet 03.12.12 kl 18:10
Endret: 03.12.12 kl 18:46