Monsterfisk (side 2)

Inaktiv bruker
En ting må jeg innrømme, mitt første akvarium (110 liter) var jeg på en dyrebutikk og de sa at en red tail catfish ville tilpasse størrelsen til akvariet så det endte opp med at jeg kjøpte den når den var ca 10 cm. Etter sommeren hadde den blitt 20 cm så onklen min som har en 1000 liter fikk den. Så det var første og siste gangen jeg går på den dyrebutikken.
Kanskje jeg kan lære deg noe nyttig.
Fisk vil aldri tilpasse seg størrelsen i akvariet. De kan stoppe å vokse, men organene fortsetter. Dette heter stunting og det er det som skjer med fisk som får for lite akvarium.
Dette blir for teit syns jeg..
Utifra din første tråd så spør du ikke om noen kan poste bilde med info av sine egne monsterfisker, men info om dem.

Din orginale post:
Kan noen legge ut bilder og gjerne skrive litt om dem, kanskje hva dem spiser, ossen er akvariet innredet, og hvor stort akvarium. Håper på svar.

Så istedenfor at du skriver en haug med poster etterhverandre og begynner å bli frekk så kanskje heller spørre om noen har disse artene og evt kan legge ved bilde samt info om det. Verre enn det er det ikke

Dette er ett forum for store og små, men det finnes en grense for hva man bør poste så enkelete bør kanskje tenke seg litt om hva se skriver før de klikker på Post innlegg.
Ser at du har fått alternativer til det at noen legger inn bilder med info i tråden din.

For kort og godt så er det slik:
Finnes det ikke Bildematereriale blandt akvaristene her inne som de faktisk ønsker å dele så må du vel faktisk akseptere det og se litt på alternativene.

Å hugge etter noen som faktisk prøver å tilfredstille dine behov er vel som å tigge mat på gata og si at man ikke er fornøyd med å få en Wienerpølse i brød, for deretter kjefte på den stakkars samaritanen som istedenfor å rekke bussen, kjøpte mat til deg.

Dette er hva jeg sitter igjen med av inntrykk sett fra utsiden,

Inaktiv bruker
Cathy, jeg mener ikke å være fremm men jeg blir litt irritert noen ganger Men jeg er ening at jeg ikke skreiv helt konkret i starten men jeg er helt ny så alt du oppfatter som dumt beklager jeg.

Ja Rolf den var jeg litt rask med, den beklager jeg.

Spelly, jeg viste at fisker ikke tilpasset seg akvariet, men at de stopper å vokse men innvollene forsetter viste jeg ikke, takk.
Ryddet litt her. Mye godt engasjement, pass på å bruke i positiv med å svare på det som trådstarter spør om.

Så har Rolf et meget godt poeng. Det er selvfølgelig ikke slik at en kan forvente at selv meget entusiastiske akvarister skal legge ut masse bilder med masse informasjon i alle tråder som startes på Akvaforum. Derfor har vi i retningslinjene at en skal bruke søkefunksjonen før en starter nye tråder. I tillegg skal overskriften være informativ.

Nå er det jo åpenbart hva du mener med monsterfisk men jeg fikk bare lyst til å kommentere et av begrepene... "Aggressiv fisk", - altså fisk som er stridslysten, truende, og angripende. Jeg syntes dette begrepet brukes alt for mye, og ofte feilaktig, spesielt i akvariesammenheng. (Dette er bare en liten generell betraktning - det er ikke spesielt rettet mot trådstarter).

Å angripe noe er jo typisk for fisk som skal spise (planter, insekter, annen fisk etc), altså er forsåvidt alle fisker "angripende" - på forskjellige måter. Å angripe noe kan også være en del av et forsvar, eller i forhold til å beskytte noe.

Å være stridslysten eksisterer vel egentlig ikke? Det er helst noe som fremtvinges, i forhold til å ta til seg eller beskytte en ressurs. Det er ikke noe de har lyst til uten videre. Det ville jo være naturstridig å oppsøke strid, uten at det gagner idividet? Grunnløs risiko, og bortkastet energi.

Å være truende er også noe som fremtvinges. Å true noen er som regel et forsvar, og har gjerne med ressurser å gjøre (få tak i eller beskytte). Et byttedyr vil forøvrig føle trussel om den opplever fare. Og de fleste predatorer truer ikke byttet sitt før de skal spise det. Målet er vel som regel å få tak i byttet før det føler seg truet, å overraske det, for å spare mest mulig energi på jakten?

Poenget mitt er bare å sette begrepet "aggressjon" i perspektiv.
Sommerfuglciklider og kobbertetra er etter dette resonnementet mer aggressive enn stingrokker og gjedder. Eller kanskje de rett og slett faller inn under samme kategori? Aggressive monsterfisker?

Man kan forsåvidt fremtvinge aggressjon i akvariesammenheng, om man legger opp til det. Dette vil dog utgjøre en eller flere stressfaktorer for fisken/e - og et høyt stress-nivå er svekkende. Et individ som hele tiden må holde stand mot noe - vil måtte bruke veldig mye energi.
Å sette et for stort antall individer sammen (eller feil type indivder), på begrenset plass, med begrensede ressurser, fremtvinger ofte flere symptomer på aggressjon enn det som nødvendigvis er naturlig for den gitte arten. Et vellfungerende akvarie-miljø er noe man oppnår når man treffer - i forhold til balansen mellom plass, skjulesteder, tilgang på mat, osv. Er det mye aggressjon i et akvarie, med jaging, slossing, osv - så er jo dette et tegn på at ting ikke fungerer.

Jeg tror at veldig mange arter av fisk - feilaktig har fått rykte på seg for å være utpreget "aggressive" - rett og slett fordi de alt for ofte blir hold under uriktige forhold. Utseende kan vel også spille inn i noen tilfeller..

Jeg har 2 paroon haier og mange bikirer, mange sier at det er agressive fiske arter.. min mening er at de er langt fra agressive. jeg trodde først at paroon haier er agressive, men sannheten er at de er egentlig noen pingler hehe
men det er vell kanskje fordi at jeg ALDRI gir dem levendefor.
Bikirer er bare rolige av seg, ligger for det meste stille men så får de sin hyperaktive minutter.
Paroon haiene mine er sammen med fisk som er mye mindre enn dem selv, de har aldri rørt de. men tiden vil vell vise, men mine to er pinglete.

Hvis du har tenkt å ha deg monsterfisk, for guds skyld! skaff deg et STORT akvarie!
mine to paroon haier har jeg i et 1000 liters akvarie. sammen med to bikirer, kniv fisk og black ghost. jeg vet også, at det er til og med for lite for en paroon hai. men så er det små enda, men en dag må jeg skaffe meg noe enda større.
Inaktiv bruker
Mye bra fakta OME, takk. Å PolypterusDelhezi har forstått hva JEG bruker uttrykke monsterfisk for, men OME her lærte jeg masse nytt

Ja PolypterusDelhezi, hvis jeg skal ha monsterfisk skal jeg skaffe meg minst 1000 liter, ikke tenkt til å pine monsterfisk i en 120 liter.

PolypterusDelhezi det hadde vært SKIKKELIG kuuult om du la ut bilder av fiskene
Du kan jo bare gå inn på profilen til PolypterusDelhezi så finner du mange bilder av både fisk og kar
Hei ..! Hvis du lurer på veldig aggressiv fisk med litt størrelse .. Ca 30 cm og utrolig vakre med nydelige sterke farger ? Sjekk ut 900 liters min. Jeg har Noen Midas/red devil ciklider. Min personlige favorittfisk! Jeg har skrevet om de i min personlige tråd ta gjerne en titt
Inaktiv bruker
Bra svar alle sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Robin Fjelldal
Reklame for plussmedlemskap