- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Innkjøring med filtergugge og salmiakk? (side 2)
Innkjøring med filtergugge og salmiakk? (side 2)
Postet 27.11.12 kl 19:20
Postet 28.11.12 kl 18:55
Ser bra ut dette. Jeg havnet langt utenfor skalaen på mine JBL tester, i starten for NH3/4 og etterhvert også for NO2. NO3 endte også opp i rundt 100 mener jeg å huske.
Skal du sette inn en stor gruppe ciklider på en gang? Da er det bra å ha en solid bakteriekultur så mot slutten, når du ser at prosessen skyter fart, kan du gå opp til 7 ml igjen.
Det er forresten anbefalt at man ved revirdannende cikider setter inn alle på en gang. Da vil ingen få tid til å danne revir og så jage de andre, slik det kan skje dersom man setter inn noen av gangen. Jeg har ikke hatt andre ciklider enn Apistogramma og andre mindre Sør-Amerikanere, men en av dem som sterkest har gått inn for salmiakkmetoden(i USA) har kommet med denne anbefalingen.
Skal du sette inn en stor gruppe ciklider på en gang? Da er det bra å ha en solid bakteriekultur så mot slutten, når du ser at prosessen skyter fart, kan du gå opp til 7 ml igjen.
Det er forresten anbefalt at man ved revirdannende cikider setter inn alle på en gang. Da vil ingen få tid til å danne revir og så jage de andre, slik det kan skje dersom man setter inn noen av gangen. Jeg har ikke hatt andre ciklider enn Apistogramma og andre mindre Sør-Amerikanere, men en av dem som sterkest har gått inn for salmiakkmetoden(i USA) har kommet med denne anbefalingen.
Postet 28.11.12 kl 21:03
Postet 30.11.12 kl 01:24
Postet 30.11.12 kl 09:07
Postet 30.11.12 kl 09:43
Postet 30.11.12 kl 11:59
Ja, balansen av de ulike filterbaktere-typene og hybridene stiller seg i stor grad inn etter verdiene i vannet de tilbys. Å kjøre innkaret ved pH 8 for siden å senke den til 5 er et like stort sjokk for filterbakteriene som det er for fiskene.
Når forskerne driver sine eksperimenter på filterbakterier bruker de gjerne stabilt høy pH...men de behøver jo ikke tenke på at dette ikke er de verdiene alle akvarister og fisker ønsker seg.
Når forskerne driver sine eksperimenter på filterbakterier bruker de gjerne stabilt høy pH...men de behøver jo ikke tenke på at dette ikke er de verdiene alle akvarister og fisker ønsker seg.
Postet 30.11.12 kl 12:06
Postet 30.11.12 kl 16:28
Dette går som det skal!
Ettersom vi stadig lærer noe nytt av SilverShaded, kan det kanskje være en ide å skifte litt vann, 20 - 30 % og fylle på med tapt salmiakk. Årsaken er, ifølge en post fra SilverShaded i en annen tråd om nitritt, at for mye nitritt kan være giftig også for de bakteriene som omdanner nitritt. Det var jeg ikke klar over og har derfor aldri sett det som noe tema. Nå vet jeg bedre.
Ettersom vi stadig lærer noe nytt av SilverShaded, kan det kanskje være en ide å skifte litt vann, 20 - 30 % og fylle på med tapt salmiakk. Årsaken er, ifølge en post fra SilverShaded i en annen tråd om nitritt, at for mye nitritt kan være giftig også for de bakteriene som omdanner nitritt. Det var jeg ikke klar over og har derfor aldri sett det som noe tema. Nå vet jeg bedre.
Postet 30.11.12 kl 16:36
Endret: 30.11.12 kl 16:44
Postet 02.12.12 kl 12:19
mona oSå man "tjener" ingenting på å holde ph oppe under innkjøringen, for det er "feil" filterbakterier man får? Hvis man senere skal ha lav ph altså.
Filter bakteriene vokser raskere i høy ph enn i et surt klima med lav ph. Så om de vokser godt,har man et bra utgangspunkt selv om mange dauer når man senker den. Ikke sikkert man hadde sittet igjen med like mange bakterier med en sur innkjøring til slutt.
Har forøvrig kickstarta et kar med lav ph med filterbakterier fra et med høyere ph,uten problem.
Postet 02.12.12 kl 12:25
Endret: 02.12.12 kl 12:30
kenataJeg tok et 30% vannbytte i går. Har siden tilsatt salmi to ganger 8 ml. Jeg sliter med å få målbar ammoniakk. Skal jeg øke dosene? Nitritten holder seg høy. Ph sank til 6,5, men jeg har økt denne foreløpig til 7,5.
Nå er de bakteriene som bryter ned ammoniakk blitt så mange at de ikke blir fler med nåværende dose salmi. Tilsammen 16 ml salmi i løpet av en dag er en heftig dose. Om du ikke tror du trengen en enda større bakteriemengde, kan du fortsette med ca 8 ml pr dag. Om noen dager, kanskje en uke? vil du se at nitritt begynner å synke for så plutselig å bli borte.
Postet 02.12.12 kl 13:42
Postet 02.12.12 kl 13:55
Postet 02.12.12 kl 14:03
Postet 02.12.12 kl 14:11