Havsalt mot hvitprikk (side 2)
Postet 24.11.12 kl 23:53
personlig har jeg dårlig erfaring med medisin mot hvitprikk.derfor bruker jeg alltid varmekur.en varmekur dreper parasitten men ikke eggene, kjører derfor varmen i 10 dager.Det garanterer at eggene er klekket og parasittene drept før nye egg er lagt. Jeg mener at de fleste coryene vil klare en varme kur over 10 døgn.Men du er avhengig av å øke oxigenet i vannet under kuren.
Postet 25.11.12 kl 03:16
Anne Marie KleppFår kjøpe esha exit på mandag da. En så lenge prøver jeg med litt salt i tillegg til costapur. I følge dyrebutikken var det det mest effektive mot Hvitprikk .
Anbefaler deg å bestemme deg for en ting og holde ved det. Man skal aldri blande medisiner av forskjellige merker.
Dersom du nå har startet på en kur, må du fullføre den til punkt og prikke kuren ut. Ikke avbryt påbegynt medisinering fordi du vil "prøve noe annet". Dette er med på å skape resistente parasitter, og kan bli et enormt problem i hobbyen. Kan sammenlignes med enkelte bakterier som er blitt resistente mot visse typer antibiotika blant visse sykdommer hos oss mennesker. Overforbruk og feil bruk av medisinene er årsaken.
Det er allerede snakk om at visse stammer av hvitprikk-parasitten er blitt resistente mot vanlige medisiner mot parasitten.
Skal du kjøre to kurer som du sier, så må du vite at det er noe som er en stor belastning på allerede syke fisk, så vent til kur nr en er helt ferdig iflg bruksanvisningen, ta noen vannskift over noen dager FØR du eventuelt kjører i gang med enda en kur. Det gir deg også noen dager på å sjekke om fiskene er friske eller ikke av kur nr en.
Jeg er enig med Jan G ovenfor her. Jeg har aldri brukt medisiner mot hvitprikk-sykdommen på nye fisk. Jeg har alltid kjørt varmekuren og blitt kvitt hele problemet hver gang.
Kan ikke huske noe annet frafall enn èn L-malle, som var svekket av transport like før. Det kan like gjerne ha vært stresset ved transporten og ikke sykdommen eller behandlingen som tok livet av den ene. Men generelt har jeg ikke hatt noe trøbbel eller frafall pga varmekuren, alle fiskene jeg har behandlet med den har blitt friske. Husk ekstra oksygen-tilførsel, for varmt vann holder dårlig på oksygenet. 32°C , og ikke en halv grad en gang under det, er kravet!
Postet 25.11.12 kl 16:41
Endret: 25.11.12 kl 16:46
mona oKan ikke huske noe annet frafall enn èn L-malle, som var svekket av transport like før. Det kan like gjerne ha vært stresset ved transporten og ikke sykdommen eller behandlingen som tok livet av den ene.
Enig, Mona, det blir umulig å fastslå. Men fisker som er svekkede i utgangspunktet tåler særskilt dårlig å gå i altfor høy temperatur. Bare et eksempel dette; L-mallen din var neppe fra "kaldtvann".
Selv tilfører eg mye oksygen i karene mine. Likevel har eg mistet friske grupper med C. weitzmani og P. denisonii ved temperaturer på i underkant av 30 grader grunnet defekte varmekolber. Det er nok mange fiskearter vi holder i karene våre som ikke vil overleve en varmekur. Fisker som liker lavere temperaturer og som er svekket av hvitprikkparasitter (sent oppdaget) vil ha det ekstra ille.
Varmekuren er utvilsomt bra i mange henseender, og eg har selv brukt den med perfekt resultat. Medisinkur har eg også godt resultat med, så ved eventuelt nytt utbrudd vil eg nok prøve medisin igjen. Dersom angrepet skjer i et mallekar med temperatur på 28-30 grader, så vil eg nok likevel bare skru tempen opp. Det enkleste er jo stort sett det beste
Postet 25.11.12 kl 17:51
Postet 25.11.12 kl 18:34
Postet 25.11.12 kl 18:36
Postet 25.11.12 kl 23:59
Postet 26.11.12 kl 00:05
Postet 26.11.12 kl 00:09
Postet 26.11.12 kl 00:15
Anne Marie KleppJeg har fullført kuren og fulgt bruksanvisningen. Ser ingen bedring. Heller mere hvite prikker. Var derforjg tenkte og bruke salt sammen med medisinen da dyrebutikken anbefalte det i tillegg til og øke temperaturen. Ser det Er mange meninger og erfaringer.
Du er nødt til å tenke på hva du utsetter fiskene for også, da. Det du beskriver her, er altså hele 3 ulike metoder på en gang, som akvariet bombarderes med. Fiskene skal tross alt helst overleve kuren(e) også, ikke bare sykdommen. Tenk på at hver enkelt ting er en belastning for fiskene, og når du da peprer dem med 3 på en gang, så... (salt, medisin OG varme på en gang).
Jeg anbefaler deg å prøve varmekuren, men da er du nødt til å ha noen ting klart først:
- ekstra lufting av vannet for varmt vann holder dårlig på oksygen
- et pålitelig kvalitetstermometer, ikke noe billig skvip som bare måler feil
- en varmekolbe som går til over 32°C
Dersom du har tenkt å starte varmekuren er det VIKTIG å ikke tro at "jaja, 31 er bedre enn ingenting", for det er det ikke..! Det må være 32°C, og ikke en halv grad eller en grad under det. Da drepes ikke parasitten, den dør først ved 32°C. Alt under det bare speeder opp livssyklusen til parasitten og gjør at den formerer seg fortere.
REDIGERT;
Fra artikkelen Sykdom i akvariet her på AF:
Sitat:
Temperaturkuren mot parasitter.
Slik anbefaler jeg at du kjører temperaturkuren i ditt akvarium:
-Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk.
-Få tempen opp til over 32°C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Tempen må økes i løpet av maks 12 timer.
-Senk til 28°C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging.
-Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32°C, og til utbruddet var synlig.
-Øk tempen igjen til over 32°C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28°C, med vannbytte og slamsuging.
Øk tempen til over 32°C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer).
-Gjenta til parasittene er borte for godt.
MERK: Kuren må ikke benyttes mot annet enn Hvitprikk og Oodinium. De fleste andre sykdommer vil akselerere kraftig, ved økt temperatur, og det er da fare for at du dreper fiskene dine, i stedet for å berge dem!
Behandlingslengde.
Behandle sykdommen\ symptomene til alle synlige symptomer er borte, + 48 timer.
Dette gjelder både ved temperaturkur, saltkur og medisinering (om ikke annet er spesifisert i pakningsvedlegget til medisinen)
---------sitat slutt----------
(PS! Jeg har behandlet i fem døgn ved varmekur. Mona O)
Postet 26.11.12 kl 15:58
Endret: 26.11.12 kl 16:09