Noen som vet noe om sykdommer på guppy og sverddragere? (side 2)
Postet 11.12.12 kl 00:23
Var ikke klar over at det hørtes bastant, var i hvert fall ikke ment sånn.
Jeg ville ikke la mine akvarier og fisker være uten noe filtrering so lenge og derfor så anbefaller jeg det heller ikke til andre.
Har heller aldri opplevd selv at alle filterbakterier ble drept slik at filteret sluttet å fungere, uansett hvilken medisin jeg brukte. Og hvis jeg var redd for det så ville jeg heller skaffe litt filterguffe etter at kuren var avsluttet.
Så jeg tror at det er mer risikabelt å la akvariet være uten filter så lenge enn å ha filteret der under medisinering.
Jeg ville ikke la mine akvarier og fisker være uten noe filtrering so lenge og derfor så anbefaller jeg det heller ikke til andre.
Har heller aldri opplevd selv at alle filterbakterier ble drept slik at filteret sluttet å fungere, uansett hvilken medisin jeg brukte. Og hvis jeg var redd for det så ville jeg heller skaffe litt filterguffe etter at kuren var avsluttet.
Så jeg tror at det er mer risikabelt å la akvariet være uten filter så lenge enn å ha filteret der under medisinering.
Postet 11.12.12 kl 09:40
JoakimOm man medisinerer med antibiotika som kverker alt av bakterier kan det være smart å ta ut filteret under behandling slik at man ikke ødelegger bakteriene i filteret.
Men vil man ikke da i mange tilfeller bare re-smitte akvariet tilbake igjen når man setter filteret tilbake på plass etter endt medisinering? Smitten sitter jo potensielt overalt i akvariet.
Postet 11.12.12 kl 09:43
Endret: 11.12.12 kl 09:44
mona o[QUOTE=Joakim]Om man medisinerer med antibiotika som kverker alt av bakterier kan det være smart å ta ut filteret under behandling slik at man ikke ødelegger bakteriene i filteret.
Men vil man ikke da i mange tilfeller bare re-smitte akvariet tilbake igjen når man setter filteret tilbake på plass etter endt medisinering? Smitten sitter jo potensielt overalt i akvariet.
Vel, her har jeg ikke hatt god dybdekunnskap utover hva jeg har lest rent overfladisk i bøker og i vedlegg til enkelte medisiner. Jeg har derfor vært i kontakt med Aquarium Munster som er en av de ledende produsentene av akvariemedisin, og som gjennom mangeårig samarbeid med Gerald Bassleer har utviklet spesielle fôrtyper for styrking av immunforsvar bl.a. Jeg anser de som kompetente på området.
Jeg har mottatt en lengre mail med en god forklaring på problematikken og kortversjonen er at filter er et problem mtp. medisinering generelt. Uavhengig om man har kull eller ikke i filteret, vil den biologiske massen i filteret bryte ned mye av virkestoffene i medisinen og gjøre medisinen mindre effektiv. De anbefaler derfor at det ikke filtreres under medisinering. Dog er det viktig å passe på god gjennomlufting.
Det er en liten risiko for problemer med nitritt når man ikke filtrerer, men det kan relativt lett holdes i kontroll med forsiktig fôring og ved at man følger med på nitrit-nivået vha. testing av vannverdiene underveis.
Risikoen for problemer med nitritt er vesentlig mindre enn risikoen man løper ved at medisinen ikke fungerer optimalt pga. at filteret går under medisineringen. Om man også lar filteret gå, vil man uansett få nitritt-problemer i etterkant - uten at man har fått god effekt av medisinen.
Han nevner at dette gjelder i de fleste tilfellene, med unntak av om man medisinerer mot Dactylogyrus / gjelleparasitter. Her er det høy sannsynlighet for at eggene vil også finnes i filteret og man må da også medisinere dette.
Jeg kan høre om jeg får lov å legge ut hele svaret hans, men jeg tror uansett at dette skal summere ganske brukbart hva de råder til.
Postet 11.12.12 kl 17:01
Og jeg som trodde dette med å ta ut filteret under medisinering bare var gammel overtro...!
Uansett hadde jeg aldri kunnet stole på at filteret ikke gjeninnførte smitten om jeg f.eks. skulle medisinere mot diverse parasitter. Ytre og indre parasitter av alle slag, altså. Det er bare sånn jeg føler det rent logisk.
Jeg har lest og forstått det du gjengir fra emailen du mottok, men jeg hadde ikke greid å følge det rådet om å ta ut filteret. Nettopp pga frykt for å smitte akvariet på ny ved gjeninnsetting. Og den faren må da være høyst reell, tror jeg, for langt flere parasitter enn gjelleparasittene vel? Se bl.a. på den vanligste; hvitprikkparasitten, som har frittsvømmende stadie i vannet. Filteret vil jo være fullt av dem.
Uansett hadde jeg aldri kunnet stole på at filteret ikke gjeninnførte smitten om jeg f.eks. skulle medisinere mot diverse parasitter. Ytre og indre parasitter av alle slag, altså. Det er bare sånn jeg føler det rent logisk.
Jeg har lest og forstått det du gjengir fra emailen du mottok, men jeg hadde ikke greid å følge det rådet om å ta ut filteret. Nettopp pga frykt for å smitte akvariet på ny ved gjeninnsetting. Og den faren må da være høyst reell, tror jeg, for langt flere parasitter enn gjelleparasittene vel? Se bl.a. på den vanligste; hvitprikkparasitten, som har frittsvømmende stadie i vannet. Filteret vil jo være fullt av dem.
Postet 11.12.12 kl 17:24
Endret: 11.12.12 kl 17:27
Jeg gjengir her svaret jeg fikk fra Aquarium Munster.
Ved publisering her ba de meg opplyse om følgende copyright: "Dirk Pahlsmeier (c) Aquarium Munster".
Ved publisering her ba de meg opplyse om følgende copyright: "Dirk Pahlsmeier (c) Aquarium Munster".
"Dear Joakim,
a fundamental problem in the treatment of ornamental fish with medicines is the filter.
In many years of tests and experiences we found that it is of high importance that the filter will not be running during a medication.
This is the reason why we recommend in general not to run the filter when giving medicines to an aquarium. If the filter keeps running it will absorb the active ingredients of the medicine so that they will not be able to work. Not only carbon but every well doing filter will absorb most active ingredients.
Another problem is the fact that an antibacterial component of a medication will hurt the filter bacteria, which will cause a problem with nitrite. Any good medication against bacteria is not able to fight against the bad bacteria and not to harm the good bacteria in the filter at the same time.
In general we recommend to detach the filter from the aquarium. In order to retain microorganisms that are present on the filter, continue to run the filter attached to a separate container. Ensure that the aquarium water is aerated. If aeration is not possible without the filter unit, we recommend that the filter is left to run in the aquarium but with the filter material removed to ensure adequate water circulation. In this case the filter material should be kept in a vessel containing approximately two times as much aquarium water as the volume occupied by the filter. In this case, lightly wash the filter material with lukewarm water before returning it into the filter.
Of course there is a little risk, when not filtering an aquarium. But this is the only possible way to make an effective treatment. This risk is minimized if you feed your fish very careful and observe nitrite during this time. The quality of the food is of high importance during this time. If you use a special food for the immune system, e. g. Dr. Bassleer Biofish Food forte, it will improve the result of the treatment.
If the filter is run at a separate container, the microorganisms will stay without any problem. But even if you just stop the filter running for a few days, most of them will stay alive. The risk is very small in comparison to a non working treatment!
A few parasites that might stay alive in the filter (most of them will die without the fish), will be hurt after the filter is returned to the aquarium by the rest of the medication that is left in the aquarium. The fish immune system will be able to resist them.
It does not make any sense to give a remedy and absorb it with a running filter at the same time!
All these considerations are valid for nearly any kind of medication in general. One exception is the treatment of an infection with gill worms (Dactylogyrus). In this case you will find the eggs of the worm inside the filter. So the filter has to be treated as well. In this special case you should use a remedy that is not containing any antibacterial component in order to avoid a destruction of the filter bacteria. A treatment of the bacterial secondary infections may follow afterwards without filtering.
Unfortunately some manufacturers do not recommend to stop filtering during treatments because they do not want to give an advice to the aquarist that might be a little uncomfortable. But more and more manufacturers are following this knowledge.
Unfortunately most literature on the treatment of ornamental fish does not deal with this subject. There are a lot of recommendations about active ingredients and medications but no word about the filter problem. From our own tests and also from discussions with many biologists (e. g. Dr. Gerald Bassleer) we know that most of them will follow this knowledge.
Best regards
- Dirk -
visit us on Facebook: www.facebook.aquarium-munster.com"
Postet 12.12.12 kl 16:51
Takk for at du la det ut her. Det er et interessant tema, og ny viten for meg at filteret skulle fjerne medisiner og at de (eller Dirk?) faktisk anbefaler konsekvent at man tar det ut. Det har vi jo trodd kun kullfilteret sto for.
Er det ikke litt interessant at han underskriver med sitt fornavn, som en enkeltperson, og ikke på vegne av firmaet? Betyr det at dette er en "enmannsforskning" og hans personlige oppfatning av saker og ting? Eller...?
Men finner du det ikke litt pussig da at akvarister har fått kurert fiskesykdommer i årevis, til tross for kjørende filter under medisineringene?
Er det ikke litt interessant at han underskriver med sitt fornavn, som en enkeltperson, og ikke på vegne av firmaet? Betyr det at dette er en "enmannsforskning" og hans personlige oppfatning av saker og ting? Eller...?
Men finner du det ikke litt pussig da at akvarister har fått kurert fiskesykdommer i årevis, til tross for kjørende filter under medisineringene?
Postet 12.12.12 kl 17:10
Endret: 12.12.12 kl 17:11
Postet 12.12.12 kl 17:22
Inaktiv bruker
Hva med å legge filteret i fryseren? Da dør jo parasittene, men ikke bakteriene; de bare går i dvale, og våkner til liv når de tines opp igjen.
Postet 22.12.12 kl 16:54
Inaktiv bruker
Ok, jeg har nå brukt opp medisinen jeg kjøpte; og det er fremdeles ingen tegn til bedring. Fant den ene sverddrageren død i 30litern, men uten tegn til skader eller sykdom; og halen til kampfisken fortsatte å bli ødelagt, selv etter jeg flyttet den til 100litern. Generelt flises den opp langsmed fibrene, det forsvinner store biter også; denne gangen en bit av ryggfinnen. Vet noen sa det kunne være fysiske skader, men da skulle en vel finne skader på resten av kroppen dens også, og ikke bare halen? Flyttet den likevel over til 30litern, og alle de andre til 100litern; sånn i tilfelle den ble mobbet. Tenkte det går greit siden begge karene blir behandlet.
Har også vært borte noen dager siden det er jul, og gitt fiskene ferie-fôr. Tablettene skal vare til ni dager; men da jeg kom tilbake merket jeg at den ene guppy-damen var veldig tynn; og dette selv om det er mer mat igjen. Når jeg ser på, er hun bortpå tabletten; men virker til å holde seg unna når de andre kommer. Hun virket litt stiv, men har ikke spiss hale. Den ene pansermallen har også dødd. Og i dag da jeg kom hjem fra jobb så jeg at kampfisken hadde blitt kjempetykk. Tenkte først at jeg hadde vært litt ivrig med fôringen i morgenrushet, men han har da ikke blitt så stor ved tidligere uhell. Han har blitt litt blek rundt hodet/magen; og skjellene har begynt å brette seg ut, så det ser ut som han har masse tagger over hele kroppen; Så er ganske sikker på at det er sykdom og ikke fysiske skader.
Holder på å kjøpe Esha mens jeg skriver nå; Har også fått tak i pH- og nitritt-tester (de andre var så dyre at jeg ikke fikk råd der og da, men det blir). Nitritt-testen var blank, mens pH'en var blågrønn; 7,2 hvis jeg ikke husker feil. Tenker å teste igjen for sikkerhets skyld.
Så også da jeg kom at temperaturen var veldig lav selv om varmesystemet står på full guffe. Tenkte først at det kanskje var fordi jeg hadde slått av ovnene i hele huset før jeg dro; men ser at det når ikke opp når det er varmt i rommet heller. Bør vel nevne at noe av utstyret er fra gamle, mindre kar; og igjen biter jeg på kroken når folk sier det funker bra. Prøvde å se på nett; men alt utstyr står bare oppgitt i watt, og ikke hvilke størrelser de passer til. De skulle kommet opp med et sånn filter med innebygget varmesystem og termometer. Noen som kan anbefale noe bra utstyr?
Har også vært borte noen dager siden det er jul, og gitt fiskene ferie-fôr. Tablettene skal vare til ni dager; men da jeg kom tilbake merket jeg at den ene guppy-damen var veldig tynn; og dette selv om det er mer mat igjen. Når jeg ser på, er hun bortpå tabletten; men virker til å holde seg unna når de andre kommer. Hun virket litt stiv, men har ikke spiss hale. Den ene pansermallen har også dødd. Og i dag da jeg kom hjem fra jobb så jeg at kampfisken hadde blitt kjempetykk. Tenkte først at jeg hadde vært litt ivrig med fôringen i morgenrushet, men han har da ikke blitt så stor ved tidligere uhell. Han har blitt litt blek rundt hodet/magen; og skjellene har begynt å brette seg ut, så det ser ut som han har masse tagger over hele kroppen; Så er ganske sikker på at det er sykdom og ikke fysiske skader.
Holder på å kjøpe Esha mens jeg skriver nå; Har også fått tak i pH- og nitritt-tester (de andre var så dyre at jeg ikke fikk råd der og da, men det blir). Nitritt-testen var blank, mens pH'en var blågrønn; 7,2 hvis jeg ikke husker feil. Tenker å teste igjen for sikkerhets skyld.
Så også da jeg kom at temperaturen var veldig lav selv om varmesystemet står på full guffe. Tenkte først at det kanskje var fordi jeg hadde slått av ovnene i hele huset før jeg dro; men ser at det når ikke opp når det er varmt i rommet heller. Bør vel nevne at noe av utstyret er fra gamle, mindre kar; og igjen biter jeg på kroken når folk sier det funker bra. Prøvde å se på nett; men alt utstyr står bare oppgitt i watt, og ikke hvilke størrelser de passer til. De skulle kommet opp med et sånn filter med innebygget varmesystem og termometer. Noen som kan anbefale noe bra utstyr?
Postet 28.12.12 kl 02:19
Endret: 28.12.12 kl 02:21
Postet 28.12.12 kl 08:53
Endret: 28.12.12 kl 09:05