Lilleborg salmiakk innkjøring, hvor mange ml pr liter? (side 2)

Jeg har ihvertfall gjort så godt jeg kab for å svare så klart og konsist som mulig. Så dukker det sikkert opp flere spørsmål under prosessen. Personlig applauderer jeg at TS tar ansvar og prøver å gjøre ting rett.
Inaktiv bruker
Morro!
Yes! Nå er endelig nitritten på vei opp, sakte men sikkert Nå ligger den på 0,5 mg/l, lå på 0 for en uke siden!

Men PH`n er litt høy, ligger mellom 8-8,5. Bør jeg skifte ut litt vann for å få bakteriene til å trives bedre? PH skal vel helst ligge mellom 7-7,5 for bakteriens beste?

PH`n vil naturlig bli lavere jo mer salmaiakk/amminoakk som brytes ned til nitritt?
Bør jeg vente med å skifte vann å se om PH`n synker?
Inaktiv bruker
Bettalove
Yes! Nå er endelig nitritten på vei opp, sakte men sikkert :D Nå ligger den på 0,5 mg/l, lå på 0 for en uke siden! Men PH`n er litt høy, ligger mellom 8-8,5. Bør jeg skifte ut litt vann for å få bakteriene til å trives bedre? PH skal vel helst ligge mellom 7-7,5 for bakteriens beste? PH`n vil naturlig bli lavere jo mer salmaiakk/amminoakk som brytes ned til nitritt? Bør jeg vente med å skifte vann å se om PH`n synker?


GH ligger på 5-6.
Har dråpetester fra sera og tetra, men syns det noen ganger kan være litt vanskelig å tolke fargen, så derfor blir det ca. verdier
Så fint at det går fremover !
Ja, pH vil synke etter hvert når nitrat begynner å gå oppover. På tide å begynne sjekke nitrat (NO3) også nå. Det er greit nok å bytte en liter eller to, så lenge du holder øye med pH, og NH3 justeres jevnlig.
Inaktiv bruker
Takk for svar!
Sjekket NO3 nå - den lå på 5 mg/l. Kan det stemme at den stiger allerede? Nå skal det sies at jeg tilførte 2 dråper salmikk før jeg testet, kan det ha noe å si?

Bruker tetra dråpetest, dyr test ja! :P
Når du tar målinger, gjør det på noenlunde samme tid hver dag. Mål NH3, NO2 og NO3. Ikke tilsett salmiakk før etter du har målt.
Inaktiv bruker
Planter?
Bør kanskje begynne å sette inn noen planter snart når NO3 stiger, ellers vil jeg vel få en del problemer med alger ?
Inaktiv bruker
Målte kun NO3 etter jeg tilsatte - nysgjerrig ja:P
De andre målingen noe over et halvt døgn.
Får prøve igjen i morra Håper NO3 resultatet stemmer da
Du kan godt sette inn noen plantera...bruk hurtigvoksende arter, de etablerer seg raskt og kan eventuelt skiftes ut senere.
Hvis man har en dårlig dag og blir irritert og gretten over et spørsmål, så er det bedre å la være å svare enn å komme med slikt som "hvis du gadd å lese". Det bidrar ikke til hyggelig tone på forumet. Husk at det er helt friviilig å svare.

Stephan
Stephan
Jeg vet ikke hvorfor du føler for å dra tråden av sporet igjen en hel uke etterpå, men det hjelper ikke akkurat på å holde tråden on-topic, gjør det vel, at du skal komme med pekefinger lenge etterpå?
Du har nok helt rett Mona.

Det er mye bedre å gjøre TS Tidlig klar over ( allerede i innlegg 3) at dette er kun ett stort oppslagsverk og ikke det forumet hvermansen tror det er.

:-p
Sluttkommentar: "Hvis du gadd å lese" er så pass uhøflig at det passer dårlig i et slikt forum.

Stephan
Inaktiv bruker
Nitrat til værs!
Her stiger det fort gitt!

Målte 18 timer etter jeg tilsatte salmiakk, skulle egentlig ha 2 dråper, men det blei 4 dråper, litt mye.

NO2 - 5 mg/l.
NO3 - 25 mg/l.
Inaktiv bruker
Stoppet opp?
Tok nye målinger i dag, 24 timer etter innføring av salmiakk

NH3 = 5 mg/l
NO2 = 5 mg/l
NO2 = 100 mg/l

Disse målingene har vært slik nesten en uke snart.

Når jeg tilførte salmaikk så målte jeg NH3 til 5 mg/l, men testen går bare til 5..(tetra), kan det være at jeg har tilført for mye?

Bør jeg fortsette å tilføre som vanlig, eller vente til NH3 har gått ned?
Bakteriene har hvertfall nok å jobbe med.

Ikke tilsett mer før NH3 faller under 1ppm.
Hvis alt står stille nå, er det mulig pH har sunket mye. Har du målt ?

Hvis du har NO3 på 100ppm (det var det du mente ?), ville jeg byttet et par liter vann.
Inaktiv bruker
Ja mente NO3, skal ta et vannbytte.

PH er på 6 nå.
Bettalove
PH er på 6 nå.


Hva slags pH har du tenkt deg i karet når du skal ha fisk i det ? Du sa 1 fisk...tipper på kampfisk ? (Den bør ha bedre plass enn 20 liter !)
Du kan løse opp noen få korn med bikarbonat (natron i dagligvaren) i litt vann og tilsette dette, så hjelper det med å holde pH oppe.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap