Bruk av pumpe under vannbytte (side 2)

har sett på den In and Out greien, men så fikk jeg tak i overgang til tuten på springen, så jeg fyller vann direkte fra spring og i karet.

Så må jeg drive og tømme bøtter ut av vinduet, men det er fort å søle, så jeg ser for meg at en pumpe som pumper vannet stille og fredelig ut av karet og ut vinduet gjennom slangen, er en god ide.
sessan
har sett på den In and Out greien, men så fikk jeg tak i overgang til tuten på springen, så jeg fyller vann direkte fra spring og i karet. Så må jeg drive og tømme bøtter ut av vinduet, men det er fort å søle, så jeg ser for meg at en pumpe som pumper vannet stille og fredelig ut av karet og ut vinduet gjennom slangen, er en god ide.

In/out greiene tømmer jo akvariet også. Lager et slags vakum ved at du tar på springen.

Koble in out greien til springen, ta på springen, ta heverten ned i akvariet.
Spelly
[QUOTE=sessan]har sett på den In and Out greien, men så fikk jeg tak i overgang til tuten på springen, så jeg fyller vann direkte fra spring og i karet. Så må jeg drive og tømme bøtter ut av vinduet, men det er fort å søle, så jeg ser for meg at en pumpe som pumper vannet stille og fredelig ut av karet og ut vinduet gjennom slangen, er en god ide.

In/out greiene tømmer jo akvariet også. Lager et slags vakum ved at du tar på springen.

Koble in out greien til springen, ta på springen, ta heverten ned i akvariet.


Ja jeg vet det, men det ble så mye billigere å kjøpe blank vannslange på biltema, samt den overgeangen som skrues på kranen. Mangler bare tømmefunksjonen.
Kikket på sånn In and Out greie i butikken og de skulle ha rundt 900,- for den :/

Men for å få i gang en evt hevert funksjon, må da hele slangen fylles opp, og så ut vinduet - vil det da automatisk tømmes fra karet ?
Jeg har en slags hevert som jeg har brukt til nå. Det er en plastslange på ca 150 cm, festet til et plastrør, ca 25 cm langt og ca 5 cm diameter. For å få vannet til å renne, så fyller jeg plastrøret, har slangen ned i bøtten, løfter enden på røret så vannet begynner å renne i slangen - og forter meg å senke røret ned i karet. Da begynner det oftest å renne på første forsøk.

Til hageslangen jeg har liggende har jeg ingen slik rør, og da vet jeg ikke om jeg får det til å renne av seg selv
Plussmedlem
sessan
Men for å få i gang en evt hevert funksjon, må da hele slangen fylles opp, og så ut vinduet - vil det da automatisk tømmes fra karet ?


Du trenger bare å få vannet over det høyeste punktet, så går resten av seg selv....


Den kan tres innpå hageslangen.
Supert ! Skal se etter en sånn neste gang jeg er på biltema
Her var det mange gode ideer!

Nå begynner jeg å angre på at vi har så fancy vask på badet. Tror ikke jeg får tredd på den in & out greia på vasken. Jeg har heller ikke noe lyst til å la restvann fra akvariet sprute ut i badekarret

Skal se på lensepumpe eller hevertpumpe for vann ut igjennom vindu, og hageslangetilkopling på dusj/Badekar

Hyppige vanbytter ble plutselig veldig aktuelt; har fått meg 14 små og sultne discuss som skal spise kjøtt og gjøre fra seg oppe i der..

Jeg kan vel også strengt tatt fylle, og tømme samtidig, om jeg gidder å regne på hvor mange liter ekstra som må ut .-)
Den In & out løsningen var aldri noe alternativ for meg. Jeg kjøpte den, men jeg oppdaget at vannkrana måtte stå på full sprut og la alt det rene vannet renne rett i avløpet under hele vannbyttet mens man tappet ut vann, pluss det vannet man forbruker når man fyller opp akvariet igjen.... så ble det altså dobbelt vannforbruk. Her jeg bor er det selveier og man har vannmåler fra kommunen i boligen. Man betaler altså for vannet, pr kubikk.
Jeg hadde ikke særlig lyst å doble vannforbruket ved vannbytter, da jeg faktisk betaler for vannet. Kanskje hadde jeg gjort det om jeg hadde et eller to små akvarier, men når man etterhvert bytter en del liter i uka, så....
Her i huset har vi også vannmåler, så den In and out blir da lite aktuell, for jeg synes det er å sløse med vannet når man må la det fosse for å TØMME akvariet.


Er en stund til jeg skal til byen og kan gå på Biltema, kan dere tenke dere en annen type putikk som selger slike hevert greier/ små pumper som jeg kan ha nedi akvariet for å få vannet til å renne ut?

Og med 15 minus så frister det liksom ikke å la stue vinduet stå på vid gap for å tømme ørten bøtter ut hehe.
Da har jeg funnet en veldig god løsning for meg. Jeg bruker en hageslange, ned i sluk og hevertpumpe fra Biltema for å tømme akvariet; og adapter mellom spring og samme hageslange for å fylle. Ingen mer bøtter! Denne løsningen fungerer utmerket når badet og soverommet, der akvariet står, er vegg i vegg

Veldig smertefritt bytte av 120 liter i dag! (50%)
slik jeg gjør det også. Vær litt oppmerksom på hva fisken gjør mens du holder på. Jeg hadde noen veldig nysgjerrige fisk som satte seg fast i innsuget. En liten bit blåsvamp tredd inn på enden løste det problemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap