Innkjøring med filtergugge og salmiakk? (side 2)

Jepp, doblingstiden for NOB (NitrittOksydasjonsBakterier) ligger på mellom 12 og 32 timer.
Tilsetter 7 ml salmi hver morgen. I kveld måler jeg ammoniakk til 1,5mg/l, nitritten er nå opp i 5 mg/l noe som er maks på testen fra Sera. Ellers holder ph'en seg på 7,5. Tilsatte nå 5ml ammoniakk.
Ser bra ut dette. Jeg havnet langt utenfor skalaen på mine JBL tester, i starten for NH3/4 og etterhvert også for NO2. NO3 endte også opp i rundt 100 mener jeg å huske.

Skal du sette inn en stor gruppe ciklider på en gang? Da er det bra å ha en solid bakteriekultur så mot slutten, når du ser at prosessen skyter fart, kan du gå opp til 7 ml igjen.

Det er forresten anbefalt at man ved revirdannende cikider setter inn alle på en gang. Da vil ingen få tid til å danne revir og så jage de andre, slik det kan skje dersom man setter inn noen av gangen. Jeg har ikke hatt andre ciklider enn Apistogramma og andre mindre Sør-Amerikanere, men en av dem som sterkest har gått inn for salmiakkmetoden(i USA) har kommet med denne anbefalingen.
Har tenkt å sette inn en bøling ciklider på en gang ja. I kveld er igjen ammoniakk på 1,5, nitritt utenfor skalaen og ph'en har falt til 7,0. Hvor lavt kan ph'en falle før jeg bør trå til med noe for å heve ph'en?
Du kan tilsette natron nå om du vil, for å heve ph og forhåpentligvis hjelpe den å holde seg oppe. Har du ph-økende middel fra akvariebutikk? Hvis ikke, har de fleste zoobutikker det.
Hvis du kikker på diskusjonen mellom SilverShaded og meg litt tidligere i tråden din, vil du se at det kan være fornuftig å legge pH på omtrent det nivået du skal ha av hensyn til dine ciklider. Om det er ulike stammer bakterier som oppstår avhnegig av pH, vil du fra start ha de riktige for din pH.
Så man "tjener" ingenting på å holde ph oppe under innkjøringen, for det er "feil" filterbakterier man får? Hvis man senere skal ha lav ph altså.

Ja, balansen av de ulike filterbaktere-typene og hybridene stiller seg i stor grad inn etter verdiene i vannet de tilbys. Å kjøre innkaret ved pH 8 for siden å senke den til 5 er et like stort sjokk for filterbakteriene som det er for fiskene.
Når forskerne driver sine eksperimenter på filterbakterier bruker de gjerne stabilt høy pH...men de behøver jo ikke tenke på at dette ikke er de verdiene alle akvarister og fisker ønsker seg.
Målte nitrat for første gang i ettermiddag, ligger et sted mellom 50 og 100 på sera sin test. Ellers er ammoniak et sted mellom 1,5 og 2 og nitritt utenfor skalaen 5+
Dette går som det skal!

Ettersom vi stadig lærer noe nytt av SilverShaded, kan det kanskje være en ide å skifte litt vann, 20 - 30 % og fylle på med tapt salmiakk. Årsaken er, ifølge en post fra SilverShaded i en annen tråd om nitritt, at for mye nitritt kan være giftig også for de bakteriene som omdanner nitritt. Det var jeg ikke klar over og har derfor aldri sett det som noe tema. Nå vet jeg bedre.
Jeg tok et 30% vannbytte i går. Har siden tilsatt salmi to ganger 8 ml. Jeg sliter med å få målbar ammoniakk. Skal jeg øke dosene? Nitritten holder seg høy. Ph sank til 6,5, men jeg har økt denne foreløpig til 7,5.
mona o
Så man "tjener" ingenting på å holde ph oppe under innkjøringen, for det er "feil" filterbakterier man får? Hvis man senere skal ha lav ph altså.

Filter bakteriene vokser raskere i høy ph enn i et surt klima med lav ph. Så om de vokser godt,har man et bra utgangspunkt selv om mange dauer når man senker den. Ikke sikkert man hadde sittet igjen med like mange bakterier med en sur innkjøring til slutt.
Har forøvrig kickstarta et kar med lav ph med filterbakterier fra et med høyere ph,uten problem.
kenata
Jeg tok et 30% vannbytte i går. Har siden tilsatt salmi to ganger 8 ml. Jeg sliter med å få målbar ammoniakk. Skal jeg øke dosene? Nitritten holder seg høy. Ph sank til 6,5, men jeg har økt denne foreløpig til 7,5.


Nå er de bakteriene som bryter ned ammoniakk blitt så mange at de ikke blir fler med nåværende dose salmi. Tilsammen 16 ml salmi i løpet av en dag er en heftig dose. Om du ikke tror du trengen en enda større bakteriemengde, kan du fortsette med ca 8 ml pr dag. Om noen dager, kanskje en uke? vil du se at nitritt begynner å synke for så plutselig å bli borte.


Takk skal du ha. Da legger jeg meg på 8ml i døgnet fremover. Blir spennende å se når nitritten faller. Tror du jeg bør ta flere vannbytter før syklusen er fullført?
Får du skyhøy nitrat, kan du ta et nytt vannbytte, men sørg for å "fylle" opp med ny dose salmi etterpå. Også, om det tar mange dager før nitritt synker, kan du ta en vannbytte, ettersom SilverShaded fortalte at for mye nitritt kan hemme bakterieveksten.
Jepp jepp...akkurat som 530 sier.
Og så et stort vannbytte når den ferdige balansen er nådd, før innsetting av fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Runar Karlsvik
Reklame for plussmedlemskap